فرادید؛ پس از تحریم آمریکا، خودروسازان بین المللی بازار ایران را ترک کردند، اما بخشی از خودروسازان چینی با حذف نام و نشان خود از محصولات شان در ایران ماندند. در این رابطه گروه بهمن مونتاژ عرضه خودروی "دیگنیتی" که محصولی از گروه چینی دانگ فنگ بود را آغاز کرد. در تازهترین همکاری خودروسازان ایرانی و چینی نیز، بهمن خودرو قصد دارد چری جتور X70S را بدون نشان تجاری چینی آن وتحت عنوان "فیدلیتی" به بازار عرضه کند.
به گزارش فرادید؛ در حال حاضر فیدلیتی رسما وارد نمایندگیهای بهمن موتور شده است. در این رابطه مسئولان بهمن موتور از حضور فیدلیتی در دو مدل پنج و هفت نفره در 25 نمایندگی منتخب بهمن موتور خبر داده اند. البته قرار است پیش فروش "فیدلیتی" از هفته اول تیر ماه آغاز شود.
البته مدیرعامل بهمن موتور میگوید که این خودرو در مرحله تولید و عرضه آزمایشی است که امسال 9 هزار و 200 دستگاه از آن تولید خواهد شد و در ادامه، برای عرضه سالیانه 12 هزار، 15 هزار و سپس 20 هزار دستگاه برنامهریزی شده است.
در مورد قیمت فیدلیتی نیز مسئولان گروه بهمن تاکنون به صورت رسمی قیمت این محصول را اعلام نکرده اند، اما گفته اند که قیمت فیدلیتی پایینتر از قیمت دیگنیتی دیگر محصول این شرکت خواهد بود. در حال حاضر قیمت دیگنیتی حدود 749 میلیون و 500 هزار تومان است.
در این میان، امیر میرمنصف، معاون فروش و خدمات پس از فروش گروه بهمن قیمت فیدلیتی را حدود 700 میلیون تومان اعلام کرده است.
فیدلیتیِ نه چندان جدی در میان رقبای جدی چینی!
جتور X70 که مدل پایه فیدلیتی گروه بهمن موتور محسوب میشود، نخستین محصول جتور از زیر مجموعههای گروه چینی چری است. محصولی که به عقیده کارشناسان خودرو نسبت به هم ردههای چینی خود قدرت چندانی برای رقابت در حوزه فنی ندارد. در حال حاضر برخلاف اینکه بهمن موتور فیدلیتی را به عنوان یک SUV معرفی میکند، اما باید گفت که عملا فیدلیتی یک کراس اوور تک دیفرانسیل ساده است که طبیعتا نمیتواند در زمینه عملکرد خارج از جاده ای، حرف چندانی برای گفتن داشته باشد.
زیر کاپوت فیدلتی گروه بهمن یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو به کد E4T15C با توانایی تولید حداکثر 155 اسب بخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور قرار گرفته و این نیروی تولیدی به کمک یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. البته در سال 2019 یک موتور قویتر 1.6 لیتری هم برای جتور X70 معرفی شده بود که انتظار میرفت گروه بهمن از آن نسخه برای نمونه عرضه شده در کشور استفاده کند.
اما با این حال موتور 1.5 لیتری انتخابی هم یک مزیت دارد و آن اینکه با پیشرانه مورد استفاده در چری آریزو و تیگو یکسان است. این نکته به معنی دسترسی راحتتر به قطعات یدکی و تعمیرکار ماهر "حتی خارج از نمایندگی بهمن" خواهد بود. نکته دوم اینکه این موتور تا حدودی امتحانش را در بازار داخل و با شرایط آب و هوایی و بنزینهای وطنی پس داده و عملکرد نسبتاً قابل قبولی از نظر دوام داشته است.
هرچند کارشناسان حوزه خودرو میگویند باید در نظر داشت که پیشرانههای توربو علیرغم تمامی برتریهایی که در بازدهی مناسب و مصرف سوخت پایین و گشتاور خطی ارائه میکنند، گزینههای پراستهلاکتر و حساستری نسبت به انواع مشابه تنفس طبعیی محسوب میشوند و نیاز به بنزین سوپر و دقت بالاتری در نگهداری دارند.
همچنین جعبه دنده دوکلاچه فیدلیتی هم برای شهر کوهپایهای و پرترافیک همچون تهران میتواند مقدرای پر استهلاک باشد و بهتر است که در ترافیکهای طولانی در سربالاییها جعبه دنده در حالت دستی قرار گیرد.
فیدلیتی از لحاظ مصرف سوخت شرایط قابل قبولی دارد. البته مصرف سوخت 7.5 لیتر در صد کیلومتر در شرایط ترکیبی برای استانداردهای روز جهان عدد چندان شگفتانگیزی به حساب نمیآید، اما در هر صورت به نسبت جثه و وزن نه چندان سبک ماشین، میتوان گفت که راضیکننده است.
از دیگر مشخصات فنی فیدلیتی میتوان به سیستم تعلیق مکفرسون جلو و چند اتصالی مستقل عقب اشاره نمود که نوید یک سواری قابل قبول را به ما میدهند.
طراحی و امکانات رفاهی فیدلیتی
خودروسازان چینی معمولاً قطعات زیبایی برای محصولاتشان طراحی میکنند. اما در گذشته بدلیل بیتجربگی و برخی محدودیتهای اقتصادی قادر نبودند این اجزاء زیبا را به درستی و با تناسب کافی در کنار یکدیگر قرار دهند. البته چری و زیرمجموعههایش چند سالی است که به این نقص پیبردهاند.
در حال حاضر هم در محصولات جدیدشان دیگر خبری از رینگهای بسیار کوچک و نامتناسب و یا اغراقهای بیمورد و خطوط بیهدف یافت نمیشود. نمونهاش همین فیدلیتی مورد بحث؛ اگر نگاهی به بدنه این ماشین بیندازید متوجه میشوید که تقریباً تمامی خطوط با هدف مشخص ترسیم شدهاند و قطعات مختلف بدنه هم با یکدیگر از هماهنگی و هارمونی کافی برخوردارند.
از طرفی طراحان فیدلتی موفق شدهاند با استفاده از رینگهای جذاب، جلو پنجره بزرگ، سپرهای اسپرت و خطوط پویا در قسمتهای مختلف، وقار و ابهت را با جاذبههای جوانپسندانه ترکیب نمایند و نتیجه این شده که ظاهر فیدلیتی برخلاف دیگنیتی "که بیشتر جوانان را هدف قرار داده" با تمامی سنین و سلایق هماهنگ است.
البته شاید تنها نکته منفی طراحی که همچنان در میان خودروسازان چینی شایع است، عدم دستیابی به اصالت در ظاهر باشد که البته طبق مشاهدات عینی، این مورد هم برای نسل امروزی به اندازه ما قدیمیها مهم به نظر نمیرسد!
همچنین ررسی مشخصات اعلام شده در سایت شرکت جتور چری و بهمن موتور نشان میدهد که فیدلیتی امکاناتی همچون رادار خطی، رادار نقطه کور، درِ صندوق عقب برقی با حسگر حرکتی پا، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، شارژر بی سیم تلفن همراه، صندلیهای برقی جلو با گرمکن، تهویه اتوماتیک، جلو آمپر دیجیتال، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل پایداری، تریم داخلی چرم، استارت دکمهای و…خواهد داشت.