ماهان شبکه ایرانیان

غذایتان را هوشیارانه میل کنید

کـدامــیک از حالات زیر به بهترین شکل، طـریقه ی غـذا خـوردن شـمـا را توصیف می کند؟

غذایتان را هوشیارانه میل کنید

کـدامــیک از حالات زیر به بهترین شکل، طـریقه ی غـذا خـوردن شـمـا را توصیف می کند؟

شما سر پا یا درحال انجام کارها پشت میز و یا حین گشتن دور آشپزخانه برای اطمینان از اینکه همه خانواده بـقدر کافی غذا خورده اند غـذایـتــان را صرف می کنید. وقت غذا خوردن برای شما توام با استرس است و هیچ لذتی از آن نمی برید.

شما پشت یک میز که بسیار با سلیقه تزئین شده است می نشینید، و ساعات زیادی را با حوصله صرف غذا خوردن خود می کنید و از هم نشینی با خانواده نیز حین صرف غذا لذت می برید.

اگر شما هم مثل من باشید، احتمالاً طریقه غذا خوردن معمولتان نوع اول است و نوع دوم فقط سالی یکبار برایتان پیش می آید که هم شما و هم خانواده تان در تعطیلات باشید و وقت کافی برای غذا خوردن داشته باشید. اما همیشه نباید وضع را به همین منوال نگاه دارید! باید بدانید که طریقه ی غذا خوردن به سبک دوم باعث کاهش وزن نیز می شود چون دقت و توجه بیشتری به آنچه می خوریم مبذول می داریم.

غذا خوردن هوشیارانه یعنی چه؟

غذا خوردن هوشیارانه به این معناست که غذاهایی را انتخاب کنیم که خوشایند و در عین حال مقوی باشند و با مذاقمان نیز جور باشد. غذا خوردن هوشیارانه همچنین احساس فردی ما نسبت به غذا را نیز تایید می کند، چه مثبت باشد و چه منفی. من هیچوقت ساعات دلچسبی را که همراه خانواده ام به کندن توت فرنگی می گذراندم را فراموش نمی کنم. به خاطر همین است که از آن به بعد وقتی می خواهم توت فرنگی بخورم با یادآوری آن روزها، لذت بیشتری از خوردن آنها نصیبم می شود.

4 قدم برای غذا خوردن به روش هوشیارانه

اگر می خواهید زمان غذا خوردن را به چیزی بهتر از مسابقه ی پر عجله ای که تا به حال داشتید تبدیل کنید، با کار کردن روی این چهار روش کار خود را آغاز کنید:

1-هوشیار باشید که موقع غذا خوردنتان چه اتفاقاتی می افتد. از همه ی حواس خود استفاده کنید، و کاملاً به همه ی بوها، صداها، تصاویر، و بافت غذایی که قصد خوردن آن را دارید و محیط اطرافتان توجه کنید. خیلی از ما نمی توانیم آنچه که دیروز خورده ایم را فراموش کنیم. و سعی می کنیم بوها و صداهایی آن روز را دوباره در ذهنمان بازسازی کنیم. اگر تلاش کنیم به غذا خوردنمان توجه بیشتری داشته باشیم، بهتر خواهیم فهمید که چه غذایی برایمان مفید است و چه غذایی مضر.

2-با خود فکر کنید که چرا این غذاها را می خورید. چه چیز باعث شده این غذا را سفارش داده یا خود تهیه کنید، یا دلیل انتخاب یک رستوران نسبت به سایر رستوران ها چیست.

3-قدم بعدی متمرکز شدن روی انتخاب هایتان است. اینکه چرا این غذا، این محل و یا حتی این ساعت را برای غذا خوردن انتخاب کرده اید. چه اتفاقی از نظر جسمی و روحی در شما می افتد که چنین انتخاب هایی داشته اید؟ باید بتوانید روی انتخاب هایتان بیشتر فکر کرده و دلایل آن را بفهمید.

4- و آخرین قدم این است که ببینید این انتخاب هایتان بر شما چه تاثیری دارند، برایتان مفیدند و یا ضرر دارند؟ آیا افراد دیگری هم تحت تاثیر این انتخاب ها هستند؟ درمورد خود من، باید بگویم که در خانه مسئولیت خرید مواد غذایی و پخت و پز با من است، پس انتخاب های من نه تنها بر خودِ من، بلکه بر همه ی اعضاء خانواده ام تاثیر میگذارد. در چنین وضعیتی باید بیشتر تلاش کنید و تحقیق کنید که چه مواد غذایی بر سلامتی تاثیر مثبت دارند و بیشتر از آن مواد غذایی خریداری کنید.

همین امروز شروع کنید!

هیچ زمان بخصوصی برای شروع هوشیارانه غذا خوردن وجود ندارد. می توانید از همین امروز کارتان را آغاز کنید. لازم نیست همه ی مراحل را یک شبه طی کنید، با قدم اول شروع کنید و زمانیکه بخوبی بر آن چیره شدید، قدم دوم را بردارید. غذا خوردن هوشیارانه نه تنها کاری میکند که بتوانید از غذا خوردنتان لذت ببرید، بلکه باعث کاهش وزن و ایجاد عادات سالمتر غذا خوردن نیز می شود .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان