ارتباطات دیرینه ایرانیان در مرز صفر درجه

تهران- ایرنا- ایرانیان از دیرباز به داشتن ارتباطات اجتماعی عمیق معروف هستند؛ اگرچه در سال‌های اخیر به دلیل گسترش شبکه‌های مجازی و مشغله کاری فراوان این روابط تا حدودی محدود شده اما این بار موضوعی دیگر به نام کرونا روابط ایرانیان را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده و به مرز صفر رسانده است.

ارتباطات دیرینه ایرانیان در مرز صفر درجه

دیگر حتی فرزندان با پدر و مادر خود ارتباط ندارند. فاصله اجتماعی گریبان همه ایرانیان را گرفته است، دیدارها به خط صفر ارتباطی رسیده و یکسری باید و نبایدها روابط را تحت تاثیر قرار داده و فاصله‌ها را افزایش داده‌ است. فاصله هایی تلخ به امید برقراری مجدد ارتباطاتی شیرین.

اگر به دیدار پدر و مادرم بروم، ممکن است ناقل باشم اگر آنها را امروز در خانه می بینم ممکن است به دلیل ندانم کاری من چند روز دیگر روی تخت بیمارستان ببینم. پس بهتر است نروم تا این ارتباط را در آینده مانند گذشته دوباره از سر بگیریم.
حتی یک لحظه نمی توانم این را تصور کنم که اگر من رعایت نکنم، ممکن است سبب بیماری یا مرگ پدر یا مادرم شوم. پس بهتر است بایدها و نبایدها را رعایت کنیم و با ایجاد فاصله گذاری اجتماعی هرگز این تصورات ناگوار را به واقعیت در زندگی مان تبدیل نکنیم و به امید روزهایی بهتر در خانه بمانیم.
ایرانیان از گذشته های دور با دور هم جمع شدن روزگار خود را سپری می کردند اما حال که یک ویروس همه انواع روابط اجتماعی به جز ارتباط تلفنی و اینترنتی را از ما گرفته است، باید فقط تحمل کنیم تا هرچه زودتر این روزها هم بگذرد و دوباره سفره هایی برای چندین خانواده کنار هم پهن کنیم و رنگ زندگی را با کنار هم بودن رنگین کنیم نه مثل اکنون که سفره ها کوچک و فاصله ها به صفر رسیده است.
اگرچه انسان ها با ارتباط زنده اند و این ارتباطات می تواند موجب کسب تجربیات فراوان برای همه ما باشد اما این روزها کرونا همه چیز را از ما گرفته و یک فرزند مجبور است در حد یک تماس تلفنی یا اینترنتی از احوال والدین خود آگاه شود همه این موضوع را سخت می دانیم اما چاره ای نداریم و باید آنقدر حلقه این فاصله ها را تنگ کنیم تا کرونا از خانه های ما بدر شود.
این روزها برقراری ارتباطات اجتماعی با روند گذشته خطرناک است و رنگ خیلی از زندگی ها را به سیاهی تبدیل می کند و ممکن است یک عمر پشیمانی را به همراه داشته باشد. 
اکنون فکر و خیال همه ما به امید شکست کرونا می گذرد با شکستن این غول بر مسیر زندگی بار دیگر دیدارها تازه خواهد شد. دوباره خانواده ها دور هم جمع خواهند شد و ارتباطات دوستانه دوباره سر می گیرد و زندگی به حالت عادی برمی گردد اما باید همه مسائل را به خاطر کرونا رعایت کنیم.
سختی این روزهای کرونایی همه ما را با واقعیت هایی روبه رو کرده است که زندگی بدون ارتباط هیچ معنی ندارد، اینکه نمی توانیم آزادانه از خانه خارج شویم، اینکه نمی توانیم بیرون از خانه در خیابان ها قدم بزنیم، اینکه نمی توانیم به کسی نزدیک شویم و در واقع از همدیگر فرار می کنیم، اینکه برای ارتباط داشتن محدود هستیم و هزاران مشکل ارتباطی دیگر که ما را محدود می کند همه اینها ما را به این کار وامی دارد که فقط رعایت کنیم تا ناقل بیماری نباشیم و این محدودیت ها را به زودی کمتر و کمتر کنیم.
خصلت ما انسان ها به گونه ای است که هرگاه با محدودیتی مواجه می شویم، به انجام موضوعی که از آن منع شده ایم، بیشتر راغب می شویم اما دیگر ویروس کرونا با کسی شوخی ندارد و عدم رعایت نکات بهداشتی می تواند مرگ را برای هر کدام از ما به همراه داشته باشد.

این روزها همه کارشناسان پزشکی و جامعه شناسان هم کاهش ارتباط با دیگران را بهترین توصیه در شرایط شیوع ویروس کرونا می دانند چرا که هر کدام از ما ممکن است ناقل ویروس برای عزیزان خودمان باشیم و ناخواسته این ویروس را وارد زندگی همدیگر کنیم و فقط عمری پشیمانی را نصیب خود یا دیگران کنیم که هیچگاه نمی توانیم به خاطر این موضوع خود را ببخشیم. پس بهتر است در خانه ماندن، الگویی برای همه ما باشد.
سعید رضا منتظری عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: بیشتر مردم کشور برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، توصیه ماندن در خانه و احترام به یکدیگر در خرید را رعایت کردند و فرهنگ غنی ایران را به جهان نشان دادند.
وی افزود: شیوع ویروس کرونا و چگونگی برخورد مردم کشورهای مختلف با پیامدهای آن با نحوه برخورد مردم ایران اسلامی متفاوت بود. گزارش‌ها و کلیپ هایی که از این نوع رفتارها در فضای مجازی از کشورهای اروپایی و آمریکایی منتشر شده، نمایانگر این قضیه است.
منتظری می گوید: طبق آمار حدود 95 درصد مردم در تعطیلات نوروزی در خانه‌ها مانده و به سفر نرفتند. عده‌ای نیز که توصیه ماندن در خانه را رعایت نکردند، ‌با آموزش‌های لازم توسط رسانه‌ها و مسوولان می‌توانند برای ماندن در خانه به منظور جلوگیری از شیوع کرونا توجیه شوند.
استادیار فرهنگ و زبان‌های باستانی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مردم ایران در مواجهه با کرونا خیلی بهتر از مردم اروپا و آمریکا عمل کردند، اظهار داشت: با اطلاع رسانی بهتر رسانه‌ها می‌توان زنجیره انتقال بیماری را قطع کرد. آمار مبتلایان به کرونا در دیگر کشورها، نشان می‌دهد که جامعه ما در مبارزه با ویروس خیلی بهتر عمل کرده است.
عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در این باره گفت: ممکن است این بیماری به خاطر عدم رعایت یا بی مبادلاتی که احتمالا صورت گیرد، ادامه یابد بنابراین تا کشف داروها، واکسن‌های موثر و اقدامات بهداشتی باید شیوع این ویروس را کنترل کنیم که راه حل آن نیز فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی است که در حوزه فاصله گذاری اجتماعی کار خوبی انجام شد و باید ادامه دهیم.
وی اضافه کرد: فاصله‌اندازی‌های فیزیکی را نیز باید دقیقا رعایت کنیم تا جایی که اطمینان صد در صد در این خصوص حاصل شود چرا که همکاران ما در وزارت بهداشت همچنان اصرار بر این دارند که همه ملاحظاتی که از طرف مردم رعایت شده است، باید رعایت شود. البته در این شرایط تسلط همکاران در وزارت بهداشت، پزشکان و پرستاران به سرعت و به خوبی بالا رفته و تجربه آنها زیاد شده و نحوه آشنایی با این ویروس ناشناخته بهتر شده است در کنار آن هم  آگاهی‌های عمومی نیز افزایش یافته که امیدواریم با رعایت پروتکل های بهداشتی از این مرحله عبور کنیم.
علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران همچنین گفت: هرچه شدت مداخلات و همکاری مردم بیشتر باشد، احتمال استمرار بیماری به حداقل می‌رسد در عین حال برخی از محققان عقیده دارند انجام مداخلات جدی‌تر در یک بازه زمانی 2 هفته‌ای می‌تواند ریشه کنی زودتر بیماری را تضمین کند.
زالی اظهار داشت: در این مدت در کالبد رفت و آمد شهری باید به گونه ای عمل کنیم که تقریبا هیچ رفت و آمدی صورت نگیرد، هیچ تجمعی شکل نگرفته وهیچ خوشه بندی اجتماعی در سطح شهرها ایجاد نشود.
وی، کاهش آمار کشوری تعداد مبتلایان جدید در روزهای اخیر را حاصل اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، طرح ملی غربالگری و تعطیلات نوروزی برشمرد و افزود: در کاهش این آمار تعطیلات نوروزی و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی که بطور طبیعی باعث کاهش آمار مراجعان به مراکز درمانی شد نقش بسزایی داشت.
این روزها همه دلتنگ هستیم دلمان برای دیدن یک دل سیر پدر و مادر یا اقوام تنگ شده است، دلمان می خواهد آزاد از خانه خارج شویم اما نمی شود گاهی مساله ای مانع می شود و راه را بر ما می بندد و این بار ویروس کرونا همه چیز زندگی مردم جهان را تغییر داده است. هیچگاه فکر نمی کردیم یک ویروس اینگونه همه ارتباطات جهان را به هم بریزد و فصلی جدید در زندگی اجتماعی مردم به وجود آورد فصلی که دیگر دوست نداریم حتی لحظه ای از آن را تجربه کنیم.
اگرچه تجربه بسیار سختی در زندگی همه مردم جهان و به تبع آن ایرانیان بود اما شاید یک خوبی هم داشت که ما بیشتر قدر همدیگر را بدانیم و فصل زیبای با هم بودن را پس از شکست کرونا بار دیگر آغاز کنیم. آغاز فصلی به یاد ماندنی پس از دوره ای سخت و طاقت فرسا.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان