پرسپولیس ترک عادت نمی‌کند

اولین جام۱۴۰۰

دنیای‌اقتصاد : دیدار پرماجرای سوپرجام در فوتبال ایران سرانجام برگزار شد و پرسپولیس با تنها گل عیسی آل‌کثیر موفق شد تراکتور را شکست دهد

   ادامه سریال کسب جام

تیمی که برانکو ایوانکوویچ از میانه دهه 90 ساخت، همچنان به کسب افتخار مشغول است. این چهارمین قهرمانی پرسپولیس در مسابقات سوپرکاپ بود که سرخپوشان را در این جام هم به پرافتخارترین تیم ایران تبدیل کرد. در فاصله زمانی مورد بحث، پرسپولیس همچنین موفق به کسب چهار قهرمانی لیگ برتر و یک قهرمانی جام‌حذفی شده و دو مرتبه به فینال و یک بار هم به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافته است. آنچه مشخص است اینکه پرسپولیس پس از خشکسالی اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، حالا در موقعیت ممتازی در فوتبال ایران قرار گرفته و به‌راحتی حاضر به پس‌دادن جایگاهش نیست. رقابت با این تیم برای تمامی حریفان دشوار است. شاید بین هواداران بیم آن می‌رفت که دستیابی به موفقیت‌های مختلف باعث اشباع انگیزشی قرمزها شود، اما می‌بینیم که این اتفاق رخ نداده است. پرسپولیس همچنان برای فتح تک‌تک مسابقات سرشار از شوق و اشتیاق است. نمایش این تیم برابر تراکتور هم گواهی دیگر بر همین ادعا بود. زنده‌ماندن این عطش، حتما دلایل زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به حضور جلال حسینی به‌عنوان کاپیتان و لیدر تیم اشاره کرد. جلال در پایان این مسابقه، سیزدهمین جام دوران بازی‌اش را بالای سر برد و این درحالی است که کماکان در هر بازی به اندازه اولین مسابقه عمرش جدیت به خرج می‌دهد. به‌علاوه تغییر نسل تدریجی پرسپولیس هم کمک کرده تا خبری از سیری و یکنواخت‌شدن موفقیت‌ها نباشد. اگر روزی امثال بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محسن مسلمان، مهدی طارمی و علی علیپور در این تیم جام‌ها را بالای سر می‌بردند، حالا نوبت به حامد لک، کنعانی‌زادگان، احسان پهلوان و عیسی آل‌کثیر رسیده که برای پربار کردن رزومه خود، با اشتهایی سیری‌ناپذیر دنبال کسب پیروزی‌های بیشتر باشند. در این میان البته نباید نقش کادرفنی را هم نادیده گرفت. یحیی گل‌محمدی و کادرش به‌خوبی تیم را رو به جلو هدایت می‌کنند. شاید تک‌جمله حمید مطهری بعد از پایان مسابقه سوپرجام نشان دهد آنها چه سطحی برای خودشان تعریف کرده‌اند: «DNA قهرمانی در خون پرسپولیس است.» حقیقت آن است که رقبا برای غلبه بر این تیم کار دشواری پیش رو دارند.

   دو چالش سخت‌تر

یکشنبه‌شب پرسپولیس نخستین جام قهرمانی‌اش را در سال 1400 فتح کرد، اما آنها در بازه زمانی 40 روز آینده دو چالش دشوارتر را پیش‌رو خواهند داشت؛ قهرمانی در لیگ و جام‌حذفی. پرسپولیس در لیگ نفس‌به‌نفس کنار سپاهان درحال حرکت است و شاید دشوارترین چالش پنج سال گذشته‌اش را تجربه می‌کند. در جام‌حذفی هم آنها به مرحله یک‌چهارم نهایی رسیده‌اند و البته آنجا با سد بسیار محکمی به نام استقلال مواجه شده‌اند. قطعا موفقیت در این دو جام، بسیار دشوارتر از فتح سوپرکاپ در تک‌بازی است. حالا باید دید سوپرجام آخرین موفقیت داخلی پرسپولیس در سال خورشیدی جاری بود یا موفق خواهند شد هدایای بیشتری به هواداران‌شان بدهند. بازیکنان تیم که بعد از بازی متفق‌القول از موفقیت در دو جام دیگر سخن گفتند، اما گذشت زمان همه‌چیز را روشن خواهد کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان