گران‌ترین ماشین جهان رونمایی شد

رولزرویس قیمت ماشین و نام مشتریان را اعلام نکرده، اما گفته می‌شود قیمت ماشین ۲۰ میلیون پوند (۲۸ میلیون دلار) است. رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که یکی از این رولزرویس‌ها به سفارش جی‌زی و بیانسه، زوج هنرمند آمریکایی، ساخته شده است.

رولز رویس
پروژه ساخت رولزرویس بوت تِیل چهار سال طول کشید

گران‌ترین ماشین جهان

رولزرویس از ایجاد زیرمجموعه‌ای تازه برای ساخت ماشین‌های سفارشی خبر داده است. اولین ماشینی که در این بخش ساخته شده، یک رولزرویس بدون سقف به نام "بوت تِیل" (Boat Tail) است که گفته می‌شود گران‌ترین ماشین نو جهان است.

رولزرویس از کارخانه‌هایی است که در سفارش ماشین به مشتریانش انتخاب بی‌شمار می‌دهد. مثلا برای رنگ، مشتریان 44 هزار انتخاب دارند و می‌توانند تودوزی و تزیینات اتاق را با سلیقه خود کاملا تغییر دهند. با این حال تورستن مولر، مدیر رولزرویس می‌گوید مشتریان زیادی هستند که می‌خواهند ماشینی تک داشته باشد که با ایده آن‌ها طراحی شده است.

گران‌ترین ماشین جهان
تنها سه دستگاه از این رولزرویس ساخته می‌شود

رولزرویس این ایده را در سال 2017 با ساخت ماشینی به نام "سوئیپ تِیل" (Sweeptail) امتحان کرد و آقای مولر می‌گوید کارخانه بعد از نمایش این ماشین سفارش‌های زیادی برای پروژه‌های مشابه دریافت کرد.

پروژه بوت تیل چهار سال پیش آغاز شد و قرار است از این ماشین تنها سه دستگاه ساخته شود. هر سه ماشین کاملا با سلیقه مشتری طراحی و تزیین می‌شوند و امکانات متفاوتی دارند.

موتور ماشین دوازده سیلندر است و در صندوق عقبش لوازم پیک‌نیک، یخچال، صندلی تاشو، میز و یک آفتاب‌گیر دارد. ساعت‌ساز سوئیسی، بووه (Bovet) هم برای مالک ماشین دو ساعت مچی زنانه و مردانه ساخته که با بازکردن بند‌ها می‌توان آن را در داشبورد جا داد.

رولزرویس قیمت ماشین و نام مشتریان را اعلام نکرده، اما گفته می‌شود قیمت ماشین 20 میلیون پوند (28 میلیون دلار) است. رسانه‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند که یکی از این رولزرویس‌ها به سفارش جی‌زی و بیانسه، زوج هنرمند آمریکایی، ساخته شده است.

مدیر رولزرویس می‌گوید که زیرمجموعه جدید کارخانه که کوچ‌بیلد نام دارد، برنامه‌ریزی برای ساخت مدل بعدی را آغاز کرده است. به گفته آقای مولر هر چه تعداد ماشین‌هایی که در این پروژه ساخته می‌شود کمتر باشد، پروژه از نظر مالی موفق‌تر خواهد بود.

فورد‌های الکتریکی

فورد اکسپلوررفورد اکسپلورر، دومین محصول پرفروش فورد در آمریکا است

فورد اعلام کرده که سرمایه‌گذاری برای ساخت مدل‌های الکتریکی را به بیش از سی میلیارد دلار افزایش خواهد داد و می‌خواهد تا 9 سال دیگر 40 درصد فروشش در جهان، ماشین الکتریکی باشد.

در برنامه جدید، فورد قصد دارد یک مدل الکتریکی از شاسی‌بلند پرفروش خود، اکسپلورر به بازار عرضه کند. اکسپلورر در ده سال گذشته، به جز یک سال، پرفروش‌ترین شاسی‌بلند بزرگ در بازار آمریکا بوده و پس از وانت F 150، پرفروش‌ترین محصول فورد در آمریکا است.

فورد هفته گذشته مدل الکتریکی وانت F 150 را رونمایی کرد. این کارخانه می‌گوید در یک هفته بیش از 70 هزار دستگاه از این ماشین پیش‌فروش شده است. با برنامه جدید فورد، لینکلن، مارک لوکس فورد هم یک شاسی‌بلند الکتریکی به محصولاتش اضافه خواهد کرد.

کارخانه آمریکایی پیش از این اعلام کرده بود که تا سال 2030 در اروپا فقط ماشین‌های الکتریکی خواهد فروخت.

ماه‌نورد جنرال‌موتورز

ماه نورد جنرال موتورز
ماه‌نورد جنرال‌موتورز قادر خواهد بود مسافتی طولانی بر روی ماه حرکت کند

جنرال‌موتورز در حال ساخت ماشین‌های ماه‌نوردی است که ممکن است سه سال دیگر در سفر به ماه از آن استفاده شود. جنرال‌موتورز می‌گوید این ماه‌نورد یکی از چند ماشینی است که در نظر دارد برای فضانوردان طراحی کند. به گفته کارخانه، این ماشین‌ها به فضانوردان کمک خواهد کرد تا مسافتی طولانی روی ماه حرکت کنند.

ماشینی که فضانوردان در سفر سال 1969 به ماه از آن استفاده کردند هم با کمک جنرال‌موتورز ساخته شده بود. فضانوردان آمریکایی با این ماشین حدود هشت کیلومتر از فضاپیما دور شدند. باتری الکتریکی ماشین امکان شارژ نداشت و برای اینکه در سفینه جا شود، تا حدامکان ساده طراحی شده بود.
 
ماه نورد جنرال موتورز
جنرال‌موتورز سهم زیادی در ساخت ماه‌نورد ناسا در دهه شصت میلادی داشت

قرار است ماشین جدید امکان حرکت بسیار بیشتری به فضانوردان بدهد. بنا بر گزارش‌ها، این ماه‌نورد با هر بار شارژ می‌تواند بیش از 950 کیلومتر حرکت کند و در زمانی 42 روزه حدود ده هزارکیلومتر طی خواهد کرد. فضانوردان همچنین با این ماشین می‌توانند به قطب جنوب ماه سفر کنند که علاوه بر تاریکی و سرما، سطحی بسیار ناهموار دارد.

جنرال‌موتورز تنها شرکتی نیست که قصد دارد ماشین‌هایی برای پروژه سفر به ماه بسازد. چند ماه پیش هیوندای از ماشین خودرانی به نام تایگر رونمایی کرد و گفت که این ماشین را می‌توان برای حرکت روی ماه استفاده کرد.

تویوتا هم با همکاری آژانس فضانوردی ژاپن در حال ساخت ماشینی است که قرار است در سفر فضانوردان در سال 2030 از آن استفاده شود. این پروژه دو سال پیش آغاز شده و کارخانه ژاپنی می‌گوید می‌تواند آن را برای سفر فضانوردان آمریکایی در سال 2024 هم آماده کند.

بازگشایی نمایشگاه ژنو

بازگشایی نمایشگاه ژنو660 هزار نفر از نمایشگاه ژنو در سال 2019 بازدید کردند

برگزارکنندگان نمایشگاه ژنو از برگزاری این نمایشگاه در سال 2022 خبر دادند. این نمایشگاه که از مهمترین و باسابقه‌ترین رویداد‌های صنعت خودرو است، در دو سال گذشته به خاطر همه گیری ویروس کرونا برگزار نشد.

پیش از بحران کرونا هم خودروسازان به خاطر هزینه‌های زیاد، حضورشان در نمایشگاه‌های خودرو را کم کرده بودند و بیشتر از فضای مجازی برای معرفی محصولات خود استفاده می‌کردند. کرونا به این روند سرعت بیشتری داد و حالا ترغیب کارخانه‌ها برای شرکت در نمایشگاه از قبل سخت‌تر شده است.

برگزارکنندگان نمایشگاه ژنو می‌گویند در دور بعدی نمایشگاه که قرار است 30 بهمن برگزار شود، امکانات دیجیتال زیادی در اختیار خودروسازان خواهد بود تا از این طریق با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنند.

حدود 660 هزار نفر از نمایشگاه ژنو در سال 2019 بازدید کردند که تخمین زده می‌شود بین 200 تا 250 میلیون فرانک سوییس (222 تا 277 میلیون دلار) برای برگزارکنندگان درآمد داشت.

اولین نمایشگاه خودرو پس از بحران کرونا ماه گذشته در شانگ‌های چین برگزار شد. برگزارکنندگان نمایشگاه خودروی آلمان هم اعلام کرده‌اند که این نمایشگاه پاییز امسال در شهر مونیخ برگزار خواهد شد. گروه فولکس‌واگن اعلام کرده که در این نمایشگاه فقط با سه شرکت آلمانی این گروه، فولکس‌واگن، آئودی و پورشه شرکت خواهد کرد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان