سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابهلای اخبار و مطالب رسانههای کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیلها و پیشینههایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم میگذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.
***
تقدیر از رأفت نظام اسلامی به روش یک مجرم فتنه 88
سعید شریعتی، از دستگیرشدگان فتنه 88 اخیراً در یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد، پیرامون انتخابات ریاستجمهوری سال 1400 گفته است:
"مکانیزم های انتخاباتی در ایران به گونه ای است که به دلیل بحث نظارت استصوابی انتخابات دو مرحله ای داریم، یعنی اول شورای نگهبان انتخابات را انجام میدهد و بعد مردم در نتیجه انتخاب شورای نگهبان، انتخابات خود را برگزار میکنند. این نوع نظارت همواره انتخابات را تا روز اعلام صلاحیتها در تعلیق نگه میدارد و هیچ چیز شفافی نمیتوان در این مورد گفت."[1]
*متأسفانه در فضای سیاسی امروز ایران به رفتارهای انتقامگونه برخی بازداشتیهای فتنه 88 توجه نمیشود و این مسئله میتواند موجب آسیبهایی شود.
چه اینکه این افراد به جای تشکر از رأفت نظام اسلامی، گویی قصد گرفتن انتقام از نظام را دارند.
آنچه شریعتی درباره نظارت استصوابی شورای نگهبان گفته، یک غلط آشکار و پنجه کشیدن به صورت رفتار عقلانی بررسی صلاحیت است که در تمام دنیا و حاکمیتهای بزرگ نیز انجام میشود.
ضمن اینکه فهم این نکته ضروریست که هجمههای اصلاحطلبان در دوره اخیر انتخابات به شورای نگهبان از آنرو افزایش یافته است که آقایان با مصیبت "نبود نامزد دارای صلاحیت" مواجه شدهاند و قصد دارند با این قبیل فضاسازیها شورای نگهبان را مجاب به تأیید صلاحیت مشتی اشرار سیاسی و رجال بدسابقه کنند که اگر به مصدر قدرت برسند؛ مثل فتنه 88 و آبان 98 تقلا میکنند که نه از تاک نشان ماند نه از تاکنشان!
جریان اصلاحات در شرایط نداشتن نامزد دارای صلاحیت موظف است اولا به مردم و نظام اسلامی توضیح دهد که چرا نتوانسته رجال صلاحیتدار را به سپهر سیاسی کشور معرفی کند و ثانیا بایستی برای حضور در انتخابات به سوی رجال جوانتر خود که حائز صلاحیت هستند و یا نامزدهای ائتلافی حرکت کند. نظیر رفتاری که این جریان در انتخابات سالهای 92 و 96 انجام داد.
برخی محافل تحلیلی معتقدند چپهای ستادی قصد دارند در صورت ردّ صلاحیت نامزدهای مورد اصرار خود؛ دست به "تحریم خاموش انتخابات" بزنند و با کمکردن مشارکت کسانی از مردم در انتخابات؛ پروژه نامشروع جلوه دادن نظام اسلامی را در کنار تقلا برای فتنه اقتصادی جلو ببرند.
***
مسئله مرغ تقصیر نظام است نه روحانی!
حسن رسولی، فعال اصلاحطلب و عضو شورای شهر تهران در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه انتخابات 1400 پرشور نخواهد بود! در بیان راهکارهایی برای افزایش مشارکت اظهار کرده است:
در عرصه داخلی کاستن از سطح عدم انسجام در حاکمیت موجب بروز ناکارآمدی سیستم اداره کشور شده است، از منظر مدیریت ملی ایجاد تغییرات مثبت میتواند یکی از عوامل افزایش امید در میان مردم باشد. امروز در مسائل روزمره "نظام تدبیر کشور" ناتوان از آن است که مسئله تولید و توزیع یک قلم مصرفی مردم مانند مرغ را مدیریت کند؛ یا در حوزه مدیریت بحران کرونا افکار عمومی و نخبگان جامعه یا کسانی که دستی در مدیریتهای کلان داشتند، احساس میکنند که متناسب با ژرفا و اهمیت مدیریت بحران کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا و کلیت نظام اجرایی کشور فاقد یک راهبرد واقعبینانه مبتنی بر تجارب موفقیت سایر کشورها است و هر چند روز یکبار شاهد پراکندهگویی هستیم.
او میافزاید: با کمال تأسف در شرایط فعلی روند اقتصادی ایران متاثر از تحولات منطقهای و بیرونی است و با تداوم تحریمها اقتصاد ایران روز به روز در حال کوچکتر شدن است.
رسولی همچنین تصریح میکند: به طور مشخص اگر با توجه به تغییراتی که در غرب صورت گرفته؛ گشایش عزتمندانهای در بحث FATF و پرونده هستهای و رفع تحریمهای ظالمانه میتواند فضای کشور را در کوتاه مدت به سمت امیدواری سوق دهد و هر چه نرخ امید به آینده در افکار عمومی افزایش یابد، به همان میزان رغبت اقبال از انتخابات بهبود خواهد یافت و با انتخابات پرشورتری روبرو خواهیم شد! [2]
*اینکه آقای رسولی به هر دلیلی نمیگویند مسئله گرانی و مثلا حواشی مربوط به "مرغ" تقصیر مشخص سوء مدیریت دولت است به جای خود!
اما اینکه در یک ناجوانمردی آشکار، این سوء مدیریت دولت و بیتدبیری دولتیها را مربوط به "ناتوانی نظام تدبیر کشور" میدانند بسی محل تأسف و تأمل است.
آقای رسولی آیا به یاد دارد که رهبر انقلاب در سال 92 و قبل از انتخابات به مردم و جریانات سیاسی تأکید کردند که باید به گزینهای با "همت جهادی" رأی داد!؟ و اگر به یاد دارد پس بگوید چرا خود و دوستانش یک گزینه فاقد کارنامه جهادی را به مردم معرفی کردند و چرا امروز به طرزی ناجوانمردانه مسئولیت ناکارآمدی او را متوجه کلیت نظام میکنند!؟
نظیر این رفتار عجیب در قضیه برجام نیز رخ داد و شاهد بودیم که ستاد مشترک اصلاحطلبان و اعتدالیون پس از مشاهده بیدستاوردی و شکست برجام، تقلا کردند تا "برجامِ خود و روحانی" را نیز به نظام اسلامی ربط بدهند.
ما همچنین قضاوت درباره اظهارات رسولی که مشارکت حداکثری را منوط به تصویب FATF دانسته است را بر عهده مخاطبان محترم میگذاریم.
لازم به ذکر است که علت کاهش مشارکت در انتخابات؛ تحریم رسمی یا خاموش انتخابات توسط گروهها و احزاب سیاسی است نه مشکلات روزمرهای مثل تحریم و گرانی و غیره! همانطور که تحریم خاموش انتخابات مجلس یازدهم از سوی اصلاحطلبان موجبات کاهش مشارکت در انتخابات را فراهم ساخت.
این نکته بدیهیست که اگر رفتار خبیثانه تحریم انتخابات نباشد؛ آنگاه مردم توسط "طیفها و احزاب سیاسی متعهد" خواهند فهمید که اتفاقا کلید حل مشکلات کشور در "رأی خوب" و مشارکت حداکثری است و مشکلات روزمرهای مثل گرانی با رأی به یک گزینه جهادی و صاحب کارنامه به راحتی و ظرف مدت کوتاهی حل خواهد شد.
پیش از رسولی، عباس آخوندی هم در اظهاراتی با اشاره به شعار راهبردی امسال (تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها) اینطور گفته بود که این شعار به معنی تصویب FATF است! [3]
***
درس همیشگی یک آیتا... به نامزدهای ریاستجمهوری
خبرگزاری حوزه به تازگی در یک خوانش تاریخی نوشت: هنگامی که پس از رحلت میرزای شیرازیِ اول، برای قبولِ مرجعیت به "آیتا... سیدمحمد فشارکی" مراجعه شد ایشان فرمودند:
"من شایسته تصدی این مسئولیت نیستم؛ زیرا مرجعیت غیر از آگاهی به فقه و احکام شرعی، به شناخت و آگاهی به سیاستها و زمان انجام امور هم نیاز دارد. من آدمی وسواسی در این امور هستم و به جای اصلاحِ امور - ناخواسته - کارها را خراب و تباه میکنم. من فقط برای تدریس ساخته شدهام! "
و بدین گونه این عالمِ نفس کُشته، مردم را به آیتا... العظمی میرزا محمدتقی شیرازی ارجاع دادند. [4]
*منش و روش این عالم جلیلالقدر میتواند نصبالعین برخی رجال و شیفتگان قدرت باشد که بدون کارنامه و با علم قطعی به اینکه دیگرانی بهتر از آنها برای پذیرش مناصب دولتی و غیر دولتی وجود دارند؛ اما اصرار بر اشغال مدیریتها و حتی اشغال پست ریاستجمهوری دارند!
در حدیثی از رسول اکرم(ص) منقول است که فرمودند: "مَن اِسْتَعْمَلَ عاملاً عن المسلمین و هو یعلم أنَّ فیهم مَنْ هو أوْلی بذلک منه و أعلم بکتاب الله و سنَّة ِنبیّه، فقد خان الله و رسوله و جمیع المسلمین"
معنی: هر کس، از میان مسلمانان، کارگزار (مدیر) گردد، در حالی که میداند دیگری نسبت به او در این کار، اولی و آگاهتر به کتاب خدا و سنت رسول اوست، به خدا و پیامبر و تمامی مسلمانان خیانت کرده است.
***
1_ https://etemadonline.com/content/475789
2_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1060400
3_ mshrgh.ir/1200395
4_ https://hawzahnews.com/xb6Lt