موفقیتهای تسلا در عرضه مدلهای الکتریکی کاربردی و توانمند، آینده صنعت خودرو را تغییر داده است، چرا که اکنون بسیاری از خودروسازان سنتی و البته شرکتهای تازهتاسیس خود را برای رقابت با تسلا و تولید خودروهای برقی آماده میکنند.
اگرچه در این بین برخی نسبت به موفقیت مدلهای الکتریکی در مقیاس بزرگ تردید دارند، اما با توجه به جایگزینی تلفنهای ثابت سیمی با موبایلهای هوشمند بیسیم، میتوان سرنوشت مشابهی را برای خودروها تصور کرد. دلیل این امر هم مشخص است، زیرا مدلهای برقی از تکنولوژی باتری مشابهی با تلفنهای همراه استفاده میکنند و با تمرکزی که روی باتری صورت گرفته، مشکل میزان شارژدهی دیر یا زود بالاخره برطرف خواهد شد.
امروزه بسیاری از وسایل و لوازمی که در زندگی روزمره استفاده میکنیم، به لطف تکنولوژی شارژ مجدد قابل حمل هستند. در رابطه با خودروهای برقی به دلیل اینکه در کنار باتری به قوای محرکه هم نیاز است، با ساختار پیچیدهتری روبرو هستیم.
به غیر از باتری، خودروهای برقی دارای حداقل یک موتور و یک اینورتر (مبدل) هستند. برخلاف مدلهای بنزینی یا دیزلی، در این دسته از وسایل نقلیه خبری از سوخت مایع، روغن، گیربکس چند سرعته و سیالات دیگر نبوده و موتور الکتریکی نیروی مورد نیاز برای حرکت را تولید میکند. هنگام ترمزگیری هم موتور در نقش ژنراتور ظاهر شده و میتواند بخشی از انرژی ترمز را بازیابی کند.
اینورتر همانگونه که از نامش پیداست، وظیفه تبدیل جریان را بر عهده دارد. عملکرد اینورتر در خودروهای برقی به مغز تشبیه میشود و کنترل فرکانس جریان متناوب و تقویت پالس از وظایف اصلی آن هستند. علاوهبر این اینورتر هنگام بازیابی انرژی ترمز نیز نقشی کلیدی ایفا میکند.
به تازگی یکی از کانالهای یوتیوبی با تهیه ویدیویی جذاب به تشریح بسیار خوب اجزای اصلی خودروهای برقی پرداخته است. چنانچه دوست دارید بهتر و بیشتر با این اجزا آشنا شوید، دعوت میکنیم ویدیوی ضمیمه شده را که دارای زیرنویس فارسی است، تماشا فرمایید.