سرویس اقتصاد مشرق - اینروزها اگر بخواهید به کسی پول قرض داده و یا از کسی مبلغی دریافت کنید و یا حتی خرید کرده بخواهید وجه آن را پرداخت کنید، کمتر کسی پیدا میشود که تمایل به دریافت پول نقد داشته باشد. اولویت اول همه واریز به حسابشان است.
در گذشته برای واریز پول باید به بانک مراجعه میکردیم و پس از معطل شدن در صف بانک، چندین فرم انتقال پر کرده تا در نهایت موفق به انجام یک تراکنش ساده شویم اما الان این اتفاق در راحت ترین حالت ممکن و با استفاده از یک تلفن هوشمند یا دسترسی به اینترنت قابل انجام است.
بیشتر بخوانید
انتقال وجهی که هم از سهولت برخوردار است و هم امنیت و سرعت را با هم دارد بنابراین روز بروز استفاده از این تکنولوژی برای مبادلات مالی اضافه میشود و افراد بیشتری خواهان بهرهبرداری از این امکان هستند.
در این میان برخی بی دقتیها سبب شده تا مشتریان دو بانک ملی و صادرات نسبت به استفاده از این فرصت دچار تردید شده و عطای انتقال وجه اینترنتی را به لقایش ببخشند یا راههای سختتری برای مقصود خود در نظر بگیرند. اما ماجرا چیست؟
دردسر شباهت شماره حساب بانکها
گرچه قبول کردن این بیدقتی از سوی بانکها بسیار سخت است اما واقعیت این است که در حداقل دو بانک صادرات و ملی این رویه وجود دارد و بسیاری از شماره حسابهای صادر شده از سوی این دو بانک مشترک هستند.
به عبارتی دیگر ممکن است شما قصد داشته باشید پولی را به حساب شخص A واریز کرده ولی در نهایت ببینید پولتان وارد حساب شخص دیگری شده است که نه شما اورا میشناسید و نه او شما را. و این تازه اول دردسر است. برای نمونه به تصاویر زیر نگاه کنید.
همانطور که از این دو تصویر مشخص است، در ازای شماره حساب واحد، در هر بانک اطلاعات یک مشتری و صاحب حساب پیدا میشود. در بانک ملی فردی به نام منصور ... و در بانک صادرات شخصی به نام امین ...
حال فرض کنید شما میخواهید مبلغی پول به حساب آقای منصور ... که در بانک ملی حساب دارد واریز کنید، احتمال اینکه مبلغ به دست ایشان برسد در بهترین حالت 50 درصد است چرا که نرم افزار انتقال وجه ممکن است آقای امین ... را بشناسد و پول شما به حساب او واریز شود. عکس این قضیه نیز ممکن است یعنی پول به حساب شخص دیگری واریز شود.
اگر این اتفاق بیفتد و پول اشتباه واریز شود تازه فرآیند دردسرها و درگیریهای مربوط به برگشتزدن پول شروع شده و باید تلاش کنید تا مبلغ برگشت زده شود که این یعنی معطلی و افتادن از کار و زندگی به خاطر خطا و بی دقتی بانک.
سمت دیگر این مسئله نیز این است که اساسا امکان انتقال وجه به حساب مورد نظر فراهم نیست چرا که بانک همین مشتری را فقط نمایش میدهد و اگر بخواهید با تراکنش الکترونیکی پول انتقال دهید عملا ممکن نخواهد بود.
لزوم تغییر شماره حسابهای بانکی
همانطور که اشاره شد، بخشی از مشتریان شبکه بانکی کشور شماره حساب یکسان دارند و روزانه مبالغ زیادی بجای انتقال به حساب مقصد مدنظر به حساب شخص دیگری واریز میشود.
این مسئله که حاصل بیتدبیری مدیران دو بانک اشاره شده و احتمالا بانکهای دیگری باشد، یکی از نقطه ضعف و باگهای شبکه بانکی کشور است که لازمست بانک مرکزی در خصوص آن ورود کرده و این مشکل را حل کند تا مردم دچار سردرگمی نشوند.