«نقص فنی» عاملی بدون بیان جزئیات

لنت ترمزهایی که قابل اتکا نیستند

مهدیه احمدی : بخش زیادی از ایمنی خودرو به قطعات آن به ویژه سیستم ترمز آن برمی‎گردد

متاسفانه در دهه 90 با تحریم کشور، کیفیت محصولات دچار افت شده و در کنار فرسودگی خودروها مشکلاتی را نیز به وجود آورده است. قانون ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود اگر چه در جهت حمایت از تولید ملی بوده، اما با انحصاری شدن بازار، شاهد افت کیفیت محصولات بوده‎ایم. معمولا کشورها، قانون ممنوعیت را با مدت زمان مشخص تعیین می‌کنند تا فرصتی در اختیار صنعتگران خود برای رشد و ارتقا قرار دهند. در این مدت تولیدکننده فرصت دارد در خلأ کالاهای خارجی و در بازاری بی‎رقیب، خود را تقویت کرده و رقیب جدی محصولات غیربومی باشد، اما این قانون در کشور ما خیلی خوب جواب نداده و به جای توسعه محصولات، زمینه‌ساز انحصار و در نتیجه افزایش قیمت‎ شده است. بیش از 60 تولیدکننده لنت‎ترمز در کشور فعالیت دارند که  تعداد انگشت‎شماری از  آنها به لحاظ کیفیت توان رقابت با همتایان خود را دارند. ممنوعیت واردات لنت‎ترمز و انحصار بازار داخل گلایه‎هایی را به دنبال داشته و آمار حوادث جاده‎ای و کشته‎های ناشی از تصادفات گویای عدم ایمنی خودروها و کیفیت قطعات هستند.

 «نقص فنی» عاملی بدون بیان جزئیات

سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور ناجا درباره آمار تصادفات که ناشی از لنت‎ترمز و مشکلاتی در سیستم ترمز است به «قطعات‎خودرو» گفت: معمولا آماری از اینکه علت تصادف مثلا به دلیل مشکل قطعه‎ای مانند لنت‎ترمز باشد ذکر نمی‎شود. تنها علتی که مرتبط با بحث سیستم ترمز است نقص فنی بوده و بیشتر در حوادث علت اصلی را نقص فنی، چه نقص فنی حادث و چه مستمر قید می‎کنند. وی ادامه داد: در حوزه تصادفات بحثی تحت عنوان «قرار گرفتن در منطقه عدم فرار» وجود دارد. یکی از عواملی که باعث می‎شود خودرو خیلی سریع در این تله قرار گیرد کیفیت پایین ترمز و قابلیت پایین سیستم ترمز است که هیچ جا دیده نمی‎شود. یعنی بحث پیدا و آشکاری مثل «حق تقدم» نیست که معلوم باشد و کارشناس بتواند به آن استناد کند.

 چرا کسی در بروز حوادث سراغ سازنده نمی‎رود؟

یکی از ضعف‎هایی که در حوزه بروز تصادفات در کشور شاهد هستیم این است که آماری از جزئیات علت تصادفات وجود ندارد؛ اینکه دلیل اصلی تصادفات مشکل فلان قطعه است یا خودرو به لحاظ ایمنی بدنه پاسخگو نبوده و... فقط با عنوان نقص فنی یا سرعت غیرمجاز و... پرونده مختومه می‌شود. این در حالی است که در کشورهای صنعتی جزئیات علت تصادف بیان شده و در نهایت تولیدکننده چه خودروساز و چه سازنده فلان قطعه باید پاسخگو باشد؛ علاوه‎بر اینکه جریمه سنگین شده و ممکن است مجازاتش تعطیلی کارخانه‎اش باشد. پیش‎تر یکی از قطعه‎سازان فعال در حوزه سیستم ترمز عنوان می‎کرد هیچ‌گاه در هیچ تصادفی کسی سراغ من به‌عنوان قطعه‎ساز نیامده تا علت بروز حادثه را جویا شود یا مرا مورد بازخواست قرار دهد. اگر این‌گونه باشد خیلی از مسائل روشن و شفاف خواهد شد.

 کیفیت پایین لنت‎ترمزهای داخلی

در ادامه علیرضا نیک‌آیین، رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو درباره کیفیت لنت‎ترمز داخل و تاثیر در ایمنی خودرو به «قطعات‎خودرو» گفت: درحال‌حاضر واردات لنت‎ترمز ممنوع است. این در حالی است که اگر قرار بود ممنوعیت و محدودیتی برای واردات چنین قطعه فوق‎ایمنی اعمال شود باید بستر کار هم به لحاظ تامین لنت‎ترمز با کیفیت و استاندارد روز در کشور فراهم می‎شد. وی افزود: متاسفانه بعضی از کارخانه‎های فعال حوزه لنت‎ترمز در داخل، استانداردهای جهانی را در محصولات‎شان رعایت نمی‎کنند؛ زیرا اگر این الزامات را در تولیداتشان رعایت می‎کردند توان رقابت با لنت‎ترمزهای خارجی را داشته و خواستار ممنوعیت واردات نبودند. او ادامه داد: ممکن است برخی به این انتقاد معترض شوند که این لنت‎ترمزها در آزمایشگاه‎ها تست شده و مشکلی ندارند، اما استدلال من به‌عنوان مکانیک در حوزه کیفیت این قطعه در عمل برای تعمیر خودروها است. رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تاکید کرد: در عمل می‎بینیم لنت‌ترمز با برند داخلی از استاندارد لازم برخوردار نبوده و خیلی زودتر از موقع مقرر نیاز به تعویض دارد.

 مشکلات جانبی

این تعمیرکار خودرو در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه لنت‎ترمز یک قطعه  پرمصرف‎ در خودرو است، گفت: اگر کیفیت لازم را نداشته باشد هم به دیسک چرخ آسیب می‎زند و هم در نهایت به دلیل عملکرد نامناسب به خودرو و سرنشین صدمه می‌زند. به عنوان مثال هنگامی که صاحب خودرو ترمز می‎زند باید 10 متر جلوتر خودرو متوقف شود اما به دلیل ضعف در سیستم ترمز، خودرو 15 متر جلوتر می‎ایستد. این مشکل باعث برخورد با جسم جلو و تصادف و مشکلات بعدی می‎شود.

 اداره استاندارد به موضوع لنت‎ترمز ورود کند

رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو اظهار کرد: درحال‌حاضر لنت‌ترمزهای موجود در بازار به جز چند برند خاص، با کیفیت مناسب نبوده و ضرورت دارد اداره استاندارد نظارت بیشتری روی تولید این قطعه فوق‎ایمنی داشته باشد.

او تصریح کرد: اداره استاندارد باید کالاهایی را که از استاندارد لازم برخوردار نیستند از سطح بازار جمع‎آوری و با سازنده آن برخورد جدی داشته باشد. رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تاکید کرد: لنت‎ترمز کالایی نیست که روی آن ریسک کرد. متاسفانه برخی سوءاستفاده کرده و علامت استاندارد را بدون داشتن مجوز روی لنت‎ترمزها می‎زنند. این موضوع نیاز به پیگیری و رسیدگی جدی دارد.

 فناوری تولید به‎روز نیست

نیک‎آیین با اشاره به برخی عیب‎های لنت‎ترمز ساخت داخل گفت: بیشتر لنت‎ترمزهایی که در داخل ساخته می‎شوند یا خیلی نرم یا خیلی سفت هستند. آنهایی که سفت هستند وقتی خودرو در ترافیک قرار دارد با هر حرکت و توقف چرخ سوت می‎کشد. اگر لنت‎ترمز خیلی نرم باشد، باعث می‎شود قطعه‎ای که باید یک سال کار کند 6 ماه بیشتر عمر نداشته باشد. این امر هزینه‎های جانبی مالک خودرو را افزایش می‌دهد. رئیس اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو در پایان گفت: تولیدکنندگان لنت‎ترمز داخلی هنوز به فرمول این قطعه فوق‎ایمنی دست نیافته‎اند. تحقق این امر نیاز به کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد تا تکنولوژی مورد نیاز به همراه تجهیزات و ابزار خاص وارد شده و کارخانه‌های داخلی به‎روز شوند.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان