ورود تابستانی دیجی کالا، کافه بازار، تپ سی، فیلیمو و شیپور به بورس

همان طور که سال گذشته نیز اعلام شده بود، قرار است برخی از استارت آپ های بزرگ کشور پس از طی کردن فرآیند پذیرش و عرضه اولیه سهام، سهامی عام شده و بورسی شوند

ورود تابستانی دیجی کالا، کافه بازار، تپ سی، فیلیمو و شیپور به بورس

همان طور که سال گذشته نیز اعلام شده بود، قرار است برخی از استارت آپ های بزرگ کشور پس از طی کردن فرآیند پذیرش و عرضه اولیه سهام، سهامی عام شده و بورسی شوند. اخیرا وزیر اقتصاد در نشست با مدیران 5 شرکت بزرگ اینترنتی ایران اعلام کرده است که شرکت های دیجی کالا، کافه بازار، تپسی، فیلیمو و شیپور در تابستان 99 وارد بورس خواهند شد تا استارت ورود شرکت های بزرگ دیجیتالی کشور به بازار سرمایه فراهم شود.

حسن روحانی قبلا گفته بود که راه اندازی بورس دیجیتال در کشور، یک ضرورت برای رونق کارآفرینی دیجیتالی و اقتصاد دیجیتال و بازار سرمایه کشور است. طبق اعلام وزیر اقتصاد، اولین شرکت استارت آپی ایران که مهمان بازار سرمایه خواهد شد، هفته اول مرداد ماه به بورس می آید. پس از آن روزهای 4 شنبه هر هفته، 4 شرکت دیگر که مراحل پذیرش را سپری کرده اند، عرضه اولیه شده و پنجمین شرکت استارت آپی، هفته آخر شهریور ماه 99 روانه بورس می شود.

این خبر مبارکی برای بازار سرمایه کشور است که شمار شرکت هایش از 550 شرکت عبور کرده است. در سال 99 ، بیش از 60 میلیون ایرانی به مدد سهام عدالت، صاحب کد بورس شده و شمار دارندگان کد معاملات آنلاین از 106 کارگزاری در 31 استان کشور، از مرز 18 میلیون کد آنلاین فرا تر رفته است.

میزان سهام قابل خرید در روز عرضه اولیه 5 شرکت استارت اپی بورس در تابستان 99 و نقدینگی مورد نیاز و قیمت سهام استارت اپ ها، در اطلاعیه فرابورس اعلام خواهد شد.

هر روز بیش از 1 میلیون نفر در سایت tsetmc.com فعال هستند و به رصد روزانه قیمت های سهام مشغول هستند. رقمی که چند سال پیش، حتی 10 درصد این رقم هم نبود. حجم روزانه معاملات در 4 ماهه اول سال 99، حدود 1 میلیارد دلار بوده که این رقم در 4 ماهه نخست سال 98 حتی یک دهم این رقم نیز نبود.

شاخص کل بورس ایران در سال 99، با بیش از 160 درصد رشد به عدد 1 میلیون و هفتصد و اندی هزار واحد رسیده که به نظر می رسد با طوفان عرضه اولیه ها و حمایت دولت از بورس و افزایش زمینه ورود شرکت های استارت آپی سودده به بورس، شاهد تثبیت شاخص کل بورس روی عدد 4 میلیون واحد باشیم.

بازار سرمایه ایران اکنون دارای 5 بورس است که شامل شرکت بورس، شرکت فرابورس، شرکت بورس کالا، شرکت بورس انرژی ایران و شرکت بورس مسکن می شود. پانصد و اندی شرکت بازار سرمایه تحت رصد و مدیریت این 5 بورس، فعالیت دارند. اگر بورس دیجیتال به جمع بورس های کشور اضافه شود، ششمین بورس ایران است که به نظر میرسد انقلابی در عرصه ورود شرکت های استارت آپی به بورس و تعمیق فرهنگ سهامداری در جامعه دیجیتالی ایران عصر 1400 رقم بزند.

هر 5 شرکت بورسی، دارای نماد اختصاصی در بازار سرمایه کشور هستند که از سال 1397، خرید و نگهداری سهام این شرکت هارا به عزیزان و خوانندگان روزیاتو اکیدا توصیه کردیم. ظرف 2 سال اخیر، بیش از 1000 درصد سود نصیب سهامداران نمادهای: انرژی3، کالا، بورس و فرابورس شده است و البته نماد «سپرده» را نیز نباید از ذهن دور داشت. عرضه اولیه های استارت آپ ها و غیر استارت آپ ها در بازار سرمایه کشور، سود سرشاری را نصیب 2 نماد «بورس» و «فرابورس» خواهد کرد که سهامی عام هستند.

5 استارت آپ بزرگ و پر مشتری ایران بزودی وارد بازار دوم فرابورس ایران خواهند شد تا انشاله در سال های آینده با افزایش شفافیت مالی و روند سود دهی و شناور بودن سهام، زمینه برای ارتقا بازار این شرکت ها و ورود به تالار اصلی بورس فراهم شود. با حضور استارت آپ ها در بورس، انگیزه جوانان و کارآفرینان ایرانی برای ایجاد استارت آپ های خلاق و هوشمند و پر سود به منظور ورود آن به بازار سرمایه در ایران عصر 1400 افزایش خواهد یافت.

سهام استارت آپ ها

رقم های عجیب و غریبی برای سودآوری و ارزش بازاری برخی از شرکت های استارت آپی ایران مثل دیجی کالا، اپارات و صبا ایده و کافه بازار با میلیون ها مشتری و صدها کارمند و گردش مالی ده ها میلیاردی سالانه اعلام شده است که باید منتظر ارسال گزارش صورت های مالی استارت آپ ها در سامانه کدال در تابستان 99 باشیم.

اگر قصد خرید سهام شرکت های استارت آپی که تابستان 99 عرضه اولیه می شوند را داریم، باید کد بورس بگیرید. در سامانه سجام ثبت نام کنید. از طریق دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور، احراز هویت شده و سپس درخواست کد معاملات آنلاین از یکی از کارگزاری های سراسر کشور بدهید.

کد ور مز عبور رایگان برای شما ارسال میشود تا بتوانید به صورت اینترنتی، نسبت به خرید سهام شرکت های استارت آپی که عرضه اولیه می شوند، اقدام کنید. نام نماد این 5 شرکت استارت آپی در سامانه tsetmc.com درج میشود. باید منتظر بود تا ببینیم شرکت های استارت آپی تحت چه نماد و چه گروه معاملاتی و با چه ارزش بازاری، روانه بورس رویایی سال 99 می شوند. همچنان شرکت در کلیه عرضه اولیه های سال 99 و عدم فروش تا تابستان 1400 توصیه می شود.

بورس ایران طبق فاند، محکوم به صعود است و شاخص کل در سال 1401 شمسی می‌تواند بالای 8 میلیون واحد تثبیت شود. به امید روزگاری که هر ایرانی یک کد ملی، یک کد بورس و یک کد تامین اجتماعی داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان