وبلاگ مشرق

باید مردم را از این اشتباه که "دولت مقصر است" دربیاوریم! / واکنش حاج‌قاسم به دستور تفتیش بدنی پلیس

یک چهره نزدیک به لیدر جریان چپ اذعان کرد که طرح مجلس یازدهم برای "اصلاح‌ قانون انتخابات" ربطی به اصلاح‌طلبان ندارد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

اعتراف چهره نزدیک به لیدر اصلاح‌طلبان درباره طرح انتخاباتی مجلس

مصطفی درایتی، فعال چپ و مشاور رئیس دولت اصلاحات، در بخشی از یک مصاحبه با شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در اشاره به طرح مجلس یازدهم برای اصلاح قانون انتخابات؛ ضمن طرح انتقادات شدید از این اقدام اما گفته است:‌ قانون جدید انتخابات در آمدن و نیامدن اصلاح‌طلبان نقش چندانی ندارد.

او همچنین مجددا و در بخش دیگری از همین مصاحبه تأکید می‌کند: این قانون را چندان در پیروزی یا شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات موثر نمی‌بینم.

درایتی در عین حال ادعا کرده است: برخوردها با این جریان (اصلاح‌طلبان) کاملا سلیقه‌ای است. گاهی اوقات اصلاح‌طلبان را تایید می‌کنند و در شرایطی نیز از این کار امتناع می‌شود... مشکل ما از ابتدا قانون نبوده است. مشکل ما موضوع دیگری است و عمده آن به زمینه یأسی بازمی‌گردد که به هر صورت در جامعه تزریق شده است. [1]

*اشاره درایتی به این واقعیت که طرح انتخاباتی مجلس هرگز رویکرد سیاسی ندارد و خاصّه به اصلاح‌طلبان هم مربوط نمی شود شایسته تقدیر است.

به این معنی که او بر خلاف دوستان ستادی خود که پیوسته اصرار دارند طرح مجلس برای منزوی سازی اصلاح‌طلبان بوده! اما این شهامت را داشته که واقعیت را بر زبان بیاورد.

در بخش دوم و ادعای درایتی مبنی بر اینکه برخورد با اصلاح‌طلبان سلیقه‌ای است نیز هرگز چنین نبوده و نیست.

در واقع مردم و نظام اسلامی گناهی ندارند که عمده رجال جریان چپ دچار بدسابقگی بویژه در فتنه سال 88 شده‌اند و از طرفی هسته سخت این جریان نیز هیچ میلی به معرفی جوانان اصلاح‌طلب ندارد و یا چهره‌های نجیبی مثل عارف را "اصلاح‌طلب بدلی" می‌داند!

افکار عمومی باید بدانند که چپ‌های ستادی از آنجا که به قحط‌الرجال خود و عدم سنخیت نامزدهای بالقوه‌شان با قوانین کشور اشراف کافی دارند قصد کرده‌اند که با ابزار داغ و درفش؛ نظام اسلامی را مجبور به تأیید صلاحیت کاندیداهایی کنند که از نظر قانون حائز صلاحیت نامزدی برای ریاست‌جمهوری نیستند.

برخی از چپ‌های ستادی نیز معتقدند اگر نظام حاضر به عقب‌نشینی نشد و رجال بی‌صلاحیت را تأیید صلاحیت نکرد آنگاه بایستی مثل انتخابات مجلس یازدهم دست به "تحریم خاموش" انتخابات زد و مردم را بصورت تلویحی به مشارکت نداشتن تشویق کرد.

این تحلیل‌ها حتما بایستی مد نظر خواص کشور باشد و پیرامون آن بیشتر با مردم صحبت کنند تا نقشه‌های آتی دشمن از هم‌اکنون خنثی شود.

***

آنچه همراهان شهید سلیمانی از نیمه پنهان شخصیت او می‌گویند

واکنش حاج‌قاسم به دستور تفتیش بدنی پلیس

محسن رجایی از همراهان شهید سلیمانی در گفتگو با مشرق، خاطرات کوتاه اما جالبی را از این فرمانده شهید نقل کرده است که ما به مناسبت سالگرد شهادت ایشان آنها را منتشر می‌کنیم.

او می‌گوید:

"حاج قاسم در فرودگاه کرمان یک چهره شناخته شده بود و تمام پرسنل اداری و امنیتی فرودگاه او را می‌شناختند.

یکبار و در یکی از سفرها درجه‌داری که در گیت بازرسی نیروی انتظامی بود شهید را نشناخت.

او به شهید دستور داد که بایستد و رفت که حاج قاسم را تفتیش بدنی کند. اما مسئول ارشدتر انتظامی با رؤیت این صحنه دست درجه‌دار را به شدت کشید و برخوردی تندی با او کرد.

حاج قاسم اما با نظاره این صحنه سریعا به سمت مأمور ارشدتر رفت و به دفاع از درجه‌دار ناجا پرداخت.

او در حالی که ناراحت بود به آن فرمانده ناجا می‌گفت شما اتفاقا باید این برادر را تشویقش کنید که می‌خواسته به وظیفه‌اش عمل کند.

سردار شهید سپس درجه‌دار انتظامی را در آغوش گرفت، بوسید و هدایایی هم به او داد. "

رجایی تصریح می‌کند: حاج‌قاسم به شدت به قانون احترام می‌گذاشت و حتی با اینکه ما مجوز داشتیم هنگام سفرهای جاده‌ای ایشان؛ بدون توقف از ایست‌های بازرسی پلیس راهور عبور کنیم اما شهید اصرار داشت که "باید هرجا به ما فرمان توقف دادند، بایستیم. آنها دارند وظیفه‌شان را انجام می‌دهند. "

این همراه سردار سلیمانی می‌گوید: اصرار حاج قاسم به رعایت قانون و توقف در ایستگاه‌های پلیس در حالی بود که حضور ایشان در خودرو پوشیده بود و کسی نمی‌دانست خوروی ما حامل شخصیت است.

*مردمی بودن، مردمی زیستن و دوری مسئولان از تفرعن، صفتی است که انقلاب اسلامی به بدنه مدیران خود رسوخ داد و رفتاری که در دوران پهلوی و حکومت طواغیت نکوهش می‌شد و حتی مردم نیز اعتقادی به آن نداشتند؛ ‌ پس از انقلاب اسلامی و به برکت تعالیم حضرت روح‌ا...(ره) به یک ارزش تبدیل شد.

ارزشی که می‌توان آنرا یکی از ملاک‌های سنجش مدیران ارشد کشور قرار داد. البته اگر به شوآف و انحراف آغشته نباشد.

زیرا این مسئله آشکار است که مردمی بودن اگرچه مطلوب است اما بایستی کارآمدی و اقتدار نیز در کنار آن بود. و البته شهید سلیمانی جامع هر 3 صفت بود.

جامعیتی که در کنار پیروزی‌های بزرگ او در محور مقاومت؛ محبت او را نیز در قلوب مردم کاشت.

نقل این خاطره همچنین از آنرو حائز اهمیت بود که دیدیم همین چند هفته قبل چگونه یک مقام قضایی در یک شهرستان؛ هنگامی که سربازی قصد تفتیش بدنی او را داشته با او برخورد و به او توهین کرد!

الگوسازی از رفتارهای مطلوب شهید سلیمانی و همه شهدا، ضرورتی برای تمام مدیران، خواص و مردم است.

***

محمد سلامتی:

باید مردم را از این اشتباه که "دولت مقصر است" دربیاوریم!

محمد سلامتی، از فعالان اصلاح‌طلب در مصاحبه با سایت اعتمادآنلاین پیرامون انتخابات 1400 اظهار کرده است:

"ضعفِ مفرط دولت در مدیریت مسائل اقتصادی هجمه‌هایی را روانه دولت می‌کند چرا که اگر دولتی‌ها بینش بهتری داشتند، حتی با وجود تحریم هم می‌توانستند از بروز این همه گرفتاری جلوگیری کنند. در هر حال نارضایتی از دولت سرمایه اجتماعی جبهه اصلاحات را تضعیف کرد، هرچند اصلاح‌طلبان می‌توانند با تشریح شرایط مردم را از این اشتباه که «دولت مقصر صد درصد گرفتاری‌هایشان است» دربیاورند"! [2]

*واقعا بایستی از آقایان اصلاح‌طلب بابت این اشتباه بزرگ عذر خواست که چرا مردم به غلط فکر می‌کنند دولتِ اصلاح‌طلبان مقصر گرفتاری‌های آنهاست!؟

البته از رجال اردوگاهی که صراحتا معتقدند مردم ایران لشکر قابلمه بدست‌ها و لبوفروش‌هایی هستند که هیچ از سیاست نمی‌دانند اصلا بعید نبود که واضحاتی مثل تقصیر دولت در عموم مشکلات مردم را نیز انکار کنند و مدعی اشتباه بودن آن باشند.

جالب است که تنها یک نگاه ساده به عزّ و التماس‌های شب انتخاباتی این افراد از مردم برای رأی ستاندن و تبلیغ کاندیداهایشان در انتخابات‌های 88، 92 و 96 بوضوح نشان می‌دهد که آنها در شب انتخابات فرکانس دیگری را به ذهن مردم ارسال می‌کرده‌اند! اما امروز که همه فهمیده‌اند گزینه انتخاباتی چپ‌ها ناکارآمد بوده است؛ آقایان به دنبال پاک کردن صورت مسئله و انکار واقعیت‌ها هستند.

بایستی خاطرنشان کرد که اتفاقا رأی و نظر عمومی مبنی بر مقصربودن دولت آقای روحانی در بیش از 95 درصد از مشکلات روز کشور یک تحلیل صحیح و قول سدید است و می‌توان با عدد و رقم آنرا اثبات کرد.

کما اینکه فعالان صاحب کارنامه در سیاست اذعان دارند که دولت در ایران اختیاردار بیش از 95 درصد از بودجه و اجرائیات کشور است و همه می‌دانیم که هیچ تغییری در کشور رخ نمی‌دهد مگر اینکه دولت بخواهد.

این سکه البته یک روی دیگر هم دارد و آن اینکه اگر مردم در انتخابات آینده "رأی خوب" بدهند و یک کاندیدای دارای کارنامه و همت جهادی را به ساختمان ریاست‌جمهوری پاستور بفرستند؛ آنگاه به وضوح می‌توان انتظار داشت که عمده مشکلات کشور وارد فرایند رفع بشود و به مرور بهبود یابد.

این تجربه اجتماعی ایرانیان در جریان رأی به لیست آبادگردان در انتخابات شورای شهر دوره دوم و در جریان مجلس یازدهم نیز مسبوق به سابقه است و مردم به رأی‌العین دیدند که رأی خوب آنها به یک شورای شهر کارآمد چگونه توانست منجر به انتخابات یک شهردار خوب و تغییر چهره پایتخت ایران شود. و همین رأی خوب در مجلس یازدهم نیز چگونه معجزه کرد و به مصوبات خوبی مثل پرداخت یارانه به ضعفا، اصلاح قانون انتخابات و اخذ مالیات از خانه‌های خالی که منجر به کاهش قیمت املاک می‌شود منجر شد.

تعمیم دادن این رخدادهای خوب به عرصه عملکردی دولت که فضا و امکانات بسیار بیشتری در اختیار دارد؛ نشان می‌دهد که رأی خوب مردم به یک رئیس‌جمهور دارای کارنامه و با همت جهادی؛ زمینه‌ساز چه مثبتات بیشتر و بزرگتری در کل کشور خواهد شد.

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/304970

2_ https://etemadonline.com/content/441080

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان