وبلاگ مشرق

"ترور امید"؛ اگر منافقین موفق شوند!/ نقش حجاریان در گرانی‌ها

یک مقام وزارت خارجه در دولت اعتدال اخیرا طی اظهاراتی گفته است:‌ از هر جهتی مساله بحران اوکراین بیشتر به ضرر تهران تمام شده تا خود روسیه!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

سوء استفاده منافقین از بی‌اعتنایی به "جهاد تبیین"

"ترور امید"؛ اگر منافقین موفق شوند!

"ترور امید"؛ اگر منافقین موفق شوند!/ نقش حجاریان در گرانی‌ها

محمدصادق کوشکی، فعال اصولگرا و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پیرامون فعالیت‌های منافقین علیه مردم ایران گفته است: این روزها عمده فعالیت آنها بر جنگ روانی متمرکز شده است. این جنگ علیه مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی است. تمرکز این گروه بر ایجاد یاس در بین قشرهای مختلف مردم و بزرگنمایی مشکلات است. این گروه می‌کوشد به جامعه این‌گونه القاء شود که جامعه به بن بست رسیده است.
وی افزود: این فعالیت‌ها توسط بقایای سازمان منافقین در پایتخت کشور آلبانی (اردوگاه تیرانا) به‌وسیله افرادی بالغ بر 2 هزار نفر انجام می‌شود. این افراد اسلحه ترور را کنار گذاشتند و در فضای مجازی و به‌طور مشخص اینستاگرام، توییتر و تلگرام به فعالیت مشغول هستند. این گروه به دنبال «ترور ذهن» و «ترور امید» در جامعه هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه منافقین به شدت فضای جامعه را تیره و تار می‌کنند ادامه داد: اعضای این گروه چون ایرانی هستند با آداب و فرهنگ ایرانی آشنا هستند. به همین دلیل در قالب‌هایی فعالیت می‌کنند که جامعه احساس نمی‌کند این گروه، ترور را در فضای ذهن‌ها و در بستر رسانه‌ها دنبال می‌کند. اعضای این گروه برای عملیات‌های این چنین خود در قالب یک ایرانی، هم‌وطن و با بهانه‌های مختلف ظاهر می‌شوند و بذر نفرت و یاس و ناامیدی را در جامعه می‌کارند.
کوشکی تاکید کرد: گروهک منافقین در یک فاز دیگر نیز مشغول این هستند که جوانان جامعه را به حرکات خشن و اقدامات براندازانه سوق بدهند که این نوع از فعالیت‌هایشان هم در ادامه فعالیت‌های تروریستی گروه مذکور است.

او در پاسخ به این سوال که آیا برای طیف نخبگان جامعه کتاب‌های پژوهشی مناسب برای شناخت بیشتر و بهتر با گروه مجاهدین خلق (منافقین) وجود دارد، این‌طور گفت: یک دوره سه جلدی از فعالیت این گروه از دوران‌های متفاوت تا دوره اخیر در موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی آماده شده است. این کتاب مناسب پژوهشگران و افرادی است که خیلی جدی در زمینه این گروه کار و مطالعه می‌کنند.

او همچنین در پاسخ خبرنگار ایبنا که آیا کتاب‌هایی برای عامه مردم هم وجود دارد تا بهتر با فعالیت‌ها و ماهیت گروه تروریستی مجاهدین خلق (منافقین) آشنا شوند، گفت:‌ برای عامه مردم شاید کتاب مناسبی –هنوز- تالیف نشده باشد.

کوشکی ادامه داد:‌ در مورد اقدامات گروهک منافقین لازم است کتاب‌هایی برای نوجوانان داشته باشیم که نداریم. همچنین برای جوانان و مطالعه عمومی لازم است کارهایی داشته باشیم که متاسفانه ندیدم.[1]

*گزاره مؤکد صحبت‌های دکتر کوشکی "کم‌کاری تبیینی در حوزه معرفی و شناخت منافقین" است.

کوتاهی و اهمال آسیب‌زایی که ادامه یافتن آن صد البته بخشودنی هم نیست.

دقت شود که یکی از آسیب‌های حوزه فرهنگ و رسانه در یک جامعه "مناسبت‌زدگی" است. یعنی اصحاب رسانه و فرهنگ صرفا به مقتضای حال و مناسبت‌ها درباره قضایا صحبت کنند و به مقولاتی مثل "آگاهی‌بخشی بینا نسلی"، "تداوم جهاد تبیین" و "جلوگیری از فراموشی جمعی" توجهی نداشته باشند.

الزام این 3 گزاره البته در رخدادهایی مثل پرونده منافقین، سیاه‌نمایی دشمنان، مثبتات اقتصادی نظام جمهوری اسلامی، لزوم احترام به پرچم کشور و قدردانی از اقدامات مثبت مسئولان بیشتر هویدا می‌شود.

گفتنیست خبرگزاری کتاب در مقدمه مصاحبه دکتر کوشکی متن جالبی نوشته است که دقت و تأمل در آن ضروری به نظر می‌رسد:

در این مقدمه می‌خوانیم:

"مدتی است در فضای جامعه شاهد اتفاقات عجیبی هستیم. یک روز سامانه‌های مدیریت شهری هک می‌شود و روز دیگر تصاویری از دیدار و سخنرانی مسعود رجوی، رئیس گروه تروریستی مجاهدین خلق که در ادبیات سیاسی ایران به «منافقین» مشهور هستند در شبکه‌های تلویزیون داخلی ایران در قالب حملات سایبری دیده می‌شود.
از سویی در فضای مجازی هم فعالیت‌های گسترده‌ای در جریان است تا مردم ایران از همه چیز ناامید شوند. یکسری از اکانت‌های سایبری هم در شبکه‌های اجتماعی به این ناامیدی دامن می‌زنند."

در کنار تأکیدات دکتر کوشکی مبنی بر تقلای منافقین برای القای شرایط بن‌بست همچنین بایستی متوجه "دنباله‌های داخلی دشمن" نیز بود که چگونه هم‌جهت با دشمن در جهت القای بن‌بست حرکت می‌کنند. مثلا تشکل اصلاح‌طلب مجمع روحانیون مبارز، پیش از این طی بیانیه‌ای به مناسبت سالروز ارتحال امام(ره) درباره شرایط ایران و مردم ایران نوشته بود: "نه تنها امروزش تیره و تار است که آینده اش وحشتناک تر از امروز است"!

جدای از دقت در رصد حرکات منافقین؛ توجه به حرکت جریانات داخلی همسو با آنها نیز یک ضرورت است...

***

بدخواهی آقای دیپلمات علیه دولت رئیسی

"ترور امید"؛ اگر منافقین موفق شوند!/ نقش حجاریان در گرانی‌ها

ابراهیم رحیم‌پور، معاون پیشین آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه در مصاحبه با ایلنا پیرامون سفر دکتر امیرعبداللهیان به کشور هند گفته است:

"باید به موضوع بحران اوکراین هم توجه کنیم که موجب شده روسیه به بازارهای نفت ایران نگاه داشته باشد و کشوری مانند هند به دلیل روابط بهتری که با روسیه دارد، در شرایط تحریم مسکو را به تهران ترجیح داده است. می‌توان گفت از هر جهتی مساله بحران اوکراین بیشتر به ضرر تهران تمام شده تا خود روسیه و باید به تبعات این موضوع توجه شود!"[2]

*واقعا کدام عقل سلیم این حرف را می‌پذیرد که بحران اوکراین از تمام جهات بیشتر به ضرر ایران است تا روسیه؟!

دقت شود که نقد و انتقاد در فضای جامعه اسلامی لازم و بلکه واجب است. بلکه در تفکر انقلابی و اسلامی ما حتی تخریب و تخطئه هم بایستی با پاسخ عقلانی و نه هیجانی مواجه شود.

گاهی هست که میزان بی‌منطقی در یک گفته یا نقد سیاسی به حدّی است که یک نفر می‌تواند به این قضاوت برسد که پیش از انتقاد؛ پای بدخواهی در میان بوده است.

دقت شود که آقای رحیم‌پور در حالی مدعی شده آسیب‌های بحران اوکراین برای روسیه کمتر از ایران بوده است که ما اساسا نه هم‌مرز دو کشور هستیم، نه درگیر جنگیم و نه بحران خاصی در ایران مشاهده می‌شود.

گفتنیست آقای رحیم‌پور همان دیپلماتی است که در جریان سفر مقامات وزارت خارجه کشورمان به بنگلادش برای کمک‌رسانی به آوارگان میانماری؛ تصاویر تفرّج وی کنار دریا حاشیه‌ساز شد.[3]

***

 

انتفاع مضحکه‌کنندگان "نظارت بر بازار" از گرانی چیست؟

نقش حجاریان در گرانی‌ها

"ترور امید"؛ اگر منافقین موفق شوند!/ نقش حجاریان در گرانی‌ها

سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاح‌طلب به تازگی در یادداشتی اقتصادی با عنوان "نئولیبرالیسم ناصری" مدعی برخی نزدیکی‌های رفتاری بین سیستم اقتصادی ناصرالدین‌شاه و اقتصاد نئولیبرال شده است.

حجاریان در این یادداشت مدعی می‌شود که هم ناصرالدین شاه اهل قیمت‌گذاری در بازار نبود و هم لیبرال‌ها/نئولیبرال‌ها مخالف این کار هستند و مخالف ورود حکومت و دولت به بازار هستند.

او در ادامه مذمت این رفتار (دخالت دولت در بازار برای کنترل قیمت‌ها) که البته فقط بخشی از یادداشت او را به خود اختصاص داده است، همچنین درباره دولت فعلی می‌نویسد:

"می‌بینیم دولت به‌نحوی خشن در بازار دخالت می‌کند و به امر کنترل‌گری مبادرت می‌ورزد اما عملاً نتیجه عکس می‌گیرد"![4]

*در این باب بایستی در یک حرکت جهادی و تبیینی به مردم عزیز ایران گفت که "نظارت بر بازار" و "حضور نظارتی دولت در فرایند قیمت‌گذاری" یکی از اصلی‌ترین شئون اقتصادی است.

و گرنه اگر نظارتی نباشد؛ شبکه افراد طمّاع و سودجو با ایجاد ائتلاف‌های منفعت‌جویانه قواعد را زیر پا می‌گذارند و مردم را سرکیسه می‌کنند. (اتفاقی که هم‌اکنون نیز رخ داده است!)

اینکه چرا یک جریان خاص سیاسی در ایران دائما این رفتار عقلانی را به سخره می‌گیرد، دقیقا مشخص نیست. اما احتمال اینست که آنها برای پیگیری پروژه "فتنه اقتصادی" است که دست به این کار می‌زنند.

به این معنی که آنها هر نوشدارویی که علیه گرانی مطرح شود را فی‌الفور زیر ضربه می‌برند تا نکند آب به هیمه جمع‌آوری شده از سوی آنها برای اشتعال در فتنه اقتصادی راه یابد و اتفاق نهایی رخ ندهد.

فلذا گرانی به نفع آنهاست و از همین رو به تقویت آن از طرق مختلف می‌پردازند...

وگرنه همانطور که اشاره شد حضور نظارتی حاکمیت در بازار یک اصل عقلانی پذیرفته شده است که از دیرباز تا امروز در همه اقتصادهای جهان نیز انجام می‌شود.

در این رابطه می‌توان از قدم زدن امیرالمؤمنین(ع) با تازیانه در بازار برای نظارت بر صحت فرایندهای داد و ستد نام برد.

و یا از مثال‌های متأخر نیز می‌شود به اقدام چندی قبل سازمان رقابت کشور هلند اشاره کرد که شرکت سامسونگ را به دلیل گرانفروشی و  قیمت‌گذاری بیقاعده به پرداخت 47 میلیون دلار جریمه محکوم کرد.[5]

در بحث نگاه‌های فعلی اجرائیات کشور به مقوله نظارت بر بازار نیز مجددا حجاریان مرتکب خلاف‌گویی شده زیرا همچنان اثری از نظارت خاص بر بازار نیست و از همین روست که شاهد گرانی‌های بیقاعده و انفجار جرم گرانفروشی هستیم.

***

1_ https://www.ibna.ir/vdcaoune649nui1.k5k4.html

2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1240743

3_ https://www.jahannews.com/news/550714

4_ https://mashghenow.com/?p=5700

5_ http://fna.ir/47jtc

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان