در ماههای اخیر در شهرک سینمایی غزالی، ساختوسازهای گستردهای در محدوده دکورهای محدوده لالهزار در حال انجام است.
به گزارش بانیفیلم، بخشی از شهرک غزالی، حوالی گراندهتل شاهد تغییرات اساسی هستیم که بخش زیادی از لوکیشن به همت موسسه جوزان فیلم ترمیم شده است. اصغر رحمانی، طراح صحنه و دستیار باسابقه مجری این طرح است که از زمان کلنگزنی شهرک غزالی همراه زندهیاد علی حاتمی بوده و حالا، زیر نظر مسعود جعفری جوزانی کارگردان و اصغر نژادایمانی، طراح صحنه فیلم جدید جوزان فیلم این تغییرات مهم را در لالهزار پیاده کرده است.
شهرک سینمایی غزالی به همت و ابتکار زندهیاد علی حاتمی و به بهانه سریال هزاردستان ساخته شد اما پس از آن به عنوان یکی از لوکیشنهای مهم بسیاری از فیلمهای تاریخ صد سال اخیر تهران شده است و علاوه بر آن سریال و برخی دیگر از فیلمهای زندهیاد حاتمی و فیلمهای دیگری چون سریال شهرزاد، مسعود جعفری جوزانی هم بخشهای زیادی از سریال مهم تاریخی «در چشم باد» را در آن ساخته است. بنابه گفته رحمانی، جعفری جوزانی در هنگام ساخت در چشم باد نیز، با بودجه خود سریال، کل مجموعه لالهزار را مرمت و بازسازی کرده بود و این دومین بار است که با هزینه شخصی، به تکمیل و بازسازی این لوکیشن مهم همت میگمارد. بنابر آنچه که مشخص شده اما اعلام نشده است، این کارگردان مولف در حال آمادهسازی مقدمات ساخت فیلم جدیدیست و رحمانی هم در مورد فیلمی که جوزانی خواهد ساخت توضیحی نداده است، اما گفت که بر اساس فیلمنامه این فیلم، لازم بود تئاتر دهقان در کنار گراند هتل ساخته شود چرا که بنابر آنچه در عکسها و مستندات تاریخی آمده است، تئاتر دهقان همسایه و حتی جزیی از ساختمان گراندهتل بود اما نیاز فیلمنامه هزاردستان نبود و ایجاد نشده بود. به این ترتیب بخش مهمی از تاریخ تئاتر تهران نیز به مجموعه لالهزار اضافه خواهد شد.
آیا کارگردان جادههای سرد، شیر سنگی، در مسیر تندباد و … این بار بنا دارد فیلمی برای تجلیل از تئاتر ایران بسازد یا فیلم جدیدش به نوعی ادامهی ماجراهای سریال در چشم باد است و یا…؟ اینها مشخص نیست اما باید صبر کرد و دید که به زودی جزییاتی از اثر جدید جوزانی منتشر خواهد شد یا نه. با این حال، با توجه به دغدغههای ملی این نویسنده و کارگردان سینمای ملی، باید منتظر یک فیلم ملیگرایانه ی دیگر از جانب مسعود جعفری جوزانی بود.
آن چه میخوانید گفتوگوی کوتاهی با اصغر رحمانی، طراح صحنه باسابقه سینما و تلویزیون در باره این پروژه است:
*آقای رحمانی، شما این بخش از شهر را خراب کردید و دوباره درست کردید؟
نه. ما آن قسمت گراند هتل را، از ابتدای جایی که رنگش تازه شده، سه پنجره بالا وکل قسمت بالا تا سر در تئاتر دهقان را کامل ساختیم. این قسمت پایین که شش تا در و پنجره دارد را هم مرمت کردیم. چون قرار بود یک به یک بسازیم خودم رفتم تئاتر اصلی را اندازه گرفتم، و بر اساس عکسهایی هم که وجود داشت و اصل بنا اینجا را عین خودش پیاده کردیم.
بخش مهمی از اینجا تعمیر و بازسازی و مرمت شده. من عکسهای زیادی از شهرک دارم چون از روز خاک برداری شهرک اینجا در خدمت شادروان علی حاتمی بودم.
*لزوم این تغییرات چه بود؟
در عکسهای زیادی دیده ایم که تئاتر دهقان چسبیده به گراند هتل بود و مخصوصا در سالی که فیلمنامه آقای جوزانی در آن اتفاق می افتد اینجا به این شکل بود.
*پس چرا زنده یاد حاتمی اینجا را بازارچه گذاشته بودند؟
تاریخ کار آقای حاتمی با تاریخ کار آقای جوزانی فرق دارد. در اصل این دو کنار هم بودند اما الان ساختمان تئاتر دهقان هست اما گراند هتلی وجود ندارد. قبلا همینطور بوده که ما الان درست کردیم. یعنی آنطور که من اطلاع پیدا کردم ساختمان تئاتر دهقان با ساختمان گراندهتل یکی بود و گراند هتل و تئاتر دهقان با هم در یک بنا ساخته شده بودند. آن موقع آقای حاتمی می خواستند که ساختمانهایی که شناسنامه ایرانی دارند در لاله زار وجود داشته باشند و البته در قصه ایشان تئاتر دهقانی وجود نداشت بنابراین این ساختمان در کنار این مجموعه ساخته نشده بود. در قصه فیلمی که آقای جوزانی می خواهند بسازند، تئاتر دهقان و گراند هتل جزو لوکیشنها هستند و ما تئاتر دهقان را، درست مثل آنچه که بود ایجاد کردیم. بخشی از اینجا از قبل وجود داشت و اگر دقت کنید می بینید که پنجرههای تئاتر با هتل خیلی کم تفاوت دارد اما ما سعی کردیم اینها را به هم نزدیک کنیم. این یک ساختمان جدا بود که دو طبقه ساخته شده بود و ما آن را سه طبقه کرده ایم و سعی کردیم بیشتر نماهای واقعی گراندهتل را منتقل کنیم به ساختمان تئاتر و الان تقریبا نزدیک به هم شده است. ما روی اینها خیلی کار کردیم که وجه تشابهی به وجود بیاوریم و حالا این تشابه به وجود آمده است. الان این سر در و مجموعه درست مثل تئاتر دهقان است و با اندازه یک یکم ساخته شده است.
*از خاطرات روزهای ساخت شهرک چیزی یادتان نمی آید؟
مدیریت این کار با خود آقای حاتمی بود و در کنار ایشان آقای دادگو بودند که مدیر تولید بودند و شادروان خاکدان که در واقع برنامههای طراحی و اندازهها و نقشهها را ایشان به عهده داشتند. ما هم سمت مجری را داشتیم. همه با عشق کار می کردیم. یک موقع اینجا حدود دویست و هفتاد نفر متخصص در زمینههای مختلف و کارگر داشتیم. من به اتفاق یکی از همکاران خوبم که مرحوم شدند؛ آقای کاظم فریبرزی اجرای اینجا را به عهده داشتیم. آقای خاکدان نقشه می داد و ما اجرا می کردیم.
*آیا نماهای دیگر این مجموعه هم باید مرمت شود؟
بله. همه ی اینجا باید مرمت شود. قبلا در سریال در چشم باد، اینجا را کامل تعمیر و مرمت و تجدید رنگ کردم و همه را هم با بودجه سریال و آقای جوزانی انجام دادیم. الان هم این مرمتها با بودجه آقای جوزانی انجام می شود.
ابتدا اول قرار نبود که ما این سازه را ماندگار بسازیم. می خواستیم همین شکل و شمایل را به صورت موقت، با عمر مفید پنج ماه و صرفا برای فیلم درست کنیم، اما بعد موافقت کردند که مقداری بیشتر هزینه کنیم تا ماندگار باشد و یادگار باقی بماند.
الان البته مدیریت جدید این مجموعه هم با عزم خوبی وارد این قضایا شدند و می خواهند اقدامات و تعمیرات اساسی کنند.
*آن عشقی که زنده یاد علی حاتمی داشتند را آقای جوزانی هم دارند
دقیقا دارند. من از فیلم سینمایی در مسیر تندباد افتخار همکاری با آقای جوزانی را داشته ام و این همکاری همچنان ادامه دارد و در اکثر کارهایی که ساخته اند در خدمت شان بودم و انجام وظیف کرده ام. من خیلی دلم می خواهد لاله زار و همه آن لوکیشنها قدیم احیا و بازسازی شود.
*داستان فیلم درباره چیست؟
متاسفانه نمی توانم بگویم اما همینقدر را بگویم که بسیار تاثیرگذار و حتما یکی از بهترین آثار آقای جوزانی و سینمای ملی خواهد بود.
اشتراک گذاری در: