وبلاگ مشرق

"هوای تازه" در ریه‌های آذری‌جهرمی!/ چراغی که به شهرداری روا بود به ریاست‌جمهوری حرام است

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه که پیش از این پیشنهاد "عارف‌سازی جهانگیری" در انتخابات را بصورت تلویحی مطرح کرده بود اخیراً تأکید کرد که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون چاره‌ای جز اتحاد ندارند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان چاره‌ای جز اتحاد ندارند

"هوای تازه" در ریه‌های آذری‌جهرمی!/ چراغی که به شهرداری روا بود به ریاست‌جمهوری حرام است

غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه و از چهره‌های نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان در بخشی از یک مصاحبه با شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری گفته است: -می‌توان- پیش‌بینی کرد که در نهایت انتخابات دو قطبی خواهد شد. در سال 92 یک اصلاح‌طلب از مواضع خود کوتاه آمد و به نفع یک اعتدالگرا کنار رفت  و ممکن است این بار بر اساس نظرسنجی‌ها شرایط بر عکس شود. هر چند هنوز پیش بینی سخت است، اما چاره‌ای جز اتحاد نیست.

او همچنین می‌افزاید:

"واقعیت این است که در شرایط سیاسی امروز 3 طیف سیاسی داریم. طیف بر اندازان که مرکز ثقل آن در خارج کشور است و بر موج نارضایتی‌های داخلی سوار می‌شوند. طیف دیگر  اصولگرایان مدعی انقلابی گری است که بخشی توانستند به مجلس یازدهم بروند و در این انتخابات نیز از کاندیداهای شاخصی برخوردارند و با توجه به فضای سرد حاکم بر انتخابات مجلس پیش بینی می‌شد که برنده انتخابات ریاست جمهوری هم باشند. جریان دیگری که می‌توان آن را طیف میانه نامید طیفی است که دارای اضلاع سه‌گانه‌ اصلاح‌طلبان، اعتدالیون و اصولگرایان معتدل است. این سه ضلع در انتخابات 92، 94 و 96 با هم متحد بودند و در قضیه برجام علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس، حسن روحانی رئیس جمهور و اصلاح‌طلبانی که نماینده بودند از برجام دفاع کردند. به نظر می‌رسد گزینه‌های اصلاح‌طلبان که می‌توانند 2 یا 3 نفر باشند در نهایت می‌توانند در کنار گزینه تک اصولگرایان معتدل در کنار هم قرار بگیرند. البته مدلی که پیشنهاد می‌شود مدل نظرسنجی است که در هفته منتهی به انتخابات هرکدام آرای بیشتری داشتند بقیه به نفع او کنار بروند. در حقیقت رقابت میان یک گزینه از  طیف میانه که می‌تواند اصولگرای معتدل یا اصلاح‌طلب باشد با یک گزینه از اصولگرایان انقلابی و ارزشمدار است. "[1]

*دهقان پیش از این نیز در سخنان دیگری بصورت تلویحی پیشنهاد "عارف سازی جهانگیری" را به اصلاح‌طلبان تعارف کرده بود. [2]

پیشنهادی که فرض بر تأیید صلاحیت جهانگیری (بعنوان اصلی‌ترین چهره‌ای که می‌تواند نامزد اجماعی اصلاح‌طلبان شود) به نظر می‌رسد با توجه به وجود برخی انتقادات در اردوگاه چپ علیه جهانگیری؛ طرفدارانی هم در میان اصلاح‌طلبان داشته باشد...

صحبت‌های اشاره شده از دهقان در بالا نیز چیزی غیر از کادوپیچی مجدد همین پیشنهاد نیست.

در عین حال بایستی به این حقیقت نیز اشراف داشت که چپ‌های ستادی به صورت جدی به دنبال "تحریم خاموش انتخابات" هستند تا بتوانند از مشارکت کسانی از مردم در انتخابات بکاهند و تصور می‌کنند که به بخشی از اهداف خود نیز نائل شده‌اند.

این گزاره می‌طلبد که آنها دست آخر به بهانه رد صلاحیت جهانگیری یا کم‌رأی بودن او؛ بحث تحریم خاموش را جدی‌تر دنبال کنند و در عین حال مباحث سیاسی و انتخاباتی خود را نیز با حمایت تلویحی یا رسمی از لاریجانی پی بگیرند.

***

"هوای تازه" وزارت لاریجانی در ریه‌های آذری‌جهرمی

"هوای تازه" در ریه‌های آذری‌جهرمی!/ چراغی که به شهرداری روا بود به ریاست‌جمهوری حرام است

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت آقای روحانی در یادداشتی در شماره پنجشنبه گذشته روزنامه شرق که با عنوان "هوای تازه" منتشر شد، با بیان مقولاتی پیرامون روابط بین‌المللی نوشته است:

"راستش هر چقدر که فکر می‌کنم، روابط بین‌الملل حکم هوای تازه دارد برای کشورها. ما می‌خواهیم زندگی کنیم و برای زندگی‌کردن به هوای تازه نیاز داریم! "[3]

*باید برای مخاطبان جالب باشد که "هوای تازه" شعار انتخاباتی آقای لاریجانی در ایام انتخابات سال 84 بود.

فلذاست که به نظر می‌رسد شاهد یک رپورتاژ تبلیغاتی برای ایشان از جانب وزیر ارتباطات آقای روحانی در روزنامه شرق هستیم.

رپورتاژی که البته به لحاظ سیاسی یک نوع اعلام آمادگی وزیر جوان برای حضور در کابینه احتمالی دکتر لاریجانی هم محسوب می‌شود.

در عین حال باید دانست که درج یک یادداشت اشاره‌آمیز برای حمایت از فلانی و بهمانی یک روش کاملا سطحی از سیاست‌ورزی است که فرد پیروز انتخابات باید متوجه سطحی بودن آن باشد تا از فرایند فریب در امان بماند و فی‌النهایه در دولت او، افرادی به سمت‌های وزارتی و اجرائیات کشور به کار گمارده شوند که دارای کارنامه‌های اجرایی درخشان باشند نه اینکه رزومه‌های آنها صرفا حاوی مشتی سند هواداری باشد!

امربری، تقلا برای وزارت در همه دولت‌ها، نداشتن نمرات بالا در اجرا و مخنّث بودن در سیاست‌ورزی از آفات کارنامه های برخی رجال است که می‌تواند آسیب‌های زیادی را در سمت‌های جدید آنها ایجاد کند.

***

تأیید صلاحیت این نامزد با شما!

چراغی که به شهرداری روا بود به ریاست‌جمهوری حرام است

"هوای تازه" در ریه‌های آذری‌جهرمی!/ چراغی که به شهرداری روا بود به ریاست‌جمهوری حرام است

حسن رسولی، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران طی یادداشتی که خبرگزاری ایلنا آنرا منتشر کرد، خواستار تأیید صلاحیت "زهرا شجاعی" از مقامات دولت اصلاحات و داوطلب نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.

در یادداشت رسولی در این باره می‌خوانیم: به دلیل همکاری قبلی این بانوی عالمه، متقی و مجرب را خوب می‌شناسم. به نوبه خود از احساس مسؤلیت ملی ایشان قدردانی می‌کنم.

او همچنین می‌نویسد: انتظار و توقع دارم شورای محترم نگهبان در جایگاه حافظ قانون اساسی همراه باخواسته اکثریت جامعه بویژه تشکل‌های سیاسی زنان اصلاح طلب و اصولگرا که در این مطالبه به حق فارغ از تمایزات فکری خود متفق‌القولند، با تأیید صلاحیت ایشان که برخوردار از تمامی شروط تبیین شده مقام ریاست جمهور هستند، اقدام کند! [4]

*به نظر می‌رسد یادداشت آقای رسولی بیشتر برای خاموش کردن آتش عذاب وجدان شخص ایشان و دوستان اصلاح‌طلبشان در شورای شهر باشد که در ایام انتخاب شهردار تهران 5 شهردار و سرپرست انتخاب کردند اما هرگز یک زن را قبول نکردند و این در حالی بود که دست آقایان نیز با اکثریتی که در شورای شهر داشتند کاملا باز بود اما از این کار امتناع کردند.

جالب است که گویا آقایان در بحث ریاست‌جمهوری زنان حتی کاسه‌های داغ‌تر از آش هم شده‌اند زیرا شخص خانم شجاعی نیز پیش از این بصورت تلویحی اذعان کرده بود که مقصود او از نام‌نویسی در انتخابات بیشتر تأکید بر حضور یک خانم در پست معاون اولی و یا حضور زنان در سایر پست‌های بالای دولتی است. [5]

گفتنیست از جمله مثال‌های عالمه بودن، لیاقت و صلاحیت خانم شجاعی در امورات کشور، اظهار نظر چند سال قبل ایشان در دفاع از ناکارآمدی‌های دولت آقای روحانی است که گفته بودند: "بیش از 60 درصد ثروت کشور دست مخالفان دولت است، این در حالی است که فقط 15 درصد قدرت در اختیار دولت است! "[6]

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/314385

2_ mshrgh.ir/1218620

3_ https://sharghdaily.com/fa/main/print/282500

4_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1079353

5_ mshrgh.ir/1207940

6_ mshrgh.ir/900419

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان