ازبکستان از الفبای لاتین بصورت رسمی استفاده می‌کند

بر اساس گزارش‌های خبری، جمهوری ازبکستان در آسیای مرکزی که پیش‌تر خواستار تسریع در گذار کامل زبان ازبکی به الفبای لاتین بود از آغاز ماه جاری میلادی استفاده از الفبای لاتین را برای زبان ترکی ازبکی به صورت رسمی آغاز کرده است.

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی ترکیه»، بر اساس این تصمیم دولت ازبکستان، این کشور خواهد کوشید از الفبای ترکی ازبکی برگرفته از الفبای لاتین در کلیه مکاتبات در سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی، اسامی اماکن و خیابان‌ها، اسامی نهاد‌های و سازمان ها، تابلو‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی استفاده کند.

پیش‌تر نیز پایگاه اینترنتی اخبار آسیای مرکزی، وزارت دادگستری ازبکستان روز 11 فوریه (پنجشنبه 23 بهمن) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دولت این کشور تاریخ مشخص شده و نقشه راه این طرح را تایید کرده است.

این تصمیم دولت ازبکستان کمتر از چهار ماه پس از آن اعلام شده که «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور با صدور دستوری خواستار تسریع در گذار کامل زبان ازبکی به الفبای لاتین شده بود.

زبان ازبکی و سایر زبان‌های آسیای میانه تا اواخر دهه 1920 با الفبای فارسی/عربی نوشته می‌شد و سپس به الفبای لاتین تغییر یافت تا زمانی که شوروی در سال 1940 الفبای روسی را وارد کرد. در سال 1993 کمتر از دو سال پس از فروپاشی شوروی، ازبکستان گذار برای بازگشت به الفبای لاتین را آغاز کرد، اما الفبای روسی همچنان بطور گسترده‌ای مورد استفاده است.

در کشور قزاقستان هم روند گذار به الفبای لاتین از سال 2017 در جریان بوده است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان