توصیه‌های ضدکرونایی یک روحانی به عزاداران و هیات‌ها /آزاد ارمکی: مطمئنم عزاداری محرم با رعایت پروتکل بهداشتی مدیریت خواهد شد

ایرنا نوشت: فعالان حوزوی و علوم اجتماعی بر موضوع رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در ایام عزاداری محرم امسال تأکید کردند.

توصیه‌های ضدکرونایی یک روحانی به عزاداران و هیات‌ها /آزاد ارمکی: مطمئنم عزاداری محرم با رعایت پروتکل بهداشتی مدیریت خواهد شد

حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت عید سعید قربان درباره لزوم تبعیت از تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: رهبری در بیانات خود تکلیف را مشخص و چگونگی برگزاری عزاداری را طبق پروتکل‌های بهداشتی به ستاد ملی مبارزه با کرونا محول کردند. یعنی هر آنچه که ستاد تصویب و ابلاغ کند همان وظیفه عزاداران سیدالشهداء(ع) است که باید رعایت شود و هرآنچه غیر تصمیم ستاد انجام شود، طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب خلاف شرع و قانون است.

در همین رابطه بخوانید؛

ادامه جدال‌ها بر سر عزاداری محرم و خطر ویروس کرونا

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه عمل به تصمیمات ستاد مقابله با کرونا وظیفه همه عزاداران اباعبدالله حسین(ع) است، اظهار داشت: در زمان عزاداری حضرت سیدالشهداء هم باید فاصله‌ها حفظ شود و هم از ماسک استفاده کنیم. همچنین بهتر است نذوراتی که نحوه ادای آن مشخص نیست میان فقرا توزیع شود. اما اگر نذر معینی است باید به آن طبق مصوبات ستاد ملی کرونا عمل شود تا ادای نذورات سبب شیوع کرونا نشود.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه هیات‌ها و مساجد موظف به اجرای رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، گفت: عزاداری امام حسین(ع) نباید تعطیل شود ولی مصالح مردم باید بر همه چیز مقدم است. البته عزاداری محرم می‌تواند با شکوه و با رعایت مسائل بهداشتی در فضای باز برگزار شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب درباره تحریف حقایق و واژگونه نشان دادن واقعیّات، گفت: معاندین انقلاب بیشترین میدان‌داری را در تحریف با استفاده از فضای مجازی دارند و اخباری که به سود دشمن و به ضرر کشور است منتشر می‌کنند.


وی به بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی براینکه «اگر جریان تحریف شکست بخورد، جریان تحریم قطعاً شکست خواهد خورد» اشاره کرد و افزود: اگر مردم به این تحریف‌ها توجه نکنند و سرمایه گذاری‌ها به سمت تولید برود، تحریم‌ها بی‌اثر می‌شود و امیدواریم خداوند نیز به فضل خود کمک کند تا دشمنان به بن بست رسیده و جمهوری اسلامی ایران همچنان با اقتدار و با عظمت در منطقه و حتی جهان حفظ شود.ابراهیمی به فرمایش‌های رهبر انقلاب درباره اینکه «علاج این نیست که ما در مقابل آمریکا عقب‌نشینی کنیم» اشاره کرد و گفت: اگر مقابل مستکبرین میدان را خالی کنیم، آنها باز هم جلو می‌آیند. این نگاه در فرمایش امام راحل نیز بود و فقط باید مقابل دشمن مقاومت کرد.


مردم ایران به کرونا بی اعتنا نیستند/ مراقب باشیم مسائل دینی رادیکالیزه نشود

تقی آزاد ارمکی استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، کرونا را پدیده‌ای جهانی دانست و گفت: برخلاف تصوری که وجود دارد مردم ایران جهانی‌تر از بقیه مردم جهان هستند و بیشتر از همه مردم دنیا مسائل بین‌المللی را دنبال می‌کنند بنابراین در مواجهه با کرونا رفتارهایشان را سامان دادند و به توصیه‌های بهداشتی عمل کردند.

استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تصریح کرد: در فراز و فرودهای کرونا ما خیلی از دنیا متفاوت نبوده‌ایم و همانطور که در آمریکا و اروپا و بقیه نقاط دیگر دنیا موج جدید کرونا را شاهد بودیم، همین موضوع در ایران هم اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه مردم ایران کنش خیلی استثنایی و خاصی را در مواجهه با کرونا انجام نداده‌اند، گفت: تعداد آدم‌هایی که در ایران به کرونا توجه می‌کنند خیلی متفاوت از دنیا نیست و به نظرم مراقبت‌ها و حساسیت‌ها حتی بیشتر از دیگر مردم دنیا است.

وی، رفتار جامعه ایرانی در مواجهه با شیوع بیماری کرونا را طبیعی همراه با حساسیت و مراقبت ارزیابی کرد و افزود: دلیل بالا بودن مرگ ‌ومیرها، قدرت زیاد و مرموز بودن ویروس کرونا است و گرنه بی‌اعتنایی نسبت به این پدیده را در جامعه ایران شاهد نیستیم.

آزادارمکی، نهاد رسانه و دین را بازیگرانی عنوان کرد که نقش درخشانی در مدیریت بیماری کرونا داشتند و افزود: به جز افراطیون که همیشه کارهای اشتباهی می‌کنند، حوزه دین از مرجعیت تا مردم دیندار کوچه و بازار عملکرد درخشانی در دوران کرونا از خود نشان داد.

استاد دانشگاه تهران، تعطیلی مراسم‌های مذهبی، ماه مبارک رمضان و بسته شدن مساجد و زیارتگاه‌ها را یادآور شد و گفت: دینداران با حساسیت بیشتری از خود و دیگران مقابل شیوع بیماری کرونا محافظت کردند.

آزاد ارمکی با اشاره به فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع)  در برخی شهرهای کشور، تصریح کرد: عزاداری ایام محرم و عاشورا مثل نوروز برای ما هویتی شده است و باید مراقب باشیم جامعه در این حوزه رادیکالیزه نشود.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: ضرورت بقا و ماندگاری ایرانیان ایجاب می‌کند که با توجه به شیوع بیماری کرونا، عزاداری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود چنانچه در مورد نوروز هم این اتفاق افتاد.

وی گفت: من به دینداری و عقلانیت جامعه ایرانی ایمان دارم و مطمئنم مراسم عزاداری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مدیریت خواهد کرد.

آزادارمکی به همگرایی ایجاد شده در جامعه ایرانی در مبارزه با کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا ما را به هم نزدیک کرد و اگر این همبستگی نبود افزایش قیمت‌ها ما را نابود می‌کرد و کشور را به هم می‌ریخت.


27219

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان