نقرس را بیشتر بشناسیم (۱)

وقتی که اسید اوریک زیاد میشود، کریستالهای تیز و سوزنی شکل در مفاصل شکل میگیرند و موجب درد میشوند. در این حالت مفاصل تغییر شکل مییابند و سرانجام فرسوده میشوند. بیماری نقرس بیشتر در میان مردان شایع است

نقرس را بیشتر بشناسیم (1)

تحریریه دنیای سلامت

 

 

نقرس شکلی از التهاب مفاصل است که با حملات ناگهانی و شدید، درد، تورم و لمس شدن شروع میشود. نقرس معمولا در انگشت شست پا و گاهی اوقات در زانوها، پاشنه پاها، دستها و مچ دستها بروز میکند. این بیماری با افزایش اسید اوریک خون به وجود میآید.

وقتی که اسید اوریک زیاد میشود، کریستالهای تیز و سوزنی شکل در مفاصل شکل میگیرند و موجب درد میشوند. در این حالت مفاصل تغییر شکل مییابند و سرانجام فرسوده میشوند. بیماری نقرس بیشتر در میان مردان شایع است و زنان نیز قبل از یائسگی ممکن است به آن مبتلا شوند.

برخی عوامل افزایش اسید اوریک عبارتند از

افزایش تولید اسید اوریک، کاهش خروج آن توسط کلیهها، برخی بیماریهای حاد، جراحی، کمبود آب بدن، مصرف برخی داروها، کم‌‌کاری تیروئید و ...  

در گذشته ابتلا به نقرس را به مصرف زیاد گوشت ربط میدادند، ولی با تحقیقات بیشتر مشخص شد که عوامل بسیاری موجب این بیماری میشوند. اسید اوریک که مهمترین عامل ایجاد نقرس است، از متابولیسم ماده آلی پورین حاصل میشود.

پورین در غذاهای زیادی وجود دارد؛ بنابراین برای کاهش حملات نقرس باید از مصرف غذاهای سرشار از «پورین» پرهیز کرد. این غذاها مثل گوشت قرمز، غذاهای دریایی، کله پاچه، مغز، جگر و ماکیان بیماری را تشدید میکنند. غذاهایی هم که سطح متوسطی پورین دارند، باید به صورت محدود مصرف شوند؛ مثل گل کلم، اسفناج، انواع لوبیا، قارچ و عدس. نقرس را نمیتوان درمان کرد.

بهترین تدبیر برای مقابله با آن مصرف دارو و داشتن رژیم غذایی است. نقرس با درد و التهاب بسیار شدید مفصل و تب و لرز بروز میکند و پوست ناحیه مفصل قرمز و گرم میشود.

اختلال در عملکرد کلیهها

همچنین مصرف برخی داروها مثل آسپرین، باعث تجمع اسید اوریک و احتمال بیماری نقرس میشوند. روزانه 200 تا 600 میلیگرم اسید اوریک از ادرار دفع میشود. دو سوم این میزان، درون بدن ساخته میشود و یک سوم از طریق رژیم غذایی به دست میآید.

وقتی که بین تولید اسید اوریک و دفع آن تعادل وجود نداشته باشد، اسید اوریک اضافی در مکانهای مختلفی تجمع میکند و به صورت رسوباتی به نام «توفوس» پدیدار میشود. توفوسها معمولا در مجاورت مفاصل و نزدیک سطوح مفصلی، کلیه و تاندونها و برخی مواقع در لاله گوش وجود دارند.

10 تا 20 درصد از بیماران مبتلا به نقرس، در کلیههای خود سنگهای اسید اوریکی دارند. این سنگها فاقد کلسیم هستند و در رادیو گرافی نیز دیده نمیشوند. شست پا رایجترین محل برای حمله نقرس میباشد که ممکن است فرد حتی پس از درمان، باز هم دچار حمله نقرس شود.

بیماران نقرسی از دردهای مکرر در ناحیه پشت پا، قوزک پا و زانو شکایت میکنند. در صورت داشتن علائم زیر حتما باید به پزشک مراجعه کرد تا با انجام آزمایشهای اولیه سلامت یا عدم سلامت فرد تشخیص داده شود...

 

 

برای خواندن بخش دوم - نقرس را بیشتر بشناسیم - اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر