سلولیت زیر ذره‌بین تغذیه

سلولیت یک عارضه زیبایی است که باعث می‌شود  پوست حالتی ناهموار و گود  د اشته باشد . سلولیت بسیار شایع است و حد ود  ۹۸ د رصد  زنان را د رگیر می‌کند . اگرچه که سلولیت تهد ید ی برای سلامت جسمی فرد  نیست.

سلولیت زیر ذره‌بین تغذیه

مینا حاجی محمد ی - کارشناس ارشد  علوم تغذیه

 

تحریریه زندگی آنلاین : سلولیت یک عارضه زیبایی است که باعث می‌شود  پوست حالتی ناهموار و گود  د اشته باشد . سلولیت بسیار شایع است و حد ود  98 د رصد  زنان را د رگیر می‌کند . اگرچه که سلولیت تهد ید ی برای سلامت جسمی فرد  نیست و یک عارضه بالینی جد ی محسوب نمی‌شود ، اما اغلب ناخوشایند  است و می‎تواند  ظاهر نامطلوبی را ایجاد  کند . د رنتیجه می‌تواند  عاملی برای استرس و اضطراب د ر کسانی که به آن د چار هستند ، باشد . د ر این مقاله علل ایجاد  سلولیت بررسی می‎شود ، به اینکه آیا رژیم غذایی نقشی د ر ایجاد  آن د ارد  و اینکه چه کاری می‎توان برای اصلاح آن انجام د اد ، نیز می‎پرد ازیم.

 

بیشتر بخوانید:

بهترین روش از بین بردن سلولیت های پوستی

  سلولیت چیست؟

سلولیت یا لیپود یستروفی ژینوئید ، وضعیتی است که د ر آن پوست به شکل گود ، برجسته و ناهموار و مانند  پوست پرتقال به نظر می‎رسد . علت آن، تغییر ساختار سلول‌های چربی و بافت‎های پیوند ی است که د ر زیر سطح پوست قرار د ارند .

این تغییرات می‎تواند  سبب شود  تا سلول‎های چربی بسیار بزرگ شوند  و به سمت خارج به د رون بافت پیوند ی زیر پوست فشرد ه شوند .

به علاوه، تغییر د ر خون‌رسانی به مناطق تحت تأثیر سلولیت، ممکن است منجر به جمع شد ن مایعات اضافی د ر بافت شود . این اتفاق به پوست ظاهری ناهموار می‎د هد  که با سلولیت ارتباط د ارد .

جالب اینجا است که سلولیت تقریباً به طور انحصاری د ر زنان د ید ه می‎شود  و بیشتر د ر ران‌ها، شکم و باسن ایجاد  می‎شود .

د ر حال حاضر هیچ روش استاند ارد ی برای ارزیابی و د سته‌بند ی این وضعیت وجود  ند ارد .

 

 چه عواملی باعث ایجاد  سلولیت می‎شوند ؟

د لیل اینکه افراد  به سلولیت د چار می‎شوند  هنوز به طور کامل شناخته نشد ه است، اما به احتمال زیاد  توسط ترکیبی از عوامل ایجاد  می‌شود .

رایج‎ترین نظریه‌ها شامل هورمون‌ها، جنسیت، سبک زند گی و التهاب می‌شود . با این حال سن، زمینه ژنتیکی و شکل بد ن نیز ممکن است د ر این امر نقش د اشته باشد .

 بیشتربخوانید:

راهکارهای درمان و رهایی از سلولیت

 هورمون‎ها

سلولیت به د لیل تغییر د ر اند ازه و ساختار سلول‎های چربی ایجاد  می‎شود . به همین د لیل ثابت شد ه که هورمون‎هایی مانند  انسولین و کاتکول‎آمین‎ها، که د ر تجزیه و ذخیره چربی نقش د ارند ، می‎توانند  نقش اساسی د ر شکل‎گیری سلولیت د اشته باشند .

به عنوان مثال، مطالعات نشان د اد ه‎اند  که هرگونه عد م تعاد ل هورمونی که باعث افزایش چربی د ر اثر تجزیه چربی شود ، مانند  سطوح بالای انسولین، می‎تواند  فرد  را د ر معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سلولیت قرار د هد . علاوه بر این، با توجه به اینکه سلولیت تقریباً منحصراً د ر زنان د ید ه می‌شود ، تصور می‌شود  که هورمون جنسی زنانه استروژن، می‌تواند  د ر ایجاد  این عارضه نقش د اشته باشد .

این تئوری ممکن است تا حد  زیاد ی تأثیر د اشته باشد ، زیرا سلولیت پس از بلوغ زنان ایجاد  می‎شود . همچنین د ر مواقعی که زنان د چار تغییر د ر سطح استروژن می‎شوند ، مانند  بارد اری و یائسگی،بد تر می‎شود .با این وجود ، علی رغم این حد س و گمان‎ها، د ر حال حاضر نقش د قیق هورمون‎ها د ر تشکیل وایجاد  سلولیت مشخص نیست.

 

 جنسیت

زنان بسیار بیشتر از مرد ان به سلولیت د چار می‎شوند . یکی از د لایل این امر، شامل تفاوت د ر نحوه قرارگیری بافت پیوند ی و سلول‎های چربی زنان د ر زیر پوست می‎باشد . زنان تعد اد  زیاد ی سلول چربی د ارند  که به صورت عمود ی د ر زیر پوست قرار می‎گیرند .

د ر مقابل، د ر مرد ان تعد اد  کمتری از سلول‎های چربی وجود  د ارد  که به صورت افقی قرار گرفته‎اند ، بنابراین آن‎ها د ر مقابل یکد یگر به صورت صاف قرار می‌گیرند .

این عامل سبب می‎شود  که به احتمال بسیار بیشتر سلول‏های چربی د ر زنان د ر بافت پیوند ی فرو رفته و د ر زیر پوست قابل مشاهد ه شوند .

این تفاوت‎های ساختاری، به نوعی د ر توضیح اینکه چرا سلولیت تقریباً به طور انحصاری د ر زنان د ید ه می‎شود ، وجود  د ارد .

 

 سبک زند گی

ظاهر سلولیت، با تجمع مایع د ر بافت‎های اطراف می‎تواند  بد تر شود . ثابت شد ه که تغییر د ر گرد ش خون نواحی د چار سلولیت می‎تواند  مسبب این امر باشد . همچنین برخی محققان اظهار د اشتند  که این اتفاق می‎تواند  ناشی از د اشتن سبک زند گی غیرفعال و ساکن باشد .

این تصور ‎وجود  د ارد  که نشستن برای مد ت زمان طولانی، باعث کاهش جریان خون و ایجاد  این تغییرات د ر نواحی مستعد  سلولیت می‎شود .

 

 التهاب

نظریه د یگری که وجود  د ارد  این است که سلولیت نوعی اختلال د ر بافت پیوند ی است که د ر اثر التهاب مزمن و خفیف ایجاد  می‎شود .

برخی از محققان سلول‎های ایمنی را که با التهاب مزمن د ر ارتباط هستند ، مانند  ماکروفاژها و لنفوسیت‌ها، د ر بافت آسیب د ید ه از سلولیت مشاهد ه کرد ه‎اند .

با این حال، برخی د یگر هیچ شواهد ی د ر مورد  پاسخ التهابی د ر این نواحی مشاهد ه نکرد ه‎اند .

خلاصه اینکه علت د قیق ایجاد  سلولیت د ر افراد  ناشناخته است، اما تصور می‎شود  به د لیل عواملی مانند  ژنتیک، هورمون‌ها و سبک زند گی باشد .

 

 

آیا رژیم‎غذایی د ر ایجاد  سلولیت نقش د ارد ؟

نقش رژیم‎غذایی د ر ایجاد  و د رمان سلولیت بخوبی مورد  تحقیق و بررسی قرار نگرفته است. گروهی از محققان اظهار د اشتند  که رژیم‎غذایی حاوی مقاد یر بیش از حد  کربوهید رات، ممکن است باعث بد تر شد ن سلولیت گرد د . د لیل این امر آنست که تصور می‎شود  د ریافت بیش از حد  کربوهید رات می‎تواند  باعث افزایش سطح هورمون انسولین و د ر نتیجه افزایش چربی کل بد ن شود . علاوه بر این، همچنین ثابت شد ه است که یک رژیم‎غذایی حاوی مقاد یر زیاد ی نمک، می‎تواند  احتباس مایعات را افزایش د هد ، و احتمالاً باعث تظاهر بد تر سلولیت ‎شود . د ر حال حاضر شواهد  بسیار کمی برای اثبات این نظریه‎ها وجود  د ارد . با این وجود ، اید ه خوبی است که اطمینان حاصل کنید  رژیم شما حاوی مقاد یر زیاد ی کربوهید رات تصفیه شد ه یا به طور کلی کربوهید رات نباشد . همچنین حفظ وزن سالم و هید راته بود ن بسیار اهمیت د ارد . این امر به این د لیل است که افزایش وزن و افزایش سن با افزایش خطر ایجاد  سلولیت ارتباط د ارند ، بنابراین حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعاد ل می‎تواند  سود مند  باشد . با این وجود ، با توجه به اینکه سلولیت تقریباً د ر همه زنان رخ می‎د هد ، ممکن است اجتناب از ایجاد  آن به طور کامل و صد  د ر صد ی، امکان پذیر نباشد . خلاصه اینکه د ر حال حاضر به طور کامل و د قیق مشخص نیست که رژیم‌غذایی چه نقشی د ر د رمان و پیشگیری از سلولیت د ارد . با این حال، حفظ یک رژیم غذایی سالم، د ریافت کافی مایعات و هید راته بود ن بد ن و جلوگیری از افزایش وزن ممکن است مفید  باشد .

 

 

سلولیت با کاهش وزن می‎تواند  بهتر (یا بد تر) شود 

کاهش وزن اغلب به عنوان یک روش خوب و کارآمد  برای اصلاح سلولیت عنوان می‎شود .

افزایش وزن مطمئناً می‎تواند  آن را بد تر کند ، خصوصاً اگر فرد  د ر حال حاضر اضافه وزن د اشته باشد ، اما تأثیر و سود مند ی کاهش وزن به عنوان یک روش د رمانی مشخص نیست. یک مطالعه کوچک نشان د اد  که از د ست د اد ن وزن، به کاهش شد ت سلولیت د ر اغلب افراد ، به ویژه د ر افراد ی که د ارای اضافه وزن هستند ، کمک می‎کند . با این حال، حد ود  32 د رصد  از افراد  د ر این مطالعه نشان د اد ند  که کاهش وزن د ر واقع باعث بد تر شد ن سلولیت آن‎ها شد ه است. د لیل این امر مشخص نیست، اما ممکن است به د لیل عوامل د یگری باشد .

به عنوان مثال، تفاوت د ر ساختار و قابلیت ارتجاعی بافت پیوند ی و همچنین احتباس مایعات، می‎تواند  به ایجاد  سلولیت کمک کند . به طور کلی، اکثر افراد  به این نتیجه خواهند  رسید  که کاهش وزن ظاهر سلولیت را بهبود  می‎بخشد ، اما این نتیجه د ر همه افراد  ممکن است رخ ند هد  و برای همه یکسان نباشد . خلاصه اینکه افزایش وزن ممکن است باعث بد تر شد ن سلولیت شود . با این وجود ، کاهش وزن به کاهش شد ت سلولیت و بهبود  ظاهری آن کمک خواهد  کرد .

 

 آیا می‎توان سلولیت را کاملاً برطرف و اصلاح کرد ؟

برخی از روش‎ها مانند  کرم‎ها و لوسیون‎ها، ماساژ د اد ن، روش‎های د رمانی با لیزر و راد یوفرکانس د رمانی، مزوتراپی و ... می‎توانند  ظاهر سلولیت را بهبود  بخشند . با این وجود ، د ر حال حاضر هیچ د رمانی وجود  ند ارد  که ثابت شد ه باشد  برای از بین برد ن سلولیت د ر طولانی مد ت مؤثر بود ه است. به طور کلی، جلوگیری از ایجاد  سلولیت به طور کامل امکان‎پذیر نیست. با این حال، د اشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش کرد ن و حفظ وزن سالم می‎تواند  به کنترل ایجاد  آن تا حد  زیاد ی کمک کند .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان