آخرین وضعیت بیماری کرونا در کلانشهر تهران

خبرگزاری تسنیم: علیرضا زالی عصر امروز در جلسه ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران اظهار کرد: با یک شیب ملایم از منحنی مراجعین متقاضی بستری در حال عبور هستیم، در این رابطه دو عدد داریم که یکی به معنای دو برابر شدن میزان بستری‌های ویروس کرونا است.

وی ادامه داد: ما در دوره اوج بیماری کرونا به ازای هر 4.15 روز یک بار میزان بستری‌ها در تهران دو برابر می‌شد اما در حال حاضر بعد از عبور از پیک این بیماری به یک بازه 27 روزه نیاز داریم که بسیار مهم است؛ در 26 اسفند بیشترین آمار فوتی را داشتیم و بعد از آن پیک‌هایی را در 4، 10 و 24 فروردین شاهد بودیم و اردیبهشت‌ ماه دامنه ابتلاء کاهش پیدا کرد و به میزان قبل نرسید.

زالی تصریح کرد: عدد بعد که آقای رئیس جمهور به آن اشاره کردند، عدد مولد پایه است؛ با این عدد می‌توانیم میزان خطر یک بیماری را مورد ارزیابی قرار دهیم به طوری که بالا بودن آن به نشانه خطر سرایت‌پذیری بیشتر بیماری است؛ در روزهای ابتدایی بیماری کرونا، این عدد کسری از عدد 3 بود اما در ادامه و با کنترل و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی آن را به زیر یک کاهش دادیم؛ ما در 11 فروردین بالاترین میزان اثرگذاری فلاصله‌گذاری در کشور را شاهد بودیم و خوشبختانه در حال حاضر این عدد در میزان کمتر از یک ثابت مانده است.

شاخص سرایت کرونا در تهران همچنان زیر یک است
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، از روند مطلوب کنترل بیماری کرونا در پایتخت خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در جلسه ستاد کرونا کلانشهر تهران اظهار کرد: با شیوع کرونا وضعیت سرمایه گذاری در عرصه ملی تغییر کرده و بخشی از درآمد ناخالصی ملی در سبد غیرمترقبه کرونایی قرار گرفته است.

او افزود: ثبات اقتصادی جهانی تا 2022 شدنی نیست و در این بازه زمانی آثار میان مدت و بلند مدت کرونا در حوزه اقتصادی را شاهد خواهیم بود. تاکنون تخصیص یک هزار میلیارد تومان وام برای مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته شده است.

زالی با بیان اینکه تهران 14 میلیون و 800 نفر جمعیت دارد، گفت: حدود یک میلیون نفر در تهران به عنوان جمعیت شناور تردد می‌کنند، براین اساس تهرانی‌ها به اندازه جمعیت 2 استان، از ناوگان حمل و نقل عمومی تهران استفاده می‌کنند.
افزایش تعداد کارگاه‌های تولید ماسک در کشور

او ادامه داد: قبل از شیوع کرونا تنها 2 موسسه ماسک تولید می‌کردند اما اکنون تعداد کارگاه‌های تولید ماسک به 43 کارگاه رسیده است، همچنین تولید البسه پزشکی 6 برابر شده است.

زالی با بیان اینکه تاکنون یک بیمار هم پشت در‌های بیمارستان نمانده است، گفت: حدود 10 هزار تخت نقاهتگاهی در یک هفته ایجاد کردیم. بیشترین مراجعات در سنین بالای50 سال بوده و بالاترین سن فوتی‌ها بین سنین 70 تا 79 سالگی بوده است.

او با اعلام اینکه بالاترین آمار مرگ و میر بیماران کرونا در تهران مربوط به 26 اسفند 98 است، گفت: پیک‌های بعدی کرونا در سال 99، مربوط به روز‌های 4، 10 و 24 فروردین بود و در اردیبهشت به شدت کم شده است.

زالی با اشاره به عدد مولد پایه برای ارزیابی بیماری‌های عفونی، افزود: هرچقدر این عدد پایین‌تر باشد وضعیت مطلوب‌تر است، به طوری که شرایط در تهران کسری از عدد 3 بود که به زیر یک رسیده است.

زالی با اشاره به اینکه اوج این عدد، 6 دهم و مربوط به 11 فروردین 99 بود، تصریح کرد: جمع بندی آمار ابتلا، مرگ و میر و بستری نشان می‌دهد میزان مرگ و میر نسبت به مراجعات 1.69 و میزان بهبودیافتگان 88.7 درصد بوده که یک رکورد جهانی است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفت: خوشبختانه در تهران با یک حالت نسبتاً ثابت مواجه هستیم و همچنان شاخص زیر یک است.

زالی تصریح کرد: پس از شیوع کرونا برنامه خوبی با بانک‌ها داشتیم، در حال حاضر آماده‌ایم پروتکل بهداشتی برای بانک‌ها تدوین کنیم .
وزارت بهداشت برای تامین تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه است

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: وزارت بهداشت برای تامین تجهیزات پزشکی در شرایط سختی قرار دارد بنابراین باید بضاعت حوزه سلامت را برای پیک دوم در فصل سرد سال افزایش دهیم، این امر با تخصیص ارز و مشارکت بانک مرکزی ممکن خواهد شد.

زالی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان در مقابله با کرونا اقدامات بزرگی انجام داده اند، تصریح کرد: از بانک مرکزی درخواست کردیم شرایط جدیدی برای شرکت‌های دانش بنیان کوچکتر ایجاد شود تا مواد اولیه این شرکت‌ها با سهولت بیشتر تامین شود.

او ادامه داد: همچنین خواستیم وقتی دانشگاه علوم پزشکی محصول این شرکت ها را تایید کرد، در تخصیص ارز ورود کند. امیدواریم با توسعه سامانه ویژه‌ای که برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است، بتوانیم در مسیر خودکفایی گام برداریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان