فرادید؛ شرکت ایران خودرو روز گذشته از محصول جدید خود با نام «تارا» رونمایی کرد، خودرویی که در همین ابتدای راه باعث شد تا آبی پوشان جاده مخصوص وارد جنجال رسانهای شوند. بلوا بر سر "تارا" از آنجا شروع شد که دیروز ویدیویی در شبکههای اجتماعی دست به دست شد که در آن نشان میداد کارشناسان ارشد ایران خودرو در حضور وزیر صمت در حال تست «تارا» هستند، اما این خودرو روشن نمیشود.
به گزارش فرادید؛ البته فیلمبردار این ویدیو هم مدام جمله "خودرو روشن نمیشود" را تکرار میکند، اما ایران خودرو میگوید که قصد روشن کردن خودرو را نداشته و بازدید تنها از صندوق عقب این محصول صورت گرفته است. با این وجود برخی از رسانهها ادعا دارند که این محصول ایراد فنی دارد و از این مسئله به عنوان "فاجعه خودروسازی" یاد میکنند.
البته ایران خودرو به این موضوع واکنش نشان داده است. این شرکت خودرو سازی تاکید کرده که در ویدئوی منتشر شده مهندس حاضر در سالن استایل، به دستور مقام ارشد سالن، درحال باز کردن "درب صندوق عقب" خودروی تارا به منظور نمایش حجم بالای آن بوده و قصد "روشن کردن خودرو" را نداشته است.
آبی پوشان جاده مخصوص میگویند که در همین حال خودروی دیگری بیرون از سالن استایل برای رانندگی توسط وزیر صمت آماده سازی شده بود.
توضیحات شرکت ایران خودرو در حالی است که باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار تصویری از خودروی "تارا" مدعی شده که در هنگام روشن کردن خودرو، چراغ عقب یک سمت این خودرو نیز روشن نشده است. اما تاکنون شرکت خودروسازی ایران خودرو توضیحی در این خصوص نداده است.
تصویر منتشر شده از ایراد فنی در چراغ های عقب خودرو تارا در باشگاه خبرنگاران جوان
ایران خودرو ادعا دارد که تارا، محصول جدید این شرکت، نخستین خودروی ملی است که از تمامی استانداردهای 85 گانه مصوب عبور کرده و در بهترین شرایط ایمنی و استانداردی آماده تولید انبوه است.
تارا نامی فارسی است که در فرهنگ معین به معنی ستاره آمده است. همچنین در لغتنامه دهخدا نیز برای تارا معادل ستاره آمده است.
"ایران خودرو تارا" چه ویژگیهایی دارد؟
محصول "تارا" یک سدان سایز کوچک شهری است که شرکت ایران خودرو ابتدا آن را تحت عنوان «K 132» معرفی کرد، اما پس از آن به تارا تغییر نام داد. بررسیها نشان میدهد که این خودرو بر اساس پلت فرم پژو 301 طراحی و توسعه یافته است. براساس اعلام ایران خودرو تارا در 2 نسخه دندهای و اتوماتیک عرضه میشود.
در واقع خودرو ایکو تارا براساس پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو-سیتروئن (PSA) طراحی و اصطلاحا نسخه ایرانیزه پژو 301 است.
البته برخی خبرها هم حاکی از آن است که شرکت ایران خودرو قرار است بر پایه پلتفرم خودرو تارا دو خودرو دیگر نیز با استایل هاچبک و کراس اوور تولید کند. ایران خودرو چندی قبل اولین سری از خودرو تارا را پیش فروش کرده بود.
براساس اطلاعات اعلام شده در سایت رسمی گروه صنعتی ایران خودرو، خودرو تارا در ابتدا با پیشرانه EC5 تنفس طبیعی و با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به مشتریان عرضه خواهد شد.
مشخصات فنی و امکانات رفاهی "ایران خودرو تارا"
بررسی اطلاعات منتشر شده در سایت شرکت خودرسازی سایپا نشان میدهد که محصول تارا به پیشرانه EC 5 مجهز است و 110 اسب بخار با 150 نیوتن متر را در اختیار راننده میگذارد. جعبه دنده پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت را به چرخهای جلوی تارا دارند.
همچنین این خودرو یک سدان رده C و متوسط به حساب میآید و در نمونه فول آپشن به استارت دکمهای، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، کامپیوتر سفر، فرمان کمکی برقی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، رینگ آلومینیومی، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرم و پارچه، صندلی برقی راننده، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی، سانروف، چهار کیسه هوا و… مجهز است.
جعبه دنده 5 سرعته دستی و 6 سرعته اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت را به چرخهای جلوی تارا دارند. این خودرو یک سدان رده C و متوسط به حساب میآید و در نمونه فول آپشن به استارت دکمه ای، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، کامپیوتر سفر، فرمان کمکی برقی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، رینگ آلومینیومی، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرم و پارچه، صندلی برقی راننده، تهویه الکتریکی، نمایشگر لمسی، سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی، سانروف، چهار کیسه هوا و… مجهز است.
ایران خودرو تاکنون قیمت تمام شده تارا را اعلام نکرده، اما کارشناسان حوزه خودرو میگویند که قیمت این خودرو فول اتوماتیک به نظر میرسد 700 تا 800 میلیون تومان باشد. شاید قیمت خودرو تارا معمولی و دندهای به رقمی نزدیک 400 تا 500 میلیون تومان برسد.