سیستم هشدار سریع در گیلان تا حدی از خسارت های سیل دیروز کاست

رشت - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به وقوع سیلاب طی دو روز گذشته در برخی نقاط استان گفت: راه اندازی سیستم هشدار سریع آزمایشی در استان تا حد زیادی موجب کاهش خسارات به ویژه تلفات جانی ناشی از سیلاب در استان شد.

سیستم هشدار سریع در گیلان تا حدی از خسارت های سیل دیروز کاست

 امیر مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سیلاب های دو روز گذشته براساس اعلام جمعیت هلال احمر یک زن فوت کرده که علت دقیق آن در دست بررسی است؛ اما فوتی دیگری مرتبط با سیلاب اخیر نداشته ایم.

 وی با اشاره به اینکه فقط در منطقه دیلمان طی 40 دقیقه 22 میلیمتر بارندگی شدید، تصریح کرد:  خسارت هایی به راهها ، پلها و واحد های مسکونی وارد شد اما بیشترین خسارت ها مربوط به بخش  کشاورزی بوده  است.

وی شهرستان های تالش، شاندرمن از توابع ماسال، دیلمان از توابع سیاهکل و اشکورات رودسر را از عمده شهرستان های درگیر در سیلاب دو روز گذشته در استان ذکر کرد و گفت : خسارت های وارد شده در دست بررسی است که پس از شناسایی دقیق جمع بندی و اعلام می شود.

وی عنوان کرد : آنچه در زمان وقوع بحران ها برای ما اهمیت دارد حفظ جان و سلامت مردم است؛ بنابراین اگر بتوانیم قبل از وقوع حوادث هشدارهای لازم را به مردم بدهیم، می توانیم از خسارت های جانی تا حد ممکن پیشگیری کنیم.

 وی گفت: در همین راستا سیستم هشدار سریع اداره کل هواشناسی گیلان راه اندازی شده که چندین ساعت قبل از وقوع حادثه،حرکت توده های ابر سیل آسا را در مناطق مختلف استان هشدار می دهد از این رو ما نیز با سرعت فرمانداران ، بخشداران و دهیاران را در جریان گذاشته تا اطلاع رسانی های لازم و تمهیدات مختلف را تا حد امکان برای جلوگیری از خسارت ها بیاندیشند.

مرادی که از حدود یک ماه گذشته سکان مدیریت بحران استان را عهده دار شده است، خاطر نشان کرد: از وضعیت موجود رضایتی نداریم اما تلاش بر آن است تا با موظف کردن دستگاه ها به وظایف قانونی شان و فعال کردن سیستم هشدار و ارائه برنامه ها در زمان وقوع حوادث طبیعی بتوانیم تا حد ممکن از بروز خسارت های مالی و جانی پیشگیری کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، عدم تامین اعتبارات لازم برای جبران خسارت ها و اجرای برنامه های پیشگیری را یکی از مشکلات برای اجرایی شدن جلوگیری از خسارت ها عنوان و بیان کرد: در حوزه بحران ها نیازبه کمک به دستگاه ها و همگرایی و در کنار هم بودن  از طریق اختصاص اعتبارات لازم  را از سوی دست اندرکاران این بخش داریم تا به موقع هشدارهای لازم را به هموطنان بدهیم چرا که اگر یک حادثه طبیعی با ابعاد بسیار اتفاق بیفتد ، به طور معمول خسارت های مالی را بدنبال خواهد داشت اما باید تلاش کنیم این خسارت ها جانی نباشد.

وی با اشاره به اینکه تداوم این شرایط جوی تا پنجشنبه  ( فردا) براساس اعلام هواشناسی ادامه دارد،  هشدار داد: باید تمهیداتی را برای احتمال وقوع سیلاب دیگر پیش بینی کنیم؛  چراکه ، با توجه به پر آب بودن رودخانه ها ممکن است در صورت سیلاب احتمالی دیگر آب از رودخانه ها سر ریز و به سمت راه ها و اراضی کشاورزی سر ریز و موجیب خسارت آنها شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا در رضوانشهر ؛ در پی بارش های ناگهانی در مناطق مرتفع این شهرستان و وقوع سیل در رودخانه ها و حاشیه راه ها طی دیروز و دیشب حدود 5 میلیارد تومان به تأسیسات جاده ای خسارت وارد شده است.

 هواشناسی گیلان آسمان استان تا فردا ( پنجشنبه) را  ابری ، باندگی و احتمال رعد و برق و تگرگ پیش بینی کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان