فوت‌و فن‌های آشپزی

از وقتی بچه بودم همیشه عاشق قنادی بودم. قنادی (کیک و شیرینی‌پزی) یعنی سروکار داشتن با مواد چسبناک مثل بادام زمینی (کره)، کره معمولی، عسل و.... از آنجائیکه هر بار برداشتن این مواد به میزان مورد نیاز با شستن مجدد ظرف پیمانه همراه بود

فوت‌و فن‌های آشپزی

چرب کردن سطح داخلی پیمانه

تحریریه زندگی آنلاین : از وقتی بچه بودم همیشه عاشق قنادی بودم. قنادی (کیک و شیرینی‌پزی) یعنی سروکار داشتن با مواد چسبناک مثل بادام زمینی (کره)، کره معمولی، عسل و.... از آنجائیکه هر بار برداشتن این مواد به میزان مورد نیاز با شستن مجدد ظرف پیمانه همراه بود، تصمیم گرفتم از این ایده به جای چند بار شستن ظرف استفاده کنم. به نظر من چرب کردن داخل پیمانه با اسپری روغن خیلی راحت‌تر از هر بار شستن آن است. به همین راحتی هر بار که از ظرف یا پیمانه‌ی پلاستیکی یا فلزی استفاده می‌کنید، آن را با اسپری پخت و پز چرب کنید. به این ترتیب مواد چسبنده‌ای که با آنها سروکار دارید به پیمانه نمی‌چسبند و به راحتی می‌توانید چندین بار، بدون نیاز به شستشو از پیمانه استفاده کنید.

 بیشتربخوانید:

استفاده از انواع سبزیجات در سوپ

سوپ‌های من همیشه با سبزیجات مختلف خوش‌طعم‌تر می‌شوند اما اغلب وقتی که سوپ درست می‌کنم (سوپ سبزیجات) پارچة مناسب یا تنظیف در دسترس ندارم تا سبزیجات را داخل آن، آن هم جدا جدا بریزیم و گره بزنم و داخل قابلمه بیندازم. بنابراین برای سهولت کار رفتم و یک توپی چای خریدم. این توپی‌های فلزی به راحتی باز می‌شوند و شما می‌‌توانید سبزیجات مورد نظر خود را داخل آن بریزید (گیاهان و سبزیجات تازه، دانه‌های فلفل، برگ‌ها، سیر و....) و داخل قابلمه بیندازید تا با مواد دیگر پخته شوند و به سوپ شما طعم دهند. این توپی فلزی به راحتی هم شسته می‌شود و می‌توانید دوباره مورد استفاده قرار دهید.

 

باز کردن صدف خوراکی

گاهی عضلات ما برای بازکردن صدف‌های خوراکی خیلی قوی نیستند و این کار سخت می‌شود مخصوصاً در هوای سرد زمستان پیشنهاد من این است که صدف‌ها را به مدت ده دقیقه داخل فریزر بگذارید. سرمای فریزر باعث می‌شود که راحت‌تر صدف‌ها را باز کنید و مورد استفاده قرار دهید.

 

خرد کردن زنجبیل (ریز ریز کردن)

برای ریز ریز کردن زنجبیل و خلاص شدن از شر الیاف‌ نازک اطراف آن، ابتدا زنجبیل را با پوست‌کن، پوست بگیرید. سپس با قسمت پشت تیغه چاقو به آن ضربه بزنید (به حالت کوبیدن ضربه بزنید) تا پالپ‌های زنجبیل از رشته‌هایی که در قسمت پشت زنجبیل جدا شوند؛ رشته‌ها را دور بیندازید و از پالپ‌های جدا شده استفاده کنید.

 بیشتربخوانید:

نگه داشتن خمیر اضافی پیتزا

 

پر کردن مانیکوتی (نوعی پاستای ایتالیایی که داخل آن را از مواد غذایی پر می‌کنند)

در یک دورهمی خانوادگی بعضی غذاها مثل مانیکوتی خیلی مزه می‌دهند. با آنکه غذای مورد علاقه خیلی‌ها مانیکوتی است ولی پر کردن آن دردسری است و خیلی‌ها کمتر به سراغ پختن آن می‌روند. من برای سهولت این کار پیشنهاد می‌کنم که از کیسه (قیف) قنادی استفاده کنید. مواد داخل مانیکوتی را توی کیسه بریزید و نوک کیسه را روی سر لوله قرار دهید. و کیسه را فشار دهید تا مواد داخل لوله وارد شوند. با این روش در عرض چند دقیقه، 40 تا مانیکوتی پر می‌کنید.

 

بوی بد سیر را چگونه از دستهایتان برطرف کنید

برای خلاص شدن از شر بوی سیر، مخصوصاً از دستهایتان، ترکیب نمک و آب لیمو معجزه می‌کند. ابتدا دستهایتان را بشویید و سپس با کمک نمک طعام دوباره آنها را با آب سرد بشویید و بار آخر با آب ولرم، صابون و کمی آب‌لیموی تازه دستهای خود را بشویید.

 بیشتربخوانید:

طرز تهیه سیر ترشی هفت ساله در 40 روز

استفاده از گیاه وانیل به شکل غلاف خوراکی

من ترجیح می‌دهم که از گیاه غلاف‌دار وانیل به جای عصاره آماده آن استفاده کنم. به نظرم طعم لطیف‌تر و دلچسب‌تری دارد. به هنگام خرید غلاف وانیل از انواع قطور‌تر و بلندتر و البته مرطوب‌تر آنها بر‌می‌دارم. ماداگاسکار و تاهیتی مرکز این گیاهان هستند. ابتدا غلاف را از طول نصف می‌کنم و بازش می‌کنم و دانه‌های ریز داخل آن را بیرون می‌کشم. دانه‌ها را با یک چاقو یا قاشق چای‌خوری، خراش می‌دهم و آنها را داخل مایعی که در حال پختن است می‌ریزم و هم می‌زنم. حالا سس و یا کاستارد (نوعی فرنی) شما همان‌طور به نظر می‌رسد که در برخی مارک‌های بستنی وانیلی دیده‌اید. دانه‌های یک غلاف وانیل را که به این حالت از پوست جدا می‌کنید، چیزی حدود یک قاشق چای‌خوری عصاره‌ وانیل هستند. غلاف‌های گیاهی وانیل را می‌توانید بشویید و داخل مشما گذاشته و آنها را در فریزر نگهداری کنید. وانیل‌های فریز شده تا 4 ماه قابل استفاده هستند.

 

پوست گرفتن راحت‌تر سیر

پوست گرفتن سیرهای کمی قدیمی راحت‌تر است و از سیر‌های تازه بهتر خرد می‌شوند. سیرها را پوست بگیرید (پوست اصلی دور بوته‌ها) و سپس آنها را به مدت 5-3 دقیقه در آب جوش بریزید. هرچه بیشتر بجوشند، نرم‌تر می‌شوند. سیرهای قدیمی، یک ساقه‌ سبز کوچک در قسمت بالای خود دارند (یک جور جوانه مثل جوانه‌های پیاز) بهتر است که این ساقه کوچک را جدا کنید چرا که باعث می‌شود طعم سیر تندتر شود.

 

پختن میگو‌ها بدون آنکه فر بخورند

اگر می‌خواهید که میگوهایتان را صاف و مرتب بپزید طوری که موقع پخت و پز فر نخورند می‌توانید آنها را سیخ بکشید یک سیخ چوبی از بالای میگوها وارد کنید و از دم خارج حالا اقدام به پختن آنها کنید.

 بیشتر بخوانید:

نگهداری ترشی در ظرف پلاستیکی ممنوع!

کره شفاف (صاف شده)

کره شفاف یک نوع روغن بسیار خوب است و درست کردن آن نیز کار سختی نیست. هر بار که کره شفاف درست می‌کنم آن را با یک نوع روغن گیاهی با کیفیت ترکیب می‌کنم ترکیب این دو با هم، باعث می‌شود که طعم بهتری از کره داشته باشید. برای شفاف‌سازی کره، چند قالب از آن را در یک قابلمه سنگین قرار دهید و بگذارید روی حرارت متوسط آب شوند. روغن کره بالا می‌آید و ذرات شیر موجود در آن ته نشین می‌شود. روغن شفاف مورد نظر خود را جدا کنید و شیر را دور بیندازید. هر دو روغن را با هم ترکیب در یک ظرف نگهداری کنید.

 

پوست کندن و جدا کردن هسته‌ی آووکادو

برای آماده کردن آووکادو برای مصرف، روش‌های آسانتری هم هستند که خیلی هم تمیز و مرتب انجام می‌شوند. برای جدا کردن دانه (هسته) آووکادو را از طول یک برش صاف بزنید و به دو نیم کنید و با یک چاقوی تیز و بلند هسته‌ آن را جدا کنید. برای جدا کردن از پوست، با یک قاشق فلزی بزرگ قسمت پوسته را از گوشت آووکادو با چرخش قاشق جدا کنید آووکادوی رسیده راحت‌تر پوست گرفته می‌شود. برای آنکه آووکادو زودتر برسد، آن را با یک سیب رسیده در کنار هم و در یک کیسه کاغذی قرار دهید. روی سطح کیسه چند سوراخ کوچک ایجاد کنید. به این ترتیب آوودکادو خیلی زود رسیده می‌شود.

 

 

تخته برش (تخته آشپزخانه) ترش و شیرین

گاهی اوقات بعد از خرد کردن توت فرنگی روی تخته، برای خرد کردن پیاز و گوشت از تخته استفاده می‌کنید و بعد گوشت یا مرغ، بو و طعم گیاهان، سبزیجات، میوه‌ها و گوشت‌ها از این طریق به هم منتقل می‌شود من از این طرف تخته برای میوه‌ها استفاده می‌کنم و از طرف دیگر برش چیزهایی که بوی تندتر می‌دادند برای اینکار روی تخته علامت‌گذاری می‌کنم و در پایان کار به آن جوهر ثابت کننده می‌زنم.

 

کوبیدن گوشت

چیزی که کشفش کرده‌ام را می‌توان به عنوان یک استاندارد به بقیه هم توصیه کرد. مشمای زیپ‌دار فریزری، بهترین وسیله برای کوبیدن گوشت است. گوشت یا مرغ را داخل مشما بگذارید و در صورت تمایل، دور مشما کاغذ پوستی بپیچید تا بتوانید با افزایش تعداد ضربه‌ها و حتی محکم‌تر کردن آنها، مطمئن باشید که مشما پاره نمی‌شود. قسمت زیپ‌دار مشما را با قیچی برش بزنید. تکه گوشت مورد نظر را داخل مشما قرار دهید و لبه مشما را تا کنید و شروع به ضربه زدن کنید دلیل انتخاب مشمای زیپ‌دار، کیفیت پلاستیک آن است و اینکه این مشما محکم است و به راحتی با ضربه‌زدن پاره نمی‌شود.

 بیشتربخوانید:

نگهداری سیب زمینی خرد شده برای مدت طولانی

 

 

کباب کردن فلفل

من به این نتیجه رسیده‌ام که اگر دانه‌های فلفل را از آن خارج کنید و بعد کبابش کنید خیلی بهتر است تا اینکه اول کبابش کنید و بعد دانه‌ها را خارج کنید. ابتدا فلفل را به چهار قسمت برش بزنید و بعد دانه‌های داخل آنها را خارج کنید. بعد از کباب کردن آنها را حدود 10 دقیقه داخل مشمای پلاستیکی قرار دهید. قسمت پوسته‌ فلفل‌ها داخل مشما عرق می‌کنند و در اثر آن پوسته کباب شده می‌لغزد و از قسمت گوشت فلفل جدا می‌شود. نتیجه کار فلفلی است که هم پوسته‌اش و هم دانه‌هایش جدا شده‌اند.

 

پر کردن کیسه (قیف) قنادی

پر کردن کیسه (قیف) قنادی، گاهی اوقات یک چالش سخت می‌شود. باز نگه داشتن کیسه و ریختن مواد داخل آن دغدغة بسیاری از ما هست و من امیدوارم ایدة خوبم کمک حال بقیه هم باشد. من از یک لیوان بلند (با ارتفاع زیاد) استفاده کردم. کیسه قنادی را داخل لیوان قرار دادم و قسمت باز کیسه را برگرداندم روی لبه‌های لیوان. حالا بدون دغدغه می‌توانید قاشق به قاشق کیسه را پر کنید؛ چرا که لیوان حکم یک نگهدارنده را ایفا می‌کند.

 

قالب‌های مکعبی یخ برای درست کردن چای میوه‌ای

این روزها چای‌های میوه‌ای در میان مردم بسیار پر طرفدار شده‌اند و در مهمانی‌ها سرو می‌شوند. اما کدام طعم آن بهتر است؟ یعنی در یک مهمانی، چه طعمی را انتخاب کنیم که مهمان‌ها دوست داشته باشند؟ من یک راه حل دارم. من از یک فروشگاه چهار قالب خریدم تا برای یک مهمانی تعداد کافی قالب یخی، داشته باشم؛ سپس هر کدام از آنها را با یک نوع آب‌میوه پرکردم؛ مثلا آب هلو، قره‌قاط، تمشک و... به هنگام مصرف این قالب‌های یخی را داخل لیوان‌های چایی می‌اندازم و وقتی که آب می‌شوند، چای داخل لیوان طعم‌دار می‌شود.

 

پاک کردن و تمیز کردن کباب‌پز

خیلی از آنها که اهل مصرف کردن غذاهای کبابی و گریل شده هستند، این دغدغه را دارند و بخش نهایی کار یعنی تمیز کردن کباب‌پز را سخت‌ترین بخش کار می‌دانند. این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا اگر کباب‌پز (توری، سیخ و یا هر چیز دیگر) را به خوبی تمیز نکنید و اطرافش تکه‌های گوشت کبابی بماند، می‌توانند با مصرف مجدد به سلامت شما آسیب برسانند. من کباب‌پز داغ را برمی‌دارم (بخشی که با گوشت در تماس است) و بعد با روزنامه‌های قدیمی دورتادورش را می‌پوشانم و داخل یک ظرف بزرگ مثلا یک کاسه حتی سینگ می‌گذارم و به اندازه‌ای که روزنامه‌ها کاملاخیس شوند به آنها آب می‌زنم. 15 دقیقه بعد، حرارت زیر روزنامه‌ها و قطرات آب باعث شل شدن ذرات گوشت چسبیده به آنها می‌شود و شما می‌توانید به راحتی کباب‌پز را تمیز کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان