شاعر و پژوهشگر آئینی مطرح کرد؛

نسبت حضرت شاهچراغ به امام رضا(ع) چگونه است؟

احد ده بزرگی با تأکید براینکه نسبت حضرت شاهچراغ(ع) به امام رضا(ع) به منزله نسبت حضرت عباس به امام حسین است گفت: مهمترین ویژگی حضرت احمد بن موسی ولایتمداری و اطاعات پذیری او از امام رضا(ع)بوده است.

به گزارش مشرق، احد ده بزرگی با تأکید براینکه نسبت حضرت شاهچراغ(ع) به امام رضا(ع) به منزله نسبت حضرت عباس به امام حسین است گفت: مهمترین ویژگی حضرت احمد بن موسی ولایتمداری و اطاعات پذیری او از امام رضا(ع)بوده است.

دهه کرامت ده روز مابین ولادت حضرت معصومه(س) و ولادت امام رضا(ع) است. دهه کرامت یک موهبت الهی است تا ما از آن برای تحکیم کرامت انسانی بهره ببریم. خداوند در قرآن می‌فرماید: «ولقد کرمنا بنی‌آدم». همچنین دهه کرامت فرصتی برای تزکیه نفس و پیشرفت آدمی برای حصول درجه‌های والای انسانی است.

زندگی حضرت فاطمه معصومه(س) و زحماتی که ایشان در راه رسیدن به برادر و امام خود متحمل شدند به ما درس برادری و اخوت می‌دهد. ایشان جان خود را در راه برادری و اخوت بذل کردند و ما می‌دانیم یکی از مهمترین مسائلی که پیامبر اکرم(ص) همواره بر آن تأکید داشتند همین مسئله برادری و پیمان مودت و اخوت بود؛ مسئله‌ای که مایه کرامت انسان است.

شعار کلی دهه کرامت امسال "خدمت کریمانه؛ همدلی به رسم اهل بیت(ع)" است و هریک از روزهای این دهه نیز با عنوان خاصی نامگذاری شده است که یکی از این روزها با عنوان «بزرگداشت حضرت احمدبن موسی شاهچراغ علیه‌السلام؛ اسوۀ عدالت و امین ولایت» نامگذاری شده است.

«احد ده بزرگی» شاعر آئینی اهل شیراز و یکی از کسانی که در مورد حضرت شاهرچراغ تحقیق کرده و سروده دارد به تبیین شخصیت حضرت شاهچراغ و مناقب ایشان پرداخت و گفت: حضرت احمد بن موسی(ع) برادر بزرگ حضرت رضا علیه السلام و فرزند ارشد امام موسی بن جعفر(ع) هستند. ایشان شخصیت بارز و بزرگی دارند. در ارتباط با شخصیت احمد بن موسی(ع) همین نکته کافی است که بعد از شهادت امام موسی بن جعفر(ع) عده‌ای جمع می‌شوند در منرل حضرت احمد بن موسی(ع) تا با ایشان به عنوان امام بیعت کنند. حضرت خطبه‌ای می‌خواند و می‌فرماید که من خود در بیعت حضرت ابالحسن علی بن موسی الرضا(ع) هستم و هرکه می خواهد با من بیعت کند باید با برادرم بیعت کند چراکه امامت یک مسئله الهی است و این امانت به ایشان سپرده شده است.

احد ده بزرگی افزود: این نکته، نکته بسیار لطیف و ظریفی است؛ مردم به حضرت شاهچراغ(ع) مراجعه کرده‌اند اما ایشان حقیقت را می‌گوید. مادرش هم امانت دار بسیار خوبی بوده‌اند و هنگامی که حضرت موسی بن جعفر(ع) در حال فراغ از این دنیا بودند می‌فرماید که صاحب امانت امامت خود به در خانه تو می‌آید و امانت را می‌گیرد، هنگامی که حضرت رضا علیه السلام برای دریافت امانت می‌روند مادر شاهچراغ امانت را به ایشان تحویل می‌دهد.

شاعر آئینی و پژوهشگر کشورمان ادامه داد: حضرت شاهچراغ(ع) از لحاظ شجاعت و تقوا بی نظیر هستند؛ ایشان با پیروی از این آیه شریفه که می‌فرماید: «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا» هزار بنده را می‌خرند و آزاد می‌کنند آنهم با درآمد حاصل از کتابت قرآن. حضرت احمد بن موسی از مدینه که برای دیدار با حضرت علی بن موسی الرضا در طوس حرکت می‌کند، بیش از پانزده هزار نفر همراه ایشان هستند و یک قافله عظیم فرهنگی دارد، چراکه حرکت و جنبش امام رضا علیه السلام یک حرکت فرهنگی است و حضرت شاهچراغ علمدار و چراغ دار این حرکت هستند و شاید علت اینکه به ایشان شاهچراغ می‌گویند همین باشد. بنابراین حضرت احمد بن موسی شخصیتی بسیار بزرگ دارند و امام رضا هم ایشان را دعا می‌کنند.

وی در ارتباط با دلیل حرکت حضرت شاهچراغ به سمت شیراز و حضورشان در این شهر گفت: مسیر اصلی حرکت کاروان شاهچراغ از سمت اقلید و طبس بوده است، اما اول آنکه جمعیت 15 هزار نفری همراه ایشان نیازمند آذوقه بودند که باید از مسیر دیگری برای تهیه آن اقدام می‌شد و دوم انکه حکومت وقت اعلام کرده بود هرجایی این کاروان را دیدید قتل عام کنید، بنابراین حضرت مسیر را تغییر دادند که از قتل عام جلوگیری شود که البته در دشت ارژن درگیری بوجود می‌آید و تعداد زیادی به شهادت می رسند و حضرت مجبور می‌شوند مسیر را به سمت شیراز تغییر دهند و دستور می‌دهند هرکس جان خود را برداشته و به یک طرفی برود که تعدادی از برادران ایشان به همان شیراز و تعدادی هم در قم و تهران و مشهد و مناطق دیگر می‌روند.

احد ده بزرگی با انتقاد از اینکه در شعر آئینی آنگونه که باید به شخصیت حضرت شاهچراغ پرداخته نشده است توضیح داد: ما یک حرکتی را آغاز کردیم و یک مثنوی بلند از سرنوشت ایشان و نیز یک کتابی را با موضوع امامزادگان شیراز منتشر کردیم الحمدلله به پشتوانه آن حرکتی صورت گرفت و چند مجموعه شعر چاپ شده است اما هنوز آن کاری که باید بشود و انتظار می‌رود انجام نشده است. ان‌شالله همه دوستان در سراسر کشور به حقیقت ولایتمداری شاهچراغ توجه و تاکید کنند که مهمترین ویژگی ایشان ولایتمداری است؛ در واقع جایگاه حضرت احمد بن موسی نسبت به امام علی بن موسی الرضا به منزله جایگاه حضرت عباس نسبت به امام حسین علیهم السلام است.

پژوهشگر کشورمان در مورد تاریخچه بنای حرم حضرت شاهچراغ و زمان شناسایی مکان دفن ایشان تصریح کرد: از زمان دیلمیان محل دفن حضرت شاهچراغ شناسایی شده است. منزل ایشان سنگباران شده و به تلی از سنگ تبدیل شده بود که پانصد سال بعد دیلمیان این سنگ ها را بر می‌دارند و به جنازه حضرت می‌رسند و روی انگشترشان نوشته شده بود "العزة لله احمد بن موسی" بر این اساس شناسایی و در همان محل دفن و گنبد و بارگاه ساخته می‌شود تا به امروز که زائرین از سراسر دنیا به محضر ایشان مشرف می شوند و همیشه صحن و سرایشان مملو از زائرین است.

ده بزرگی به عنوان نکته پایانی تاکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند همانطور که نام حضرت ابوالفضل را درکنار نام امام حسین علیه السلام می بریم، وقتی یاد حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام هستیم نام حضرت شاهچراغ و حضرت معصومه علیهماالسلام نیز در کنار ایشان است و نباید ولایتمداری این بزرگواران فراموش شود.

*قدس آنلاین

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان