آیا از هدر دادن وقت کلافه شده اید؟

هدر دادن وقت از گذشته دیرباز وجود داشته است، شاید از زمانی که آدمی با مقوله زمان بیشتر درگیر شد و ساعت را در زندگی روزمره خود وارد کرد. این روزها عوامل حواس پرتی بسیار زیاد است، از اعلان‌های گوشی همراه تا تبلیغ‌هایی که در خیابان‌ها می‌بینیم و وقتی هر بار به هر کدام توجه می‌کنیم برای مدتی وقتمان تلف می‌شود،

هدر دادن وقت از گذشته دیرباز وجود داشته است، شاید از زمانی که آدمی با مقوله زمان بیشتر درگیر شد و ساعت را در زندگی روزمره خود وارد کرد. این روزها عوامل حواس پرتی بسیار زیاد است، از اعلان‌های گوشی همراه تا تبلیغ‌هایی که در خیابان‌ها می‌بینیم و وقتی هر بار به هر کدام توجه می‌کنیم برای مدتی وقتمان تلف می‌شود، به طور مثال یکی از دوستان شما یک پست جدید در اینستاگرام گذاشته است و اینستاگرام به شما پیام می‌دهد که نگاه کنید، کافی است کلیک کنید تا دقایقی (حتی شاید ساعتی) وقت شما هدر برود.

هدر دادن وقت

فرق هدر دادن وقت با اوقات فراغت چیست؟

ما تنها موجوداتی هستیم که دارای اختیار هستیم و همین ویژگی ما را از باقی طبیعت متفاوت می‌کند. زمانی که شما به فراغت می‌گذرانید، این شما هستید که تصمیم گرفتید زمانی را در آسایش بگذرانید اما وقتی حرف از هدر دادن وقت است، آگاهانه تصمیم نگرفته اید و وقت شما بدون هدف مشخصی می‌گذرد.

راه های مقابله با هدر دادن وقت

اولین مساله این است که شما با خودتان خشمگین نباشید! اگر هم وقتی را تلف کردید، با خودتان مهربان باشید و بدانید که هر چی که بوده مربوط به گذشته است.  زندگی در گذشته و داشتن خاطرات منفی و بد از جمله مواردی است که در اکثر افراد دیده می‌شود. اینکه ما با گذشت چندین سال همچنان به خاطرات قبل فکر میکنیم و تاثیر مخرب آن را در زندگی خود می‌بینیم می‌تواند بسیار مضر باشد. حال اگر بخواهید با هدر دادن وقت مقابله کنید چند راه کار را به شما ارائه می‌دهیم:

هدف مشخصی داشته باشید

زمانی استفاده بهینه از وقت یا هدر دادن وقت معنا پیدا می‌کند که شما هدفی داشته باشید، وقتی قرار نیست اصلا کاری بکنید استفاده بهینه از وقت معنی ندارد! پس در اولین قدم هدفی داشته باشید، اگر هم هدف مشخصی برای زندگی خود ندارید هر روز که از خواب بیدار می‌شوید سه تا هدف روزانه برای همان روز خود انتخاب کنید، مهم نیست که این اهداف چی باشند، فقط مهم آن است که در روز به کاری هدفمند مشغول شوید.

جلوگیری از هدررفتن وقت

برنامه ریزی کنید

خیلی از ما عادت به برنامه ریزی مرتبط نداریم اما فراموش نکنید که افراد موفق و سرشناس روزی را بدون برنامه ریزی نمی‌گذرانند. خوشبختانه ابزارهای متفاوتی هم وجود دارد که شما به راحتی می‌توانید با استفاده از آنها برنامه ریزی روز را انجام دهید، به طور مثال google calendar یکی از آنهاست که هم رایگان است و هم به کلی سرویس اینترنتی دیگر وصل می‌شود و شما می‌توانید به راحتی برای روز خود برنامه داشته باشید.

ورزش کنید

هر چی از اهمیت ورزش کردن مرتب بگیم کم گفتیم! بیشمار تحقیقات نشان داده است که ورزش کردن روزانه یا مرتب به شما کمک شایانی می‌کند که فردی فعال تر و شاد تر باشید. و اساسا نمی‌شود شخصی به ورزش عادت داشته باشد و همزمان فردی تنبل هم باشد، برای خداحافظی با تنبلی خود را به ورزش روزانه نیم ساعت عادت دهید. احتمالا پیش خود فکر می‌کنید که یک فرد تنبل حس انجام هیچ کاری را ندارد پس چگونه میتواند ورزش کردن را شروع کند؟! اگر بدانید که فقط 30 دقیقه پیاده روی یا دویدن و یا حتی تمرینات کششی تا چه اندازه در روحیه و زندگی شما تأثیر دارد تعجب خواهید کرد. ورزش کردن در طول هفته باعث می‌شود که ذهن و بدن شما سبک شده و بهتر بر روی برنامه ها و کارهای روزمره خود متمرکز شوید.

به خود جایزه دهید

تشویق فقط برای بچه ها نیست، شما هم برای اینکه بتوانید که عادتی را وارد زندگی خود کنید باید برای خود انگیزه ایجاد کنید، یکی از راه های ایجاد انگیزه گذاشتن جایزه‌های کوچک و بزرگ است که باعث می‌شود شما کاری را انجام دهید.

کمال گرا نباشید

ما ایرانی ها یک مثالی داریم که می‌گوید نباید از آن ور بوم افتاد! اگر خیلی به خود سخت بگیرید و کمال گرا باشید این باعث می‌شود که از آن ور بوم بیافتید و دیگر کاری را انجام ندهید و فقط گرفتار عذاب وجدان و تنبیه خود شوید، که در این حالت مشکل دو تا می‌شود. افراد کمال گرا معمولا می خواهند همه چیز کامل و بی هیچ نقصی باشد، در نتیجه و با توجه به این که هیچ چیز در این دنیا بی نقص نیست، هیچ گاه به خواسته های خود نمی رسند و این بزرگ ترین مشکل کمال گراییست. این افراد یا اعتقاد دارند که همه چیز باید کامل کامل کامل و بی نقص باشد یا اصلا اگر نباشد بهتر است. پس اگر فکر می کنید که شما آقا و یا خانم همه چیز تمام هستید و یا باید باشید، با احتمال بسیار زیاد درگیر کمال گرایی افراطی هستید و این را بدانید که با این کار فرد سعی می کند در واقع به جای پذیرفتن نواقص خود، آن ها را بپوشاند.

خداحافظی با تنبلی

جمع بندی در مورد هدر دادن وقت

برای مقابله با هدر دادن وقت باید مصمم باشید و برنامه مناسب برای زندگی خود داشته باشید و این یک کار ممکن است. اما گاهی ممکن است شما به خاطر اضطرابی که دارید یا وسواس‌های گوناگون دچار این مشکل شده باشید و شاید بهتر باشد برای رفع این مشکل از یک مشاور با تجربه کمک بگیرید. دل کلینیک با در اختیار داشتن مشاوران با تجربه آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان