از آلزایمر می‌ترسید؟ توکوفرول را فراموش نکنید

صحبت از افزایش سن و پیری که به میان می‌آید، یکی از ترس‌هایی که ذهن بیشتر افراد را به خود مشغول و آن‌ها را نسبت به آینده نگران می‌کند، بیماری آلزایمر است

از آلزایمر می‌ترسید؟ توکوفرول را فراموش نکنید

 

صحبت از افزایش سن و پیری که به میان می‌آید، یکی از ترس‌هایی که ذهن بیشتر افراد را به خود مشغول و آن‌ها را نسبت به آینده نگران می‌کند، بیماری آلزایمر است. آلزایمر، یکی از بیماری‌های نسبتا شایعی است که در سال‌های اخیر به تعداد مبتلایان آن افزوده شده است و به همین دلیل نیز افراد زیادی در سراسر دنیا به‌دنبال راه‌هایی برای پیشگیری از ابتلای به این بیماری هستند. خوشبختانه، تحقیقات نشان داده که مصرف منظم برخی از ترکیبات مانند توکوفرول، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد و در عین حال، سرعت پیشرفت این بیماری را نیز در مبتلایان، کند می‌کند. با ما همراه باشید تا با توکوفرول و نقش آن در کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر بیشتر آشنا شوید.

 

 

آلزایمر و کابوس ازدست‌رفتن حافظه

 

 

بدون شک، یکی از بزرگ‌ترین ترس‌هایی که بیشتر افراد از پیری دارند، مربوط به زوال عقل و ازدست‌رفتن حافظه است. یکی از رایج‌ترین انواع زوال عقل که درصد قابل ملاحظه‌ای از مبتلایان را در سراسر دنیا به خود درگیر می‌کند، آلزایمر است. آلزایمر، یکی از بیماری‌هایی است که در صورت ابتلا، قسمت‌های مغز بیمار، به‌تدریج از بین می‌روند. این روند، همراه با پاک‌شدن خاطرات و بروز اختلال در فعالیت‌های طبیعی مانند صحبت‌کردن همراه است. این اختلال عصبی که بیشتر در افراد بالای 60 سال بروز می‌کند، یک بیماری عصبی ارثی است.

 

توکوفرول و نقش حیاتی آن در پیشگیری از آلزایمر

 

با وجود آزاردهنده‌ بودن آلزایمر و شیوع بالای آن، تحقیقات ثابت کرده که داشتن یک سبک زندگی سالم و مصرف منظم برخی از ویتامین‌ها، خطر ابتلا به این بیماری را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. یکی از ویتامین‌هایی که نقش بسیار مهمی در پیشگیری از خطر ابتلا به آلزایمر دارد، توکوفرول است. توکوفرول، یکی از هشت ترکیبی است که به‌طور کلی با نام ویتامین E از آن‌ها یاد می‌شود و ارتباط مستقیمی نیز با سلامتی انسان دارد. توکوفرول، یک ویتامین محلول در چربی است و خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد؛ به همین دلیل نیز قادر است تا سلامت سلول‌های بدن را به‌صورت مستقیم تحت تاثیر قرار دهد.

برای محصولاتی مانند روغن و .... که به محافظت در برابر اکسیژن نیاز دارند، از ماده‌ای به‌عنوان آنتی اکسیدان (ضد اکسیداسیون) استفاده می‌شود. آنتی اکسیدان‌ها به دو صورت طبیعی و سنتزی (شیمیایی) یافت می‌شوند. دسته‌ اول آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی مانند توکوفرول که خاصیت ویتامینی دارند به طور طبیعی در مواد غذایی مانند انواع دانه‌های روغنی، آجیل‌ها و در برخی از سبزیجات یافت می‌شوند. در روغن‌ها به دلیل استفاده از فرایند تصفیه در دمای بالا، این آنتی اکسیدان‌ از روغن جدا می‌شود و سپس بازیافت می‌گردد و قبل از بسته‌بندی به روغن اضافه می‌شود. دسته دوم، آنتی آکسیدان‌های شیمیایی است که مانند TBHQ در صنعت روغن استفاده می‌شود و فقط خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و خاصیت ویتامینی ندارد. متاسفانه تحقیقات علمی نشان داده که آنتی اکسیدان‌های سنتزی یا شیمیایی در طولانی مدت باعث ایجاد سرطان و آلزایمر می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که بیماران مبتلا به آلزایمر، مدتی پس از شروع بیماری با آن روبرو می‌شوند، وابستگی به دیگران و از دست‌دادن استقلال‌شان است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف منظم دوز مشخصی از توکوفرول توسط این افراد، سرعت از دست‌رفتن حافطه را کاهش می‌دهد و به همین دلیل نیز بیماران قادر هستند تا مدت زمان بیشتری را به‌صورت مستقل، به زندگی خود ادامه دهند. بد نیست بدانید که بر اساس نتایج اعلام شده، مصرف هم‌زمان ویتامین E و C، تاثیرات مثبتی در روند پیشرفت بیماری زوال عقل دارد و سرعت این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 

منابع غنی توکوفرول؛ برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر چه بخوریم؟

 

 

طبق گفته‌ی پزشکان و متخصصان، بهترین راه برای تامین ویتامین E مورد نیاز بدن، دریافت آن از طریق مواد غذایی است. بر این اساس، بهتر است با مواد غذایی سرشار از توکوفرول آشنا شوید تا بدانید که مصرف منظم کدام یک از مواد غذایی، از ابتلای شما به بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند. برخی از مهم‌ترین موادی که باید در رژیم غذایی خود قرار دهید تا با دریافت مقادیر کافی توکوفرول، احتمال ابتلای خود را به بیماری آلزایمر کاهش دهید، عبارت هستند از:

  • روغن آفتابگردان/ روغن ذرت
  • روغن جوانه گندم
  • روغن زیتون
  • آووکادو
  • فندق
  • بادام
  • بادام زمینی
  • کیوی
  • گوجه‌فرنگی
  • کلم بروکلی
  • اسفناج

خوشبختانه، در سال‌های اخیر شاهد عرضه‌ی روغن‌های غنی‌شده با توکوفرول هستیم که ضمن رفع نیازهای روزمره‌، منابعی سرشار از ویتامین E نیز به‌شمار می‌روند. شما می‌توانید با مصرف این روغن‌ها و جایگزین‌کردن آن‌ها به‌جای روغن‌های معمولی، قدم بزرگی در راستای حفظ سلامتی خود و عزیزان‌تان بردارید و در عین حال، خطر ابتلای خود را به بیماری آلزایمر نیز کاهش دهید. همان‌طور که می‌بینید، با اصلاح برنامه‌ی غذایی و استفاده‌ی منظم از موادی که حاوی توکوفرول هستند، می‌توان علاوه بر پیشگیری از ابتلا به این بیماری، سرعت پیشرفت آن را نیز در میان مبتلایان کاهش داد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان