مراقب سوگ ابرازنیافته و انگ کرونا باشیم/ دو سوم مردم ترددهای خود را کاهش دادند

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه برای تخلیه روانی غم ناشی از از دست دادن عزیزان بر اثر کرونا نیازمند مهارت‌‌های روانشناختی هستیم، گفت: نباید جایی جداگانه را در آرامستان‌‌ها به دفن بیماران کرونا اختصاص دهیم زیرا باعث انگ نسبت به بیماری کرونا می‌‌شود.

مراقب سوگ ابرازنیافته و انگ کرونا باشیم/ دو سوم مردم ترددهای خود را کاهش دادند

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ کیانوش جهانپور در گفتگوی ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران درباره غم از دست دادن نزدیکان و اهمیت توجه به آن اظهار کرد: از سوگ ابراز نیافته در کشورهایی مانند ما که از لحاظ فرهنگی خانواده‌‌‌‌ها به هم نزدیکترند باید جلوگیری شود و برای تخلیه روانی این غم ناشی از از دست دادن عزیزان نیازمند مهارت‌‌هایی هستیم که باید روانشناسان و روانپزشکان با ما همکاری کنند.

وی با بیان اینکه نباید جایی جداگانه را در آرامستان‌‌ها به دفن بیماران کرونا اختصاص دهیم، هشدار داد: این امر باعث انگ زدن نسبت به بیماری می‌‌شود و بسیار آسیب‌‌زا خواهد بود. پروتکل‌‌های دفن بهداشتی به خوبی ابلاغ شده است ولی در برخی مناطق معدود شاهد بودیم که فرآیند تدفین به خوبی رعایت نشده است؛ باید بدانیم امکان اینکه این ویروس از عمق دو متری زمین بیرون بیاید و در هوا پخش شود وجود ندارد. پروتکل‌‌های دفنی بهداشتی جهت تغسیل و دفن افراد ابلاغ شده است و افراط و زیاده‌‌روی و برداشت‌‌های غلط از این مسئله آثار زیان‌‌بار اجتماعی و اقتصادی شدیدی خواهد داشت.

کارآزمایی برخی پژوهش‌‌های کرونایی

وی با اشاره به اقدامات پژوهشی انجام شده در خصوص کرونا، اظهار کرد: همزمان با سایر کشورها تحقیقات در کشور ما نیز شروع شد و فرضیاتی در قالب پروپوزال اعلام شدند و در کمیته اخلاق وزارت بهداشت مجوز اخذ کردند و در مراکز دانشگاهی مطالعاتی آغاز شد. در برخی از آنها در فاز اول نتایج نسبی خوبی شاهد هستیم اما برای قضاوت زود است و باید اثربخشی و هزینه‌‌اثربخشی مناسبی گزارش شود تا در پروتکل درمانی قرار بگیرد و نتایج آن به کشورهای جهان نیز اعلام شود.

وی افزود: استفاده از برخی داروهای های‌‌تک، سلول درمانی و پلاسمادرمانی در حال انجام است، بسیاری از داروهایی که اثربخشی آنها در درمان کرونا به طور نسبی ثابت شده است در کشور نیز تولید می‌‌شود.

با متخطیان در روز سیزده بدر برخورد خواهد شد

جهانپور در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌‌ای برای سیزده بدر وجود دارد، تصریح کرد: بیش از دو سوم مردم ما در کاهش ترددات مراعات کرده‌‌اند ولی بیم آن می‌‌رفت که برخی افراد که بیماری را ساده‌‌انگاری کرده‌‌اند در تجمعات شرکت کنند و به انتشار بیماری دامن بزنند و در طرح تشدید فاصله‌‌گذاری اجتماعی این نگرانی مطرح شد و با توجه به مصوبات ستاد ملی در روزهای آتی محدودیت‌‌هایی در تفرجگاه‌‌ها خواهیم داشت و با ابزارهای قانونی با متخطیان برخورد خواهد شد.

جهانپور با بیان اینکه نزدیک به 60 میلیون نفر در غربالگری کرونا مشارکت داشته‌‌اند، یادآور شد: تا روز گذشته 3.6 درصد جمعیتی که مشارکت کرده‌‌اند نیازمند پیگیری بوده‌‌اند که حدود 60 درصد این افراد پیگیری شدند. 0.2 درصد افراد غربالگری شده به پزشک ارجاع داده شدند و از بین افراد ارجاع داده شده به پزشک 25 درصد افراد به مراقبت در منزل توصیه شدند و 0.6 درصد افراد ویزیت شده درمان سرپایی گرفته‌‌اند و افراد ویزیت‌‌شده‌‌ای که به بیمارستان ارجاع داده شدند 4.4 درصد بودند و یک سوم افرادی که به بیمارستان‌‌ها ارجاع شده‌‌اند در بیمارستان‌‌ها بستری شده‌‌اند.

وی با بیان اینکه از افراد تحت غربالگری نظرسنجی صورت گرفته است، تصریح کرد: 97.3 مردم اظهار رضایت کردند که این امر نشان دهنده افزایش ارتباط همکاران مراکز بهداشتی و درمانی در استان‌‌های مختلف با مردم است.

جهانپور تأکید کرد: این امکان را برای تلفن‌‌های ثابت و شخصی همکاران مراکز بهداشتی و درمانی ایجاد کرده‌‌ایم که اگر بخواهند با مردم تماس بگیرند شماره 4030 روی تلفن فرد بیفتند و اگر شماره‌‌ای غیر از این با مردم تماس بگیرد و اطلاعات شخصی آنها را بخواهد مردم باید با احتیاط عمل کنند و خودشان با سامانه 4030 تماس بگیرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان