هدف گذاری وزارت صنعت درکاهش ۳۰۰ میلیون دلاری ارزبری و تولید ۱.۲ میلیون خودرو

رشت - ایرنا - سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: امسال تلاش بر کاهش ۳۰۰ میلیون دلاری ارزبری در حوزه صنعت خودرو است.

هدف گذاری وزارت صنعت درکاهش 300 میلیون دلاری ارزبری و تولید 1.2 میلیون خودرو

حسین مدرس خیابانی عصر چهارشنبه در حاشیه افتتاح یک واحد تولیدی در جمع خبرنگاران استان با اشاره به تحقق جلوگیری و کاهش خروج ارز کشور با تلاش خودروسازان برای تولید قطعات داخلی گفت : می کوشیم با حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای کاهش هر چه بیشتر ارزبری صنعت خودروسازی اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه این وزارتخانه برای عرضه یک میلیون و 200 هزار خودرو در بازار است، گفت: تولید خودرو امسال در کشور 18 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت علاوه بر اتخاذ راهکارهایی برای کنترل بازار خودرو برای عرضه این تعداد خودروی تولیدی برنامه‌ریزی کرده است.

وی فضای بیرونی کشورمان را کمی پیچیده عنوان و بیان کرد: این وضعیت و تحریم ها، روند تولید را با مشکل مواجه کرده و صنعتگران برای خودکفایی در تولید در حال تلاشند و در این راستا گام برمی‌دارند که نمونه بارز آن عزم یکی از شرکت‌های گیلانی برای تولید 150 هزار دستگاه کولر گازی است.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه توان تولید 70 درصد قطعات کولر اسپیلت در کشور فراهم شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع از خروج ارز جلوگیری می‌کند ضمن اینکه هم اکنون فقط چند قطعه از این محصول از خارج کشور وارد می‌شود.

وی افزود : مجموعه کشور در راستای تحقق "جهش تولید" از تولیدی حمایت می کند که کمترین ارزبری را داشته باشد.

وی با بیان اینکه تا چندین  سال قبل همه لوازم خانگی از خارج کشور وارد می‌شد، عنوان کرد:  اما هم‌اینک می‌توانیم این کالاها را در داخل تولید کنیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: دولت در فضای تحریم نگاهی ویژه به استان‌های مرزی دارد زیرا مرزها و استان‌های مرزی می‌توانند کمک زیادی به کشورمان بکنند و ظرفیت خوبی دارند که برای افزایش ارتباطات خود با سایر کشورهای همسایه باید از آن بهره مطلوب را ببریم.

مدرس خیابانی انعقاد تفاهمنامه پیوستن ایران به جمع کشورهای اوراسیا را گامی بلند برای کشورمان خواند و گفت: تعرفه 500 ردیف از کالاهای صادراتی ما با کشورهای اوراسیا صفر شده و از سویی مرزهای آبی گیلان کمک بزرگی برای کشورمان محسوب می‌شود.

وی جهت‌گیری جدید کشور در بخش تجارت رسمی را توجه بیشتر به مرزهای شمالی عنوان و بیان کرد: حجم زیادی از کالاهای اساسی کشور هم‌اینک از مرزهای شمالی وارد می‌شود از این رو بنادر شمالی ظرفیت‌های بسیار خوبی است تا بتوانیم مبادلات خود را با کشورهای اوراسیا و حوزه آسیای میانه تقویت کنیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به  صادرات 98 میلیون دلاری گیلان در سه ماه نخست سال گذشته و افزایش آن به میزان  120 میلیون دلار در سه ماهه نخست امسال با وجود بسته بودن مرزها تصریح کرد: علی رغم بسته بودن مرزها و شیوع کرونا صادرات گیلان 22 درصد رشد یافته بنابراین باید برای تقویت زیرساخت‌های تجاری استان همچون ریل و راه های جاده ای تلاش شود.

وی همچنین با اشاره به بازار خودرو بیان کرد: برای کاستن از التهابات بازار خودرو نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های خوبی دارد که در چندین بخش مختلف به مرحله اجرا در می آید و در این راستا به صورت همزمان در حال انجام چندین طرح در این حوزه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: شاید مهمترین اقدام آن است که می خواهیم عرضه خودرو را در بازار افزایش داده به طوری‌که برای تحقق آن برنامه عرضه یک میلیون و 200 هزار خودرو را در کشور داریم.

 وی گفت:  در سه ماهه ابتدای امسال 18 درصد تولید خودرو کشور با وجود شدیدترین و ناجوانمردانه‌ترین تحریم‌ها در حوزه صنعت افزایش یافته است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در این میان تحویل خودرو هم 50 درصد افزایش یافته در حالی که دو خودرو ساز خارجی در دو سال گذشته کشور را ترک کرده اند و تلاش ما بر آن است که وابستگی مان را در زمینه خودرو کاهش دهیم.

وی ادامه داد : می کوشیم با حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای کاهش هر چه بیشتر ارزبری صنعت خودروسازی اقدام کنیم و  ضوابطی تعیین شده تقاضا را مدیریت کنیم.

 وی اظهار کرد : علت آنکه در حوزه مدیریت قیمت خودرو موفق نبودیم آن بود که شاهد افزایش شاخص های کلان کشور در بسیاری از مواد اولیه خودرو  بودیم که این خود تابع بورس و بورس هم تابع ارز خارجی است و از جمله برنامه ریزی های اخیر ما مدیریت شاخص های کلان است  که باعرضه زیاد خودرو، واقعی کردن تقاضا و کنترل نرخ ارز و نظارت می‌توان قیمت آن را هم تا حد زیادی مدیریت نمود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان