اطلاعات دارویی قرص گلی کلازید و موارد کاربرد آن

برای آشنا شدن با اطلاعات دارویی قرص گلی کلازید می توانید با این نوشتار از آرگا همراه شوید. این قرص در رده درمانی داروهای کاهنده قند خون قرار می گیرد.

اطلاعات دارویی قرص گلی کلازید و موارد کاربرد آن

قرص گلی کلازید در اشکال دارویی Gliclazide SR 30mg ،Gliclazide 80mg و Gliclazide SR 60mg در داروخانه ها عرضه می شود. که با داروهایی نظیر گلی پیزاید، تولبوتامید، گلی بن کلامید، تولازامید، گلیمبراید و کلرپروپامید هم گروه می باشد و این داروها جزو گروه سولفونیل اوره محسوب می شوند.

درمان دیابت نوع 2 با گلی کلازید

  •  تصفیه آب خانگی آکواجوی
  •  بلیط کیش

قرص گلی کلازید را بهتر بشناسید

این قرص از سوی پزشک برای درمان بیمارانی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، تجویز می گردد. زیرا این دارو  با تاثیر بر سلول های پانکراس( لوزالمعده) باعث افزایش ترشح انسولین می شود،  همچنین میزان گلوکوژنز موجود در کبد را کاهش می دهد و در نهایت سبب تنظیم قند خون می گردد. همچنین این دارو برای درمان بیماران مبتلا به نشانگان کوشینگ(نوعی بیماری غدد درون ریز) و برخی بیماری های ژنتیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی:

شایع ترین عوارض این قرص هیپوناترمی می باشد، که منجر به افت قند خون می گردد. همچنین بی قراری، سردرد، احساس پری سر دل، حالت تهوع، گیجی، استفراغ، خارش، آنمی، اسهال، افزایش آنزیم های کبدی، یرقان(زردی)، کهیر، ترومبوسیتوپنی، آگرانولوسیتوزیس، گاستریت و کلوپنی از دیگر عوارض این دارو می باشد.

قرص گلی کلازید

تداخل دارویی:

از مصرف همزمان داروهای ضدانعقادی، آندروژنها، بتابلوکرها، استرونیدها، آنابولیتها، باربیتوراتها، لیتیم، میکونازول، رانیتیدین، سایمتیدین، هیدرو کلروتازید، آلوپورنیول، آسپارژیناز، کاپتوپریل، انسولین، انالاپریل، کلروتیکوستروئیدها، بتامتازون، پردنیزولون، دگزامتازول، مرفین، الکل و … با داروی گلی کلازید خودداری نمایید. زیرا این داروها عوارض مصرف این قرص را تشدید می کنند و سبب افت شدید خون می شوند.

این قرص را به همراه غذا مصرف نمایید و در صورت مشاهده هرگونه عوارض پس از مصرف این دارو، موضوع را با پزشک معالج در میان بگذارید. همچنین از مصرف خودسرانه این دارو پرهیز نمایید.

موارد منع مصرف :

زنان باردار، افراد مبتلا به نارسایی های کبدی، انسدادهای روده ای، اسهال شدید، کتواسیدوز و کومای دیابتی، ترومای حاد، هیپراسمولار، سوختگی های حاد،  اسیدوز و … از مصرف این دارو اجتناب نمایند.

 تداخل دارویی گلی کلازید

اسامی تجاری و شرکت های سازنده:

این دارو با نام های تجاری همچون داروی کلازکس 80mg (شرکت داروسازی ایران هورمون)، داروی گلی کلازید، 80mg (کیمیدارو)، داروی گلی کلازید، 80mg (الحاوی)، داروی گلی کلازاید 80mg (آریا)، داروی دیابزید 80mg (عبیدی)، داروی دیابزید 30mg (عبیدی)، قرص دیابزید 60mg (عبیدی)، داروی دیامیکرون ام آر 30mg آهسته رهش(روژین دارو)، داروی دیابزید ام آر 30mg (عبیدی)، داروی دیابزید ام آر 60mg (عبیدی)، داروی گلی کلازید، 80mg (تهران دارو)، داروی گلیزیتکس 80mg (تهران شیمی)، داروی زیدامد 30mg (کوشان فارمد) در بازار دارویی ایران عرضه می شود.

نکاتی که در رابطه با با این دارو باید بدانید

1. قبل از مصرف داروی گلی کلازید در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک تان مشوزرت کنید و اگر از بیماری خاصی رنج می برید پزشک تان را در جریان بگذارید.

2. در صورت مصرف بیش ا جد دارو بلافاصله به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.

3. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید و کم و زیاد کردن دوز دارو خودداری کنید.

4. این دارو به منظور وضعیت فعلی شما تجویز شده است لذا از اشتراک گذاشتن آن با دیگران پرهیز کنید.

5. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کردید نوبت بعدی را طبق معمول مصرف کنید و از دو برابر کردن دوز دارو نیز پرهیز کنید.

6. در صورتی فراموشی مصرف دارو به صورت همیشگی بهتر است برای نوبت دارو ها ساعت بگذارید.

7. به منظور تاثیر گذاری دارو ها باید آن را در زمان مشخص مصرف کنید.

نکاتی در مورد داروی گلی کلازید

8. پیش از استفاده از این دارو در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

9. قبل از استفاده از این دارو در صورتی که در دوران بارداری و یا شیردهی هستید و یا قصد باردار شدن دارید به پزشک تان اطلاع دهید.

10. پیش از مصرف این دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان بگذارید زیرا، ممکن است این دارو با دیگر های مصرفی تان تداخل داشته باشد.

11. به دلیل اینکه یکی از عوارص شایع این دارو افت قند خون می باشد از این رو بهتر است فرد مصرف کنید همیشه همراه خود چند حبه قند یا آب نبات داشته باشد.

12. از ممرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.

13. دارو را دور از دسترس کودکان و دو از نور و رطوبت نگهداری نمایید.

اطلاعات دارویی گلی کلازید

امیدواریم با مطالعه این مطلب در مورد قرص گلی کلازید اطلاعات کافی به دست آورده باشید، در صورت تمایل جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات دارویی می توانید روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان