با بسته شدن مجدد صفحه اینستاگرامی امیر تتلو به خاطر فراخواندن دختران زیر سن قانونی برای انجام اقدامات غیر اخلاقی، سخنگوی فیس بوک اعلام کرده که این خواننده دیگر به هیچوجه نمیتواند در اینستاگرام صفحه رسمی داشته باشد و فعالیت کند. حواشی امیر تتلو اما از امروز آغاز نشده و ماجرای عجیب و غریب اقدامات او به چند سال پیش باز میگردد. در اینجا مروری به فعالیت او در صفحات مجازی خواهیم داشت.
با شروع موسیقی زیرزمینی رپ در ایران، عدهای خواننده در این سبک شروع به خواندن ترانههای زیرزمینی کردند که عمده آنها حالا در خارج از ایران به سر میبرند و تعداد معدودی هستند که همچنان در وطن خود باقی ماندهاند. امیر تتلو یکی از اولین خوانندگان این سبک موسیقی بود که با خواندن آهنگهای R & B توانست معروف بشود و محبوبیتش بعد از همکاریهای متعدد با دیگر خوانندگان بیشتر و بیشتر شود. ساخت کلیپهای تصویری زیر زمینی به او و دیگر خوانندگان کمک کرد تا بیشتر دیده شوند و با اینکه هر از گاهی خبر دستگیری برخی از این خوانندگان به گوش میرسید اما فعالیت آنها متوقف نمیشد.
روزهای اول فعالیت تتلو
تمام حواشی اصلی اما با خارج شدن این خواننده زیرزمینی از ایران آغاز شد؛ خوانندهای با بیش از ده سال سابقه فعالیت که که در روزهای انتخابات سال 96 زمزمه مجاز شدن فعالیت هنری وی به گوش میخورد. «امیر حسین مقصودلو» ملقب به امیر تتلو، در همان زمان هم یک پدیده در اینستاگرام بود و چند میلیون دنبال کننده داشت.
بازداشت تتلو در سال 1395، زمانی که صفحه اینستاگرامیاش بیش از 3 میلیون دنبالکننده داشت، موجی در بین طرفداران او برای آزادیاش به وجود آورد و او پس از اینکه از زندان آزاد شد، بار دیگر فعالیت خود را با قدرت از سر گرفت اما رنگ بوی پستهای این خواننده در آن ایام حالتی کاملا متضاد با صحبتها و منش پیشین خود داشت. به نظر میرسید وی پس از ابراز پشیمانی از رفتارهای گذشتهاش، آرام آرام توانست با نزدیک شدن به جریانهای سیاسی مجاز، امکان فعالیت آزادانه در زمینه موسیقی را به دست آورد. انتشار نمآهنگ «انرژی هستهای» بر عرشه یک ناو ایرانی و حضور در جشن خبرگزاری فارس، احتمالا نفطه اوج فعالیتهای مجاز تتلو بود در نهایت با خروجش از ایران، تتلو اعلام کرد که قصد دارد مانند گذشته رفتار کند و زندگیاش را جور دیگری آغاز کند.
تتلو در جشن خبرگزاری فارس
تتلو پس از آنکه به ترکیه رفت، تمام صحبتهایش و نوع بینشش به جهان تغییر پیدا کرد. آهنگهای جدیدی در آنسوی مرزها خواند و موزیک ویدیوهایی ساخت که انتشار آنها در ایران عملا غیر ممکن بود و رسما راه بازگشت خود را بست. طرفداران او در اینستاگرام روز به روز بیشتر میشدند و به نظر میرسد این حجم از محبوبیت پس از (به ادعای خودش) خفقانی که در داخل کشور پیدا کرده بود، باعث شد که تتلو راه خود را به عنوان یک خواننده نسل جوان گم کند. پستهای اینستاگرامی او رنگ و بوی تندتری نسبت به برخی مسائل از جمله مذهب و حقوق زنان و… گرفتند و در همان روزها بود که صفحه اصلی او با 4 میلیون دنبال کننده، به خاطر انتشار صحبتهایی «ضد زنانه» و تشویق مردان به کتک زدن بانوان، توسط خود اینستاگرام بسته شد.
اواخر زمای که او در ایران بود، پای تتلو به تاکشوی اینترنتی رضا رشیدپور هم باز شد.
تتلو اما کمی بعدتر با یک صفحه با نام جعلی به اینستاگرام بازگشت و کمی بعدتر از آن دوباره توانست با نام و اکانت رسمی خود به فعالیت خود در اینستاگرام برگردد. او این بار نیز پس از گذشت یک سال توانست بار دیگر بیش از 4 میلیون دنبال کننده داشته باشد. او فعالیت هنری خود را طی یک سال اخیر بیشتر کرد و با خواندن آهنگهایی جنجالی توانست بار دیگر به سر زبانها بیفتد. تتلو با پوششی نسبتا متفاوت و چهرهای کاملا جدید و خالکوبی شده بازگشتی قدرتمند برای خود رقم زد و علی رغم وجود مخالفان، توانست با سیل طرفداران خود که نامشان را «تتلیتی» گذاشته بود، به کار خود ادامه دهد و خودش را کمتر درگیر حواشی کرد.
تتلو شروع دوباره کار خود را با تغییر چهره آغاز کرد
ایام کرونا و قرنطینه خانگی مردم بود که بار دیگر نام این خواننده بیشتر سر زبانها افتاد و در نهایت اقدامات او در این ایام منجر به بسته شدن مجدد صفحه اینستاگرامیاش شد. در این روزها بود که موضوع «لایو اینستاگرامی» تبدیل به یک ترند جهانی شد و بسیاری از سلبریتیها از این طریق با هواداران خود صحبت میکردند. تتلو توانست رکورد لایواینستاگرامی در جهان را با بیش از 650 هزار بازدید کننده از آن خود کند؛ رکوردی که بعدتر در لایو شبکه یوتوب نیز با ده هزار بیننده ادامه داشت و بیشترین تعداد مخاطبین لایو یوتوب بین کاربران ایرانی را برای او رقم زد. او در این لایوها با دیگر سلبریتیهای اینستاگرامی نظیر «ندا یاسی» و «دنیا جهانبخت» و… گپ و گفت کرد و حواشی متعددی برای خود به وجود آورد.
چندی پیش او میخواست به لندن برود که در فرودگاه ترکیه دستگیر شد و شایعه بزاگشتش به ایران پیچیده شد که البته در نهایت اینطور نشد ولی از آنور، او نتوانست به لندن هم برود.
اما تیر آخر به پست استوری چند روز پیش این خواننده بازمیگردد که در آن از هواداران خود خواست تا دخترانی 15 تا 20 ساله ساکن استانبول به او معرفی کنند تا آنها را به «حرمسرای» خود راه دهد. تاکید او بر زیر سن قانونی (18 سال) این فرد بود که کار دستش داد، موضوعی که در اکثر نقاط دنیا به عنوان کودک آزاری محسوب میشود. این استوری که از سمت پردنبالکنندهترین خواننده اینستاگرامی ایرانی منتشر شده بود از چشم دیگر فعالان پنهان نماند و اکثر قریب به اتفاق این افراد، حتی همکاران گذشته خود تتلو، نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان دادند. تتلو اما بر خواسته خود اصرار ورزید و بهانهتراشیهای دور از ذهنی برای صحبت خود به میان آورد، اما در نهایت صفحه این خواننده با بیش از 4 میلیون دنبال کننده، مجددا بسته شد و به نظر میرسد دیگر امکان بازگشت دوباره برای او وجود ندارد.
یک سخنگوی شرکت فیسبوک که اینستاگرام زیرمجموعه آن است اعلام کرده که «ایمنی اعضا اولویت اصلی ماست و ما محتوایی که از کودکان بهره برداری می کند یا آنها را به خطر می اندازد را تحمل نمی کنیم. ما حساب امیر تتلو را به دلیل نقض سیاست های خود از کار انداختیم و او دیگر اجازه حضور در اینستاگرام را نخواهد داشت.» تتلو پس از بسته شدن حسابش در اینستاگرام و جنجالی شدن این خبر، در کانال تلگرامی خود اعلام کرده که قصد انتشار آهنگی به نام حرمسرا را دارد و میخواهد در این آهنگ شفافسازی کند.
شایان ذکر است رابطه جنسی با فرد زیر سن قانونی تجاوز یا آزار محسوب میشود. حتی اگر خود آن شخص ابراز رضایت کرده باشد، با توجه به سنش از نظر حقوقی صلاحیت آن را نداشته که چنین رضایتی را اعلام کند. سن قانونی در کشورهای مختلف متفاوت است و گاه شرایطی هم دارد. در بسیاری کشورها سن قانونی، یا سن رضایت، برای رابطه میان مردان و زنان بالغ 18 سال تعیین شده است و این موضوع در ترکیه (شهری که این خواننده در آن اقامت دارد) نیز 18 سال تعیین شده است.
ریپورتهایی که پس از انتشار این استوریها توسط پویشهای مردمی ایجاد شد یک نوع خودکنترلی اجتماعی تلقی میشود. این ریپورتها و همبستگیها در شرایطی رخ میدهد که افراد یک جامعه احساس کنند مسایلی در حال رخ دادن است که میتوانند به خانواده و محیط اجتماعی او آسیب بزنند. در هر حال همه میدانیم که بستر اینترنت یک تکنولوژی همگانی است که مانند دنیای واقعی کسی نمیتواند به طور تمام و کمال جلوی آن را بگیرد، اما میتوان این فضای گسترده را کنترل کرد و مدیران شبکههای اجتماعی با کمک مردم نسبت به این کنترل اقدام میکنند.
تتلو و امثال او با حذف اکانتشان به کل از فضا خارج نمیشوند و باز هم به طرق مختلف در جامعه حضور خواهند داشت و تاثیر خودشان را نیز خواهند داشت، آنچه اثر آنها را کمرنگ میسازد، کاهش توجه عمومی و عدم دنبال کردنِ آنها در فضای مجازی و هنری است؛ امری که باید دید پس از صحبتهای اخیر این خواننده چطور میتواند روی آینده کاریاش تاثیر بگذارد.