افسانه‌ی یک نجیب زاده ی ایرانی؛ رمانی جذاب ومانا

محسن دامادی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان خوش‌فکر و بدون حاشیه سینما که پردازش مضامین قابل احترام اجتماعی وساختار مناسب سینمایی، ساخته‌های او را از آثار رایج سینمای کشور متمایز کرده است، رمانی مانا و ارزشمند، تاریخی، اجتماعی و سیاسی به نام «افسانه‌ی یک نجیب‌زاده‌ی ایرانی» نوشته که مملو از مستندات، باورها و رخدادهای اجتماعی و بطن و حاشیه زندگی مردم کشو ...

افسانه‌ی یک نجیب زاده ی ایرانی؛ رمانی جذاب ومانا

جبارآذین*

محسن دامادی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان خوش‌فکر و بدون حاشیه سینما که پردازش مضامین قابل احترام اجتماعی وساختار مناسب سینمایی، ساخته‌های او را از آثار رایج سینمای کشور متمایز کرده است، رمانی مانا و ارزشمند، تاریخی، اجتماعی و سیاسی به نام «افسانه‌ی یک نجیب‌زاده‌ی ایرانی» نوشته که مملو از مستندات، باورها و رخدادهای اجتماعی و بطن و حاشیه زندگی مردم کشور بویژه زنان ایرانی و مشحون از ظرایف و دقایق ادبی وهنری است.
این رمان ارزشمند که در تاریخ نگارش و انتشار رمان‌های بعدازانقلاب، جزو نمونه‌های ماندگار است، مخاطب خود را با فراز و فرودهای زندگی شخصیت‌ها و رویدادهای درست پرداخت شده، همراه کرده و به سیر اجتماعی ملموس و باورپذیر ایران دیروز و امروز می‌برد. فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما و سیما و تئاتر نیز دلنوشته‌ای را درباره رمان محسن دامادی منتشر کرده که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

فاطمه معتمدآریا: چندروزی است که درحال خواندن رمانی خاص و دوست‌داشتنی هستم. رمانی به نام «افسانه‌ی یک نجیب‌زاده‌ی ایرانی» نوشته محسن دامادی که سرشار از ظرافت‌های داستانی؛ سه دوره تاریخی از مرداد سی و دو تا تحولات هشتاد وهشت را روایت می کند. این ظرافت‌ها و همچنین خط باریک روایت رمان، باعث شده که تحولات شخصی، سیاسی و اجتماعی آدم ها از مردادسی و دو تا تحولات هشتاد و هشت برایم بسیار ملموس باشند، به شکلی که در پاره‌ای از قسمت‌ها انگار مرور ذهن خود من هستند. از چیزهایی که در این رمان دوست داشتم، شخصیت زنان بود؛زنانی درخشان و درست و دل نشین.

*مدرس و منتقد سینما و تلویزیون

اشتراک گذاری در:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان