آبله میمونی قابلیت تبدیل شدن به پاندمی را دارد؟

ایسنا نوشت: یک اپیدمیولوژیست با اشاره به وضعیت ابتلا و نحوه پیشگیری از بیماری آبله میمونی و با بیان اینکه به نظر می‌رسد در مقابل آبله میمونی هم باید آماده و هوشیار بود، گفت: البته جای نگرانی به آن شدت نیست و بعید به نظر می‌رسد که قابلیت تبدیل شدن به پاندمی را داشته باشد.

آبله میمونی قابلیت تبدیل شدن به پاندمی را دارد؟

دکتر حمید سوری، درباره بیماری آبله میمونی، گفت: آبله میمونی یک بیماری ویروسی است که در سال 1958 شناسایی شد. به این بیماری آبله جوندگان هم گفته می‌شود، اما از آنجایی که اولین بار در میمون گزارش شده، نام آن را آبله میمونی گذاشتند، اما در جوندگان هم مانند خرگوش، خوکچه هندی و ... مشاهده شده است.

وی افزود: راه انتقال آن هم از طریق ترشحات تنفسی است. تاکنون بیش از 500 مورد ابتلا به آبله میمونی تایید شده در دنیا گزارش شده است. خوشبختانه تاکنون مرگی خارج از مناطق آفریقای مرکزی ناشی از این بیماری گزارش نشده است. کانون اصلی و منطقه اپیدمیک آن آفریقای مرکزی و کشورهایی مانند نیجریه، کنگو، کامرون و ... است.

سوری گفت: راش‌های پوستی یکی از علائم آبله میمونی است و علائمی مانند تب، سردرد و ... هم دارد. بیشتر هم در کودکان باید نگران ابتلا به این ویروس بود.

این اپیدمیولوژیست افزود: احتمال مرگ‌ومیر این بیماری در کودکان هم بیشتر است، اما تاکنون مرگی هم از این بیماری در خارج از آفریقا گزارش نشده است. موارد مرگ در آفریقا هم عمدتا به دلیل پایین بودن کیفیت خدمات درمانی و عدم رسیدگی به موقع بوده است، اما خود بیماری ماهیتا چندان بیماری کشنده‌ای نیست.

سوی همچنین درباره واکسیناسیون آبله و احتمال ایجاد مصونیت نسبت به آبله میمونی، گفت: در کشور افرادی که قبل از 1360 متولد شدند، عمدتا واکسن آبله تزریق کرده‌اند و واکسن آبله تا 80 درصد در برابر ابتلا به آبله میمونی مصونیت می‌دهد.

وی گفت: هر از گاهی کانون‌های آلودگی این ویروس به دلایل مختلف ایجاد می‌شده، اما طی چند دهه گذشته رو به گسترش بوده که به دلایلی مانند جابجایی جمعیت، افزایش مسافرت‌ها و... بوده است.

سوری در عین حال گفت: به نظر می‌رسد در مقابل آبله میمونی هم باید آماده و هوشیار بود. البته جای نگرانی به آن شدت نیست و بعید به نظر می‌رسد که قابلیت تبدیل شدن به پاندمی را داشته باشد. تاکنون هم همه‌گیری از این ویروس به آن صورت دیده نشده و ممکن است بیشتر اپیدمی‌های پراکنده در کشورهای مختلف ایجاد کند.

وی گفت: یکی از راه‌های پیشگیری از آبله میمونی هم استفاده از ماسک است و ادامه استفاده از ماسک، علاوه بر محافظت در برابر کرونا، در پیشگیری از آبله میمونی هم موثر است.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت 6 بیمار مشکوک به آبله میمونی

4٧4٧

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان