افزایش قیمت دلار، عامل کاهش شکاف طبقاتی در سال۹۸/ ثابت ماندن یارانه نقدی باعث افزایش نابرابری‌ها خواهد شد

به گزارش اقتصادآنلاین، ضریب جینی در ایران از سال 92 به بعد روندی صعودی داشته، به طوریکه از 0.365 سال 92 به 0.409 در سال 97 رسیده است، اما در سال 98 کاهش یافته و به 0.399 رسیده است. در این خصوص میثم هاشمخانی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهار داشت: این کاهش یک درصدی ضریب جینی مرتبط با جهش قیمت دلار است. به‌این‌معنا که میزان تورم افزایش یافته و این مسئله برای ثروتمندان به دلیل مصرف اجناس متفاوتی مثل سفر‌های خارجی و ... محسوس‌تر است. بنابراین تورم برای خانواده‌های ثروتمند با رشد قیمت دلار افزایش بیشتری دارد و افراد فقیر به علت خرید اجناس خارجی کمتر و ... از جهش قیمت دلار اثر کمتری می‌گیرند.

وی در ادامه بیان کرد: افزایش دلار باعث بیشتر شدن تورم برای دهک‌های ثروتمند شده و اگرچه قدرت خریدشان همچنان بالاست ولی رشد مناسبی نداشته‌اند و به نظر می آید کاهش ضریب جینی دلیل دیگری جز افزایش قیمت دلار  نداشته باشد. این کاهش در صورتی که قیمت دلار با همین شدت افزایش یابد، همچنان تداوم خواهد داشت و اتفاق خوبی نیست.

هاشمخانی اظهار کرد: در سال 89 با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ضریب جینی کاهش یافت. قدرت خرید در سال نخست اجرای یارانه‌های نقدی حدود 8 برابر الان بوده است که باعث کاهش نابرابری شد و به تدریج افزایش تورم و کاهش ارزشمندی یارانه از یک طرف و عدم توان اقتصاد برای ایجاد شغل از طرف دیگر باعث افزایش این شکاف شده و سال 98 افزایش قیمت دلار موجب کاهش شکاف شد.

وی افزود: در سال 99، با فرض ثابت ماندن یارانه نقدی و به تبع کاهش قدرت خرید ان، وضعیت به زیان نابرابری است و انتظار افزایش نابرابری‌ها را داریم. درخصوص عامل اشتغال نیز برای امسال چشم‌انداز خوبی نداریم و چون قیمت دلار در نیمه دوم شوک شدیدی نخواهد داشت، تورم شدید برای ثروتمندان رخ نخواهد داد. در نتیجه ضریب جینی افزایش خواهد یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان