آمریکا خطاب به سعودی‌ها: فکر دیگری کنید، حوثی‌ها کوتاه‌بیا نیستند!

ایسنا نوشت:یمن نقطه تلاقی مهمی برای منافع و دیدگاه‌های استراتژیک آمریکا و عربستان است؛ اما بعد از گذشت بیش از شش سال از آغاز جنگ برای تحقق هدف "شکست انصارالله یمن" و "تثبیت قدرت دولت مشروع" هیچ کدام از دو هدف محقق نشده است بلکه این جنگ به ایجاد واقعیت سیاسی-نظامی-اقتصادی جدیدی در منطقه منجر شده و در ایجاد تناقض‌های زیادی میان ا ...

آمریکا خطاب به سعودی‌ها: فکر دیگری کنید، حوثی‌ها کوتاه‌بیا نیستند!

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، این مساله همچنین به کاهش آرزوهای عربستان برای امضای توافقی که امنیت مرزی این کشور و اراضی‌اش را در برابر حملات موشکی حفظ کند، منجر شده است. در سایه رفتن توپ جنگ به جبهه مأرب و پیشروی نیروهای صنعا به چند کیلومتری مرکز این استان عربستانی‌ها همچنان بر موضع جدی آمریکا حساب باز کرده‌اند تا اوضاع در این استان کاملا دگرگون شود. آن‌ها باور ندارند که در هر صورت واشنگتن چنین موضع مشابهی را اتخاذ نخواهد کرد.

دیوید شنکر، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه اخیرا در مقاله‌ای نوشت: در هر حالت دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای ممانعت از پیروزی کامل حوثی‌ها چه از طریق همکاری با عربستانی‌ها برای مسلح کردن دولت عبدربه منصورهادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و هم‌پیمانان محلی وی و چه از طریق مداخله مستقیم ارتش آمریکا کاری نخواهد کرد.

الاخبار به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهند آمریکا برای قانع کردن عربستانی‌ها درباره لزوم توقف جنگ و حساب باز نکردن روی امکان مداخله طرف سومی برای قانع کردن انصارالله تلاش می‌کند. جودی هود، معاون موقت وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک چهارم ژوئن در دیدار با دیپلمات‌هایی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در واشنگتن به آن‌ها گفته بود:‌ در حال حاضر هیچ چیزی روی حوثی‌ها تأثیر ندارد و ایران هم تأثیری بر آن‌ها ندارد. برای همین ما معتقدیم توقف عملیات عربستان در یمن و خروج از این کشور و از الحدیده به پایان جنگ کمک می‌کند. به رغم اینکه قبول این طرح سخت است؛ اما گام درستی است.

براساس یک سند دیگر که تاریخ آن به 21 فوریه بازمی‌گردد، تیریز پاستل، مسؤول دفتر یمن در وزارت خارجه آمریکا بعد از سفرش به همراه تیم لیندرکینگ، فرستاده آمریکا به یمن به ریاض اعلام کرد: عربستان به دنبال راه خروجی از جنگ یمن است. وی از نگرانی واشنگتن از پیشروی انصارالله در مأرب که به کارشکنی در روند صلح منجر می‌شود، ابراز نگرانی کرد و گفت: هزینه عقب نشینی ناگهانی عربستان از جنگ یمن احتمالا بالا خواهد بود. حوثی‌ها همچنان درحال پیشروی هستند و احتمالا کشورهای دیگری مثل قطر، ترکیه و امارات برای استفاده از این فرصت دست به کار خواهند شد و بحران طولانی خواهد شد.

پاستل اعلام کرد: دولت بایدن از افزایش حملات حوثی‌ها بعد از اعلام دولت آمریکا درباره حذف نامشان از لیست تروریسم خشمگین است. واشنگتن به دنبال اعمال تحریم‌های جدیدی بر شخصیت‌های نظامی انصارالله است. با اینکه تناقضی میان اظهارات هود و پاستل وجود دارد؛ اما هر دو درباره تحریک عربستان برای خروج از باتلاق یمن یک واقعیت را می‌گویند.

به ویژه اینکه چند روز بعد کنت ایوانز، مدیر امور خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا در دیدار با دیپلمات‌های کشورهای  شورای همکاری خلیج فارس در 26 فوریه اعلام کرد که فرصتی برای پایان جنگ در یمن وجود دارد هرچند که آسان نیست. وی گفت که لیندرکینگ اخیرا به ریاض سفر کرده و معتقد است که عربستان خواهان پایان جنگ است و حوثی‌ها نیز احتمالا آماده پایان جنگ با شروطی باشند که از جمله آن بازگشایی فرودگاه صنعا، بندر الحدیده و تقسیم منابع مالی میان دولت مستعفی یمن و دولت انصارالله در شمال است. ایوانز هیچ گونه واکنش منفی نسبت به شروط حوثی‌ها نشان نداد و گفت در صورت موافقت ایران با بازگشت به مذاکرات هسته‌ای احتمالا بر حوثی‌ها برای آتش بس فشار خواهد آورد. وی گفت که حوثی‌ها معتقدند می‌توانند به پیروزی در مأرب برسند برای همین در این مرحله امتیازی نخواهند داد.

ایوانز همچنین گفت که مأموریت لیندرکینگ حمایت از تلاش‌های فرستاده سازمان ملل به یمن برای توقف جنگ و انتقال به مذاکرات سیاسی است نه جستجوی طرح‌های جدید. وی گفت که واشنگتن بر ریاض برای موافقت با حمایت از جنوب یمن فشار خواهد آورد چراکه ثبات در جنوب برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مفید خواهد بود. وی گفت که از طریق حمایت مالی از بانک مرکزی و حمایت از بخش‌های دولتی تحقق این مساله ممکن است. وی همچنین به موضوع سامانه‌های دفاع هوایی عربستان اشاره کرد که این کشور سال 2019 برای مقابله با حملات موشکی خواهان این سامانه‌ها از کشورهای اروپایی شده بود. ایوانز گفت که در سایه ادامه حملات علیه عربستان پیگیری این موضوع با اروپایی‌ها فایده‌ای ندارد.

23311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان