هشدار جهانی درباره آبله میمون

دنیای اقتصاد : سازمان جهانی بهداشت نسبت به غیرمعمول بودن شیوع «آبله میمون» هشدار داد. این هشدار به دنبال تایید ابتلای بیش از ۱۰۰مورد «آبله میمون» در اروپا و همچنین شیوع این بیماری در بیش از ۱۲کشور صادر شده است. همزمان مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت درخصوص افزایش سرایت ویروس آبله میمون در فصل تابستان ابراز نگرانی کرده است.

هنوز زنگ پایان بیماری کرونا در جهان به صدا درنیامده، این‌بار بیماری تازه‌ای سازمان جهانی بهداشت را نگران شیوع گسترده آن کرده است. این ابراز نگرانی پس از آن صورت گرفته است که طی روزهای اخیر خبر ابتلای مواردی در اروپا به «آبله میمون» تایید شده است. موضوعی که موجب شد روز جمعه سازمان جهانی بهداشت پس از تایید ابتلای بیش از 100مورد «آبله میمون» در اروپا، یک جلسه اضطراری برای بحث در مورد شیوع اخیر این بیماری برگزار کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، تاکنون موارد ابتلا‌ به ‌آبله میمون ‌در حداقل 9کشور بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد و بریتانیا و همچنین ایالات متحده، کانادا و استرالیا گزارش شده است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت در اروپا می‌گوید نگران است با تجمع مردم برای ‌میهمانی‌ها و جشنواره‌ها در ماه‌های تابستان و برداشتن ماسک‌ها پخش عفونت‌ها در منطقه تسریع شود.

نخستین مورد اروپایی 7 مه ‌در فردی که از نیجریه به انگلیس بازگشته بود تایید شد. طبق ردیاب یکی از دانشکده‌های دانشگاه آکسفورد، از آن زمان، بیش از 100 مورد در خارج از آفریقا تایید شده است.  تنها در بریتانیا تاکنون 20 مورد ابتلا تایید شده است، از همین رو «آژانس امنیت بهداشت» اظهار کرده که موارد اخیر در این کشور عمدتا در میان مردانی است که خود را همجنس‌گرا معرفی کرده‌اند.  سازمان جهانی بهداشت گفته است که دانشمندان در حال تعیین توالی ویروس از موارد مختلف هستند تا ببینند آیا آنها مرتبط هستند یا خیر؛ انتظار می‌رود این سازمان به‌زودی یک به‌روزرسانی ارائه کند.

با این حال، سازمان جهانی بهداشت این را شیوع غیرمعمول و بی‌سابقه از بیماری آبله میمون توصیف می‌کند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است: شیوع آبله میمونی غیرمعمول است، زیرا در کشورهایی شایع شده که ویروس آندمیک نیست. به گفته این سازمان، احتمالا در روزهای آینده با گسترش نظارت، موارد بیشتری گزارش خواهند شد.  به گزارش «ایسنا»، متخصصان این بیماری، کاملا غافلگیر شده‌اند، چرا که زمانی که یک ویروس رفتار خود را تغییر می‌دهد نگران‌کننده است. تاکنون، آبله میمون کاملا قابل پیش‌بینی بوده است.  از همین‌رو همزمان با جلسه سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع آبله میمون، وزیر بهداشت انگلیس اعلام کرد‌ه است که این کشور روند انبار کردن واکسن آبله را آغاز کرده است.  به گزارش «ایسنا»، بنابر گزارش‌ها، دولت انگلیس درعین حال از روز پنج‌شنبه کار واکسیناسیون پرسنل خدمات درمانی را در برابر آبله آغاز کرده است.  آبله میمون مشابه به آبله مرغان است، اما شدت و مسری بودن آن کمتر است. تب، سردرد، ورم، درد عضلانی، احساس خستگی، بروز بثورات پوستی به ویژه روی صورت، دست‌ها و پاها از جمله علائم آن است. براساس گزارش‌ها، واکسن خاصی برای «آبله میمون» وجود ندارد، اما داده‌ها نشان می‌دهند که واکسن‌هایی که برای ریشه‌کن کردن آبله استفاده می‌شوند تا 85 درصد در برابر این بیماری موثر هستند.

در همین حال علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با «ایسنا» با تاکید بر اینکه ویروس آبله میمونی فرم‌های ژنتیکی مختلف دارد که بسته به نوع آن می‌تواند کشنده باشد، گفت: خوشبختانه گونه‌ای که در حال حاضر بیشترین شیوع را دارد، ملایم بوده و مرگی از آن گزارش نشده است. به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این نگرانی وجود دارد که ویروس ممکن است به‌طور وسیع و خاموش در جامعه و احتمالا از طریق یک مسیر جدید انتقال منتشر شود. استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بیماری بین دو تا چهار هفته برطرف می‌شود، اظهار کرد: درحال حاضر درمان خاصی برای آبله میمون وجود ندارد و بیماران باید در یک بیمارستان تخصصی بستری شوند تا عفونت گسترش نیافته و درمان‌های علامتی انجام شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان