میل به تجارت تا حد زیادی به سیاستهای تجاری هر کشور برمیگردد. اگر مقررات تجاری پیشپای فعالان این میدان، سنگاندازی نکند و فعالیتهای تجاری در بستری آرام انجام شود، بدیهی است که رغبت به تجارت نیز افزایش مییابد، اما در صورتیکه سیاستها به سمت بازدارندگی و عدمپیشبینی آینده پیش برود، فعالیتهای تجاری جذابیتی برای افراد نخواهد داشت. تجارت کشور از این نظر در سالگذشته نسبت به سال1399 فضای آرامتری را تجربه کرده است، اما این تنها دلیل برای افزایش صدور کارت بازرگانی نیست. کاهش تنشهای ناشی از شیوع همهگیری ویروسکرونا نیز اهرم دیگری است که توانسته راه را برای ورود تازهواردها باز کند. در عین حال مساله دیگری که میتواند دلیلی برای افزایش صدور کارت بازرگانی باشد، انتخابات اتاق بازرگانی است که اواخر امسال برگزار میشود. بر اساس آخرین تصمیمگیری، کسانی که یکسال از صدور کارتهایشان میگذرد، میتوانند در این انتخابات شرکت کنند، در واقع کسانی میتوانند در انتخابات شرکت کنند که حداقل یکبار کارت بازرگانیشان را تمدید کرده باشند، از اینرو آخرین مهلت صدور کارتهای بازرگانی سال1400 بود، ولی ممکن است این قانون مجددا دستخوش تغییراتی شود. اگرچه صدور کارت بازرگانی در سال1400 نسبت به سال1399 رشد داشته اما تمدید کارتهای بازرگانی در این بازه زمانی کاهش یافته است، البته کاهش آن به یکدرصد هم نمیرسد.
کارتهای صادرشده
بر اساس آمارهای وزارت صمت، در 34اتاق بازرگانی سراسر کشور 5185 فقره کارت بازرگانی در سال1399 صادرشده بود که این تعداد در سال1400 به 8423 فقره رسید و رشد 4/ 62درصدی را نشان میدهد. بیشترین کارتهای بازرگانی در اتاقهای تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و بوشهر صادر شده است. اتاق بازرگانی تهران در سالگذشته 2809 فقره کارت بازرگانی صادر کرده است، درحالیکه در سال1399 تعداد کارتهای بازرگانی صادرشده از سوی این اتاق، 1848 فقره بود، از اینرو رشد 52درصدی در صدور کارتهای بازرگانی اتاق تهران را شاهد بودهایم. سال1399 در اتاق بازرگانی مشهد 481 فقره کارت بازرگانی صادرشده بود که با افزایش 1/ 23درصدی در سال1400 به 592 فقره رسید. اتاق بازرگانی اصفهان نیز در سال1399 توانسته بود 302 فقره کارت بازرگانی صادر کند، اما در سالگذشته تعداد کارتهای صادرشده از سوی این اتاق 478 فقره بوده که بیانگر رشد 3/ 58درصدی است. در اتاق بازرگانی تبریز 414 فقره کارت بازرگانی در سالگذشته صادرشده است؛ این در حالی است که در سال1399 تعداد کارتهای صادرشده در این اتاق معادل 235فقره بود، از اینرو صدور کارت بازرگانی در اتاق تبریز در سال1400 نسبت به سال1399 رشد 2/ 76درصدی داشته است. اتاق بوشهر در سال1400 توانسته است 408 فقره کارت بازرگانی صادر کند، حال آنکه در سال1399 صدور 193 فقره کارت بازرگانی از سوی این اتاق محقق شده بود، از اینرو صدور کارت بازرگانی در این اتاق در سال1400 رشد 4/ 111درصدی داشته است.
در اتاق بازرگانی اردبیل 134 فقره کارت صادرشده که نسبت به سال1399 رشد 7/ 162درصدی داشته است. در اتاق بازرگانی کاشان 92 فقره کارت صادر شده که رشد 46درصدی را نشان میدهد. اتاق بازرگانی کرج در سالگذشته میزبان 185 تاجر جدیدالورود بوده که بیانگر رشد 2/ 49درصدی در صدور کارت بازرگانی از سوی این اتاق است. در اتاق بازرگانی ایلام هم 62 فقره کارت در سالگذشته صادرشده که رشد 9/ 588درصدی را نسبت به سال1399 نشان میدهد. اتاق ارومیه هم 301کارت بازرگانی جدید صادرکرده که افزایش 112درصدی در صدور این کارت نسبت به سال1399 را شاهد هستیم.
در اتاق بازرگانی شهرکرد 91 فقره کارت بازرگانی صادرشده است. صدور کارت بازرگانی در این اتاق نسبت به سال1399 رشد 9/ 31درصدی داشته است. 64 فقره کارت بازرگانی در اتاق بیرجند، 59 فقره کارت بازرگانی در اتاق بجنورد، 73 فقره کارت بازرگانی در اتاق آبادان، 128 فقره کارت بازرگانی در اتاق خرمشهر، 61 فقره کارت بازرگانی در اتاق اهواز و 73 فقره کارت بازرگانی در اتاق زنجان صادرشده است. رشد صدور کارتهای بازرگانی در این اتاقها به ترتیب 6/ 30درصد، 5/ 40درصد، 6/ 108درصد، 8/ 204درصد، 3/ 74درصد و 3/ 55درصد است. اتاق بازرگانی شیراز 280 فقره کارت بازرگانی جدید صادرکرده که به نسبت سال1399 رشد 5/ 110درصدی را نشان میدهد. اتاق بازرگانی سمنان در سالگذشته 72 فقره کارت بازرگانی و اتاق بازرگانی زاهدان 88 فقره صادر کرده که صدور کارت بازرگانی در این اتاقها به ترتیب 5/ 38 و 6/ 79درصد است.
صدور کارت بازرگانی در اتاق قزوین با رشد 7/ 16درصدی نسبت به سال1399 به 84فقره در سال1400 رسیده؛ همچنین در اتاق بازرگانی قم نیز 192 فقره کارت بازرگانی صادرشده که نسبت به سال1399 افزایش 4/ 79درصدی داشته؛ اتاق بازرگانی سنندج 231 فقره کارت صادرکرده که حکایت از افزایش 7/ 77درصدی نسبت به سال1399 دارد. 201 فقره کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی کرمان، 144 فقره کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی کرمانشاه، 23 فقره کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی یاسوج، 70فقره کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی گرگان، 155 فقره کارت بازرگانی از سوی اتاق رشت، 48 فقره کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی رشت، 48 فقره کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی خرم آباد، 140 فقره کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی ساری، 112 فقره کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی اراک، 239فقره کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی بندرعباس، 60 کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی همدان و 260 فقره کارت بازرگانی از سوی اتاق بازرگانی یزد صادرشده است. رشد صدور کارتهای بازرگانی در اتاقهای مذکور نسبت به سال1399 به ترتیب 1/ 51درصد، 1/ 144درصد، 8/ 27درصد، 9/ 42درصد، 7/ 98درصد، 5/ 65درصد، 4/ 28درصد، 3/ 138درصد، 5/ 47رصد، 2/ 13درصد و 4/ 88درصد بوده است.
کارتهای تمدید شده
تمدید کارتهای بازرگانی در 34 اتاق بازرگانی سراسر کشور افت 7/ 0درصدی داشته است. تمدید کارتهای بازرگانی یکساله، سه ساله و پنجساله است. آمارهای وزارت صمت نشان میدهد در سالگذشته 17هزار و 733 فقره کارت بازرگانی تمدید شده است؛ این در حالی است که در سال1399 تعداد کارتهای تمدیدی به 17هزار و 866 فقره میرسید. ارزیابیها نشان میدهد در 17 اتاق بازرگانی، تمدید کارت بازرگانی روند کاهشی داشته است، در یکی از اتاقهای بازرگانی تعداد کارتهای تمدیدشده نسبت به سال1399 مشابه بوده و در 16 اتاق بازرگانی نیز افزایش تمدید کارتهای بازرگانی را شاهد بودهایم. بر اساس این گزارش، بیشترین کارتهای بازرگانی در اتاقهای تهران، اصفهان، مشهد، بوشهر و تبریز تمدید شده است.
در سالگذشته اتاق بازرگانی تهران 8927 فقره، اتاق بازرگانی اصفهان 847 فقره، اتاق بازرگانی مشهد 764 فقره، اتاق بازرگانی بوشهر 752 فقره و اتاق بازرگانی تبریز 729 فقره کارت بازرگانی را صادر کرده است. مقایسه این آمار با آمار تمدید سال1399 نشان میدهد کارتهای تمدید شده در اتاق تهران افت 4/ 0درصدی، در اتاق اصفهان افت 9/ 6درصدی، در اتاق مشهد افت 14درصدی، در اتاق بوشهر رشد 5/ 43درصدی و در اتاق تبریز افت 9/ 2درصدی داشته است. در این میان بیشترین رشد تمدید صدور کارت بازرگانی در بین اتاقهای سراسر کشور مربوط به اتاق بازرگانی بوشهر است. بیشترین کاهش در اینباره نیز مربوط به اتاقهای بازرگانی بیرجند و اراک است که تمدید کارت بازرگانی در هریک از این اتاقها با کاهش 7/ 29درصدی روبهرو بوده است.