سقف اختیارات معاملاتی شهرداری در حوزه اتوبوسرانی افزایش پیدا کرد

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ بهاره آروین نیز  در پرسشی مطرح کرد که آیا این سقف ارائه شده بیش از مصوبه لایحه بودجه هست یا خیر؟

 الهام فخاری نیز اعلام کرد اعضای شورا در دسترس مدیران شهری هستند و نباید این موضوع به طور ناگهانی و بدون اطلاع اعضای شورا ارائه شود

محسن هاشمی هم  در توضیح این دو فوریتی گفت حالا که شهرداری جسارت به خرج داده و با سرعت عمل می خواهد وعده های  دولت را نقد کند ما نیز باید اجازه دهیم تا سقف معاملاتی افزایش پیدا کند.

مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در این جلسه گفت : ما در همه موضوعات با کمیسیون حمل و نقل خود را تنظیم کرده ایم در دو ماه و نیم گذشته بیش از 5 بار جلسه داشته ایم و در این مورد (لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت انجام معاملات مربوط به تکمیل و توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران ) هم مطرح کردیم اما به دلیل عجله در این مورد از یکشنبه تا امروز با کمیسیون جلسه نداشته ایم.

معاون شهرداری تهران گفت: اختیارات ما در سطح دو میلیارد تومان است و تقاضا داریم شورای شهر 1500 میلیارد اختیار به ما بدهد و اگر این اجازه را داشته باشیم در مذاکره با خودروسازان بخش خصوصی و دولت را بدهید که در معاملات موفق باشیم اگر نه حداقل 400 میلیون تومان ایران خودورو بدهید.

مناف هاشمی گفت:7 هزار میلیارد تومان از منابع ردیف غیر نقد می توانیم جابجا کنیم.500 میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 97 را داریم که در جلسه دیروز با ریاست جمهوری تلاش کردیم 500 میلیارد تومان را هم زنده کنیم.

او گفت: دولت هم  در مورد 110 دستگاه اتوبوس در توافقی که شهردار با اقای نوبخت داشته توافق کرده 40 درصد هزینه را بدهد.

مناف هاشمی گفت: شهرداری تهران بعد از یک دوره 7 8 ساله اراده کرده اتوبوس وارد کند . فقط همین 120 دستگاه اتوبوس در کارخانه ها وجود دارد که 80 تای دیگر هم شناسایی کردیم و اگر نتوانیم این 200 دستگاه را وارد کنیم ممکن است شهرهای دیگر ببرند.

نیم طبقه ای که 90 درصد وعده های دولت را نقد می کند

محسن هاشمی  در ادامه گفت:اگر آقای سالاری نیم طبقه کوتاه بیاید 90 درصد وعده های  دولت محقق می‌شود. نیم طبقه با اتوبوس نو می ارزد.

تهران 1400 واگن مترو کم دارد

وی همچنین در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت:امروز لایحه‌ای را به صحن شورا آوردیم که براساس آن اختیارات مجمع اتوبوسرانی شهر تهران افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: از اعضای شورا درخواست کردیم که سقف اختیارات ما تا 20 میلیارد تومان افزایش یابد که خوشبختانه موافقت شد.

به گفته مناف هاشمی، تعمیرات یک دستگاه اتوبوس 400 میلیون تومان هزینه دارد و تعمیر اساسی 10 اتوبوس حدود چهار میلیارد تومان می‌شد که از حجم اختیارات شرکت واحد اتوبوسرانی بیشتر بود اما حالا با مصوبه امروز شورا اختیارات مجمع 10 برابر شده و می‌توانیم گام‌های بهتری در راستای نوسازی و بهسازی اتوبوس‌ها برداریم.

مناف هاشمی در خصوص مترو نیز گفت: هم اکنون 1400 واگن مترو کم داریم و در این باره در حال تنظیم قرارداد ساخت 210 دستگاه واگن با شرکت واگن‌سازی تهران هستیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قرارداد تولید 630 واگن نیز که سه سال پیش در دولت به تصویب رسیده بود اخیرا با کمک بانک مرکزی به نتیجه رسیده اما از آنجایی که 24 ماه طول می‌کشد که این 630 واگن در اختیار ما قرار گیرد، به خرید و تولید 210 دستگاه امیدوارتریم.

شهردار تهران در مورد وضعیت طرح ترافیک با بیان اینکه اساس طرح ترافیک یک بحث انضباطی است که سابقه طولانی دارد و هدف آن کاهش تراکم خودرو و آلودگی در مرکز شهر بوده، گفت: نبود طرح ترافیک علاوه بر تشدید آلودگی هوا، سفرهای بی‌هدف به حوزه مرکزی شهر را افزایش می‌دهد که این مسئله آسیب‌زا است و باعث نشر ویروس می‌شود اما بارها اعلام کردیم که ما در مورد وضعیت طرح ترافیک تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.

معاون حمل و نقل شهردار تهران در پاسخ به این سوال که حمل و نقل عمومی در شیوع کرونا تأثیرگذار بوده یا نه، افزود: من نمی‌توانم در مورد علل شیوع بیماری و چرایی افزایش آمار صحبت کنم اما همان زمان بررسی‌ها نشان داده بود که با فعال شدن مشاغل و عادی شدن زندگی تا سقف 10 درصد بار ترافیکی مترو و اتوبوس افزایش می‌یابد که آمارها نشان می‌دهد فعلا در همان سقف هستیم.

مناف هاشمی با بیان اینکه شهرداری تهران از ابتدای شیوع کرونا برنامه‌های مهار خود را آغاز کرده بود و در هفته‌های اخیر نیز این موضوع تشدید شده است، گفت: در خطوط انبوه‌بر مثل مترو و اتوبوس استفاده از ماسک 97 الی 98 درصد است اما موضوع رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به نیاز سفر ارتباط دارد و برای انجام این مهم باید تعداد وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

طرح ویژه منطقه 22 یک فوریتی شد

همچنین در ادامه در جریان بررسی یک فوریت طرح ویژه منطقه 22 شهردار تهران گفت: در حوزه شهرسازی اتفاقات نادری در این منطقه رخ داده و توافقاتی انجام شده و در جریان است که بر اساس طرح تفصیلی نیست.

وی ادامه داد: اعضای شورای شهر در جریان تمامی مراحل بررسی طرح ویژه منطقه 22 بودند و گمان ما این بود که نیاز به تصویب این طرح در شورای شهر تهران نیست اما پس از تشکیک حقوقی پس از یک سال که این طرح آماده ابلاغ است ان را به صورت یک فوریت  به شورا ارائه می‌کنیم که امیدواریم سرعت در دستور کار شورا قرار گیرد تا وضعیت این منطقه از نظر ریلی ،دسترسی ها، خدمات عمومی مشخص شود.

 در انتها از شانزده عضو حاضر 15 عضو به این یک فوریت رای مثبت دادند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان