پراید ۱۵۱ پلاس، ۱۰۱ میلیون تومان شد؛ فقط بورس حباب است؟

قیمت خودروهای ساخت کارخانجات داخلی به موازات افزایش قیمت ارز و همچنین هزینه های تولید و افزایش حقوق منابع انسانی از فروردین امسال، به طرز قابل توجهی روند صعودی پیدا کرده به گونه ای که خودروهایی که هم از نظر کیفیت و هم از نظر ایمنی، در فهرست خودروهای از رده خارج هستند ، امروزه رقم های عجیب و غریبی در بازار برای معامله آنها اعلام می شود.

پراید 151 پلاس، 101 میلیون تومان شد؛ فقط بورس حباب است؟

قیمت خودروهای ساخت کارخانجات داخلی به موازات افزایش قیمت ارز و همچنین هزینه های تولید و افزایش حقوق منابع انسانی از فروردین امسال، به طرز قابل توجهی روند صعودی پیدا کرده به گونه ای که خودروهایی که هم از نظر کیفیت و هم از نظر ایمنی، در فهرست خودروهای از رده خارج هستند ، امروزه رقم های عجیب و غریبی در بازار برای معامله آنها اعلام می شود.

طبق بررسی های بازاری، قیمت هر پراید 151 پلاس سایپا امروز از 101 میلیون تومان گذشت. قیمت پراید se 151 نیز به 90 میلیون تومان نزدیک شد. قیمت هر دستگاه پراید 132 SE نیز که مدل 1398 است، وارد کانال 80 میلیون تومانی شد. قیمت هر دستگاه خودرو پراید SE 111 مدل 1399 نیز از مرز 90 میلیون تومان گذشت.

تمام حرف و حدیث ها و تلاش های چند ماه اخیر دولت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان برای تعدیل قیمت خودرو به نتیجه محسوسی نرسیده و هم چنان به موازات افزایش قیمت ارز، شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم.

تقریبا بسیاری از مردم ایران زیر خط فقر تعیین شده توسط سازمان برنامه و بودجه وبانک مرکزی زندگی میکنند و با یارانه 45500 تومانی که 11 سال است قیمت ثابتی دارد، امکان زندگی شرافتمندانه برای بسیاری از هموطنان فراهم نیست. اوضاع کرونایی اقتصاد ایران در نیمه نخست سال جهش تولید نیز سبب شده تا عملا، بخشی از اقتصاد ، از کار افتاده و به جای رونق تولید کارخانجات، مراکز نیکوکاری فعال باشند.

قیمت خودروهای ساخت داخل هر ماه روند فزاینده داشته و تقریبا بخشی از هموطنان، عملا هیچ شانسی برای خرید خودروهای ساخت داخل ندارند و از کارت سوخت نیز بی بهره هستند.

البته مجلس قصد دارد تا در طراحی، ماهانه 40 لیتر بنزین به هر شهروند ایرانی اختصاص دهد تا از طریق گواهی صرفه جویی انرژی که در بورس انرژی ایران قابلیت خرید و فروش دارد، عدالت بیشتری بین دارندگان خودرو و افرادی که خودرو ندارند و سوخت 3000تومانی مصرف نمی کنند، برقرار شود. افزایش مداوم قیمت خودروهای داخلی در بازار در بستری که مشتری خاصی ندارد، جای شگفتی دارد.

طبق جلسه 22 اردیبهشت سال 99 ستاد تنظیم بازار، مصوب شده بود که قیمت مبنا برای فروش خودروهای ساخت داخل جهت انجام معاملات در بازار، قیمت خودرو درب کارخانه به علاوه حداکثر 10 درصد سود است که به نظر می رسد واقعیت های امروز بازار خودرو کشور نشان می دهد که هیچ هم خوانی با این ادعا ندارد.

قیمت خودرو در ایران تاثیر  پذیری زیادی از افزایش قیمت ارز دارد. در واقع خودرو، مثل مسکن، ارز محور است و با افزایش قیمت ارز، شاهد روند فزاینده قیمت ها در بازار خودرو که یک بازار موازی برای سرمایه گذاری هموطنان است، هستیم. به نظر می رسد، با تداوم روند فزاینده قیمت خودروهای ساخت داخل، پراید، خودرو لاکچری خیلی ها شده است و دیدن پراید 200 میلیون تومانی، جالب تعجب نخواهد داشت.

در این جا این سوال پیش می آید که آیا با افزایش حباب گونه یا غیر حباب گونه قیمت ها در بازار مسکن، ارز، طلا، زمین و خودرو، صرفا بازار سرمایه کشور، حباب دارد؟ آیا فقط این بورس است که حباب دارد و رگ گردن اقتصاد دان ها را باد کرده است یا کل اقتصاد ایران، تورم محور بوده و حباب دارد؟

شرکت سایپا (نماد خساپا در بورس) در مجمع تابستان 99 اعلام کرد که قصد دارد 450 هزار دستگاه از محصولاتش را تا پایان سال روانه بازار کند.

وضعیت امروز اقتصاد ایران، یک واقعیت را نشان می دهد و آن، نقش دلار و کاهش درآمدهای ارزی در افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات در ایران است. تا زمانی که ترمز قیمت دلار با پیدا شدن گشایشی در روابط بین المللی و بانکی ایران کشیده نشود، دلار و ارز و طلا و سکه و زمین و خودرو، روند تصاعدی خواهد داشت و بورس ایران نیز، به موازات این بازارها، به روند صعودی خود ادامه می دهد.

پیش بینی قیمت سهام خودرویی

فهرست قیمت نمادهای گروه قطعه سازی و خودرو در بورس و فرابورس ایران مربوط به 14 مرداد99. این قیمت ها 14 مرداد 1400 شمسی خاطره می شود.

منحنی شاخص کل بورس ایران در 40 سال اخیر نشان می دهد که تورم محور است و بر مبنای رشد دلار، رشد با تاخیری را در دستور کار قرار می دهد. احتمال اینکه شاخص کل بورس ایران در سال 1400 شمسی، بالای 8 میلیون واحد تثبیت شود و قیمت سهام شرکت های خودروساز، سقف های بالاتری را فتح کند، بسیار است.

پیش بینی قیمت سهام خودرویی در بورس 99 و سال 1400 شمسی نشان می دهد که طبق تکنیکال بسیاری از سهام گروه قطعه سازی و خودرویی در بورس و فرابورس، انتظار حداقل 200 درصد رشد قیمت برای این سهام تا مجامع سال 1400 شمسی داریم. لذا سهامداری توصیه می شود.

حسن روحانی رئیس جمهوری، 14 مرداد 99 اعلام کرد در صورت موافقت رهبر انقلاب، هفته سوم مرداد ماه 99، گشایشی در اقتصاد ایران رخ خواهد داد. جزییات بیشتر، توسط دولت، در هفته سوم مرداد اعلام می شود. رهبر انقلاب اردیبهشت ماه امسال ، موافقت خود را با آزادسازی سهام عدالت 46 میلیون و 500 هزار تن از هموطنان اعلام کردند که موجب شد تا 60 میلیون تن از مردم ایران، صاحب کد بورس شوند. ارزش پرتفو سهام عدالت، امروز از 20 میلیون تومان عبور کرد.

احتمالا هفته سوم مرداد که اغازش با عید سعید غدیر است، هفته مهمی خواهد بود. ببینیم این بار، وعده روحانی چیست. از جنس تصویب مشروط FATF است یا تداوم همکاری های برجامی یا توافق 25 ساله 400 میلیارد دلاری با چین یا .. ..  نرمش قهرمانانه در راه است؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان