هیاهو برای هیچ/ یک عملیات روانی دیگر لو رفت

گروه سیاسی سایت فردا: غرض‌ورزی برخی رسانه‌ها یک حاشیه دیگر برای مجلس یازدهم ایجاد کرد. سمیه محمودی، نماینده شهرضا و دهاقاندر مجلس یازدهم روز گذشته به شرح پیگیری‌های خود در زمینه جایگاه شغلی کارمندان زن مجلس پرداخته بود، اما یکی سوءتعبیر و یا تحریف یکی از جملات وی سبب شد که برخی از رسانه‌های منتقد مجلس به شوق آمد و فریاد وامصیبتا سردهند و مجلس تازه تشکیل شده را به مردسالاری و ضدزن بودن متهم کنند.
ماجرا از اینجا شروع شد که خانم نماینده به ایرنا گفت: «وقتی در مجلس از ظرفیت زنان در ترکیب هیات رییسه مجلس و کمیسیون‌ها استفاده نمی‌شود و یا کارمندان زن حتی نمی‌توانند در آزمون دبیری کمیسیون‌ها شرکت کنند چطور می‌توان با سیاست‌های ضد خانواده مقابله کرد در حالی که زن رکن اصلی آن است. یکی از انتقادات مجلس یازدهم به دولت، عدم پرداخت یارانه به کودکانی است که تازه متولد می‌شوند و این در حالی است هیات هفت نفره متشکل از اعضای هیات رییسه مجلس بعد از بررسی درخواست زنان نماینده برای حضور در هیات رییسه کمیسیون‌ها تاکید کردند که زن باید بچه داری کند و به امورات خانه رسیدگی کند.»
رسانه‌های اصلاح طلب نیز همین جمله «زن باید بچه‌داری کند» را در بوق و کرنا کرده و بدون اینکه اصل حرف را دریافته‌باشند، مشغول حاشیه سازی شدند. در همین جهت روزنامه «ابتکار» تیتر زد «جایی برای زنان نیست؟». ابتکار در این گزارش نوشت: «زمانی که ادعا‌ها و شعار‌های فراوان نمایندگان و جریان‌های سیاسی با عملکردشان نمی‌خواند، به طور قطع مردم از آن‌ها بیش از پیش ناامید خواهند شد.»

هیاهو برای هیچ/ یک عملیات روانی دیگر لو رفت
روزنامه «اعتماد» نیز در گزارشی تحت عنوان «زنان در حاشیه» نوشت: «اگرچه آن‌ها که همواره زنان را به حاشیه رانده‌اند، بنیان خانواده را دستاویزی برای پیشبرد اهداف‌شان می‌کنند، اما سمیه محمودی معتقد است که این‌گونه اظهارنظر‌ها خلاف سیاست‌های تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده است که رهبری بر آن تاکید فراوان داشتند، چراکه که به گفته او، باعث می‌شود زن احساس کند داشتن فرزند باعث دوری او از اجتماع خواهد شد و درپی آن بنیان خانواده هم تضعیف می‌شود.»
روزنامه «شرق» نیز در گزارشی با عنوان «هیات رئیسه مردانه» که در صفحه نخست نیز دیده شده است، به نقل از پروانه سلحشوی نماینده پر سر و صدای مجلس دهم نوشت: «هر‌بار در این راستا کاری کردیم، به در بسته خوردیم. بار‌ها کوتاه آمدیم و سعی کردیم به روش آن‌ها این موضوع را پی بگیریم، اما بی‌نتیجه بود. سال اول خانم مافی را به‌عنوان کارپرداز و جلودار‌زاده را که تجربه داشت، به‌عنوان دبیر معرفی کردیم که هیچ‌کدام رأی نیاوردند. سال دوم خانم اولاد‌قباد را به‌عنوان یک نامزد داشتیم که تفاهم فراکسیونی در مورد او صورت گرفته بود، یعنی سه فراکسیون مجموعا بر سر حضور او تفاهم داشتند، اما بازهم رأی نیاورد. سال سوم باز چند خانم بودیم، اما باز هم هیچ‌کس رأی نیاورد. من برای کارپردازی نامزد شده بودم، چون دبیری را دوست نداشتم و می‌خواستم در حوزه‌های نظارتی فعال باشم، اما دیدم که نمایندگان این جایگاه را یک جایگاه مردانه می‌دانند و حضور یک زن را در آن قبول نمی‌کنند. در این زمینه باید به دو فاکتور ساختار قدرت و سابقه پدرسالارانه جامعه ما توجه کرد؛ دو عاملی که همدیگر را تقویت می‌کنند و باعث می‌شوند که زنان واقعا عقب بمانند. از طرفی، چون موقعیت‌هایی که برای زنان فراهم می‌شود، به‌سختی به دست می‌آید و به‌نوعی یک منبع کمیاب تلقی می‌شود، خود زنان هم در موارد زیادی برای رسیدن یک زن به آن، با هم همدلی و همراهی نمی‌کنند.»
همه این حاشیه سازی‌ها درحالی است که خود خانم نماینده در گفت‌وگویی با روزنامه «جهان صنعت» درباره سخنانش و سوءبرداشتی که از آن شده است، توضیح داد. وی گفت: «من چنین حرف‌هایی درباره نگاه هیات رییسه نسبت به زنان نماینده نگفته‌ام و این سخنان درباره زنان کارمند مجلس متقاضی آزمون دبیری کمیسیون‌ها زده شده است.»
وی توضیح داد: «در مجلس یازدهم بحث بر سر این بود که دبیران کمیسیون‌ها جابه‌جا شوند و آقای قالیباف رییس مجلس نظرشان بر این بود که از بین کارمندان مجلس، همه کسانی که متقاضی دبیری کمیسیون‌ها هستند ثبت‌نام و در آزمون دبیری شرکت کنند و هر کسی قبول شد، دبیر کمیسیون شود. به همین دلیل همه متقاضیان دبیری اعم از خانم‌ها و آقایان کارمند مجلس برای آزمون دبیری ثبت‌نام کردند، ولی متاسفانه خانم‌های متقاضی دبیری کمیسیون‌ها را حذف کردند. من نسبت به این اقدام معترض شدم که چرا خانم‌ها از آزمون دبیری کمیسیون‌ها حذف شده‌اند و با این روش خانم‌ها یکی پس از دیگری از عرصه فعالیت حذف می‌شوند.»
محمودی بیان کرد: «کارمندان زن مجلس هم از من خواستند که موضوع را پیگیری کنم؛ بنابراین موضوع را به هیات رییسه انتقال دادم و گلایه کردم که چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ یکی از اعضای هیات رییسه به من گفت که کار کمیسیون سنگین است و خانم‌ها نمی‌توانند کار را انجام دهند و بچه دارند و باید به امور خانه‌داری هم برسند.» این نماینده زن مجلس ادامه داد: «من به این حرف اعتراض کردم و گفتم کسی که مسوولیتی را قبول می‌کند از پس انجام آن بر می‌آید و برای من این اتفاق ناراحت‌کننده بود. ولی این خبر که به نقل از من کار شده بود، صحت ندارد.»
محمودی در پاسخ به این سوال که به طور کلی نگاه نمایندگان مرد به زنان مجلس برای حضور در ترکیب هیات رییسه چگونه است و چرا هیچ زن نماینده‌ای در ترکیب هیات رییسه مجلس و هیات رییسه کمیسیون‌ها حضور ندارد، گفت: «ما نمایندگان زن مجلس یازدهم 16 نفر هستیم، ولی طبق حضور زنان در انتخابات و رایی که مردم می‌دهند، برخی زنان به مجلس راه می‌یابند هر چند که تعداد قابل توجهی نیست. ولی جواب سوال شما برای عدم حضور زنان در هیات رییسه این است که هیچ زنی نامزد هیات رییسه نشد.» محمودی توضیح داد: «من به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی برای هیات رییسه این کمیسیون نامزد نشدم، ولی برای کمیسیون آیین‌نامه داخلی نامزد شدم و به عنوان سخنگو رای آوردم. موضوع این نیست که مردان نماینده نمی‌خواهند ما انتخاب نشویم، مساله این است که ما زنان نماینده هم خودمان نخواستیم که نامزد شویم.»
او تاکید کرد: «حضور در هیات رییسه مجلس با حضور در هیات رییسه کمیسیون‌ها متفاوت است. هیات رییسه مجلس خاص‌تر است و ما تعداد خانم‌ها که 16 نفر هستیم چهار نفرمان نامزد شدیم. مشخص است که با این تعداد نامزد رای نمی‌آوریم.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان