نشست خبری مدیران حوزه تولید و تجارت استان سمنان

مدیران حوزه تولید و تجارت به مناسبت دهه تولید و تجارت و روز ملی صنعت و معدن طی نشست خبری به بیان دستاوردهای این بخش، از نقش سامانه جامع تجارت در تنظیم بازار تا طرحهای زیرساختی و عمرانی در حال اجرا یا آماده بهره‌برداری، و فعالیت دانش‌بنیان‌های شهرکهای صنعتی استان سمنان پرداختند.

نشست خبری مدیران حوزه تولید و تجارت استان سمنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان در این نشست علی تشنه دل مدیر کل صنعت ،معدن و تجارت ، علی اصغر چمعه ای رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن و کشاورزی و محمدرضا باقری مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان سمنان سخنانی را بیان و در ادامه به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند که در اینجا اشاره ای به مطالب بیان شده خواهیم داشت

***نقش سامانه جامع تجارت در تنظیم بازار

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اصل هدف سامانه جامع تجارت شفافیت است، گفت: تنظیم بازار به معنای واقعی به کمک شفافیت این سامانه محقق می شود، یعنی میزان و نحوه تولید کالاها به صورت دقیق تعیین می‌شود زیرا تاکنون هیچ آماری در زمینه نیاز و مصرف وجود نداشت.

علی تشنه‌دل بیان کرد: سامان‌دهی بازار فقط به بازرسی خلاصه نمی‌شود بلکه باید بسترهای لازم مهیا شود، یکی از این بسترها سامانه جامع تجارت است که هر فعال اقتصادی ناچار به ورود به این سامانه است در غیر این صورت فعالیت آن متوقف می‌شود.

وی افزود: وزارت صمت در همه حوزه‌ها در حال پوست اندازی و اصلاح ساختارها و فرایندها است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: ساختار اقتصادی کشور به جهت وابستگی به نفت، ناکارامد و خودمخرب شده بود.

تشنه‌دل بیان کرد: یکی از نقدهایی که به این شیوه اصلاح اقتصادی وجود دارد، این است که بار عمده این اصلاح به دوش وزارت صمت گذاشته شده است.

قیمت، مفهوم گسترده‌ای در اقتصاد خرد و تحت تاثیر از تمام اقدامات اقتصادی است که متولی آن وزارت صمت است.

وی با بیان اینکه در دولت جدید، اصلی ترین اقدام، اصلاح ساختار و عملکردها است افزود: سال گذشته 12 هزار و 500 بازرسی از یک هزار پرونده انجام شد در حالی که امسال از 27 اردیبهشت تا پایان خرداد هفت هزار بازرسی از بیش از 700 پرونده به عمل آمد.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: تا زمانی که میزان نیاز بازار و مصرف مشخص نباشد تکلیف تولید مشخص نیست.

تشنه‌دل بیان کرد: به عنوان کارشناس، معتقدم تا زمانی که بنیان‌های اقتصاد کلان اصلاح نشود، اقتصاد خرد دچار نوسان و نابسامانی خواهد بود.

***احیای واحدهای تولیدی به عنوان چشم انداز تولید و تجارت

محمدرضا باقری ابراز داشت: راه‌اندازی مجدد و احیای واحدهای راکد و همچنین افزایش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی استان سمنان از مهمترین برنامه‌های کاری این شرکت است.

وی بیان کرد: زیرساخت آبی صنعت استان سمنان اکنون 400 لیتر بر ثانیه است و هدف این است در یک برنامه پنج ساله به 800 لیتر بر ثانیه برسد.

وی افزود: صدور کد گمرکی برای منطقه ویژه اقتصادی سمنان اخد شد و هفته آینده با حضور مسئولان استانی و کشوری افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: پل روگذر شهرک صنعتی سمنان از سال 85 معطل بود با پیگیری در سفر ریاست جمهوری به عنوان دغدغه اصلی صنعت‌گران سمنان، اجرای آن آغاز شد و اکنون پیمانکار مشغول کار است و تا پایان تابستان بهره‌برداری می‌شود.

باقری ابراز داشت: اجرای این پل، چشم انداز متفاوتی برای شهرک صنعتی سمنان به عنوان یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: استفاده از پساب شهری در بخش صنعت سمنان، دامغان، شاهرود و گرمسار در دستور کار است.

واگذاری زمین از ابتدای سال 1401 الکترونیکی شد و اکنون نیازی به حضور فیزیکی سرمایه‌گذار برای واگذاری زمین نیست.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: صدور جواز ساخت نیز که تا به حال نیاز به حضور فرد داشت، اکنون غیرحضوری است و حتی حضور برای این منظور ممنوع است.

باقری با اشاره به شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» بیان کرد: عمده مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان در این خصوص، اخذ زمین، پرداخت تسهیلات با اقساط بلند مدت و تنفس 6 ماهه است که در صورت بهره برداری در زمان مشخص، 30 درصد تسهیلات تخفیف داده می‌شود.

***فعالیت 46 واحد دانش بنیان در شهرکهای صنعتی استان سمنان

وی افزود: 46 واحد دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی استان سمنان وجود دارد که سه تا خارج از شهرک‌های صنعتی و 43 واحد نیز داخل شهرک‌های صنعتی وجود دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: 64 واحد در استان‌سمنان مستعد دانش بنیان شدن هستند که به دانش‌بنیان شدن آن کمک می‌شود.

باقری بیان کرد: به مناسبت دهه تولید و تجارت 20 طرح آماده افتتاح در استان سمنان داریم که با حضور رئیس شهرک‌های صنعتی کشور افتتاح می‌شود و 36 طرح عمرانی نیز با اعتباری بالغ بر 47 میلیارد تومان در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: بهار امسال 38 قرارداد واگذاری زمین منعقد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 درصد افزایش داشت.

باقری بیان کرد: در یک سال گذشته 687 هکتار از اراضی صنعتی به شهرک‌های صنعتی استان سمنان اضافه شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: 10 واحد صنعتی استان سمنان برای دریافت 50 میلیارد تومان تسهیلات و صدور ضمانت نامه معرفی شدند.

باقری بیان کرد: 225 دوره آموزشی و 11 تور صنعتی در یک سال گذشته توسط این شرکت برگزار شد.

وی افزود: برای حمایت از دانش بنیان ها، 24 واحد کارگاهی کوچک با هماهنگی پارک‌های علم و فناوری دانشگاه سمنان و استان کلنگ‌زنی می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان گفت: تلاش بر این است که در آینده از گسترش صنایع آب‌بر در استان سمنان تا حد امکان جلوگیری شود.

***آمادگی صاحبان صنایع برای خرید و سرمایه گذاری پسآب سمنان

علی اصغر جمعه ای رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان سمنان در این نشست گفت : عدم توجه به برنامه ها باعث شده که پیشرفت نسبی نداشته باشیم ، در قبل از انقلاب شش برنامه و بعد از انقلاب هم شش برنامه داشته ایم ، در کنار این برنامه ها چشم انداز هم داشته ایم ، در خوشبین ترین حالت 30 درصد پیشرفت نسبت به برنامه ها نداشته ایم.

وی تاکید کرد : استراتژی و نقشه راه برای صنعت تدوین نکرده ایم ، دولت ها تا زمانی که برنامه نداشته باشند نمی توانند عملگرا باشد.

رئیس اتاق سمنان تصریح کرد : به علت بی برنامگی یک روز صنایع را تفکیک و روز دیگر بازرگانی را ملحق کردیم

جمعه ای گفت : این روزها تفکیک وزارت بازرگانی مورد بحث است اگر این تفکیک انجام شود چهار سال زمان می‌برد تا این وزارتخانه به شرایط مطلوب برسد

جمعه ای خاطر نشان کرد : بازرسی های زیاد ، پرونده‌های انبوه زیبنده و مناسب نیست، بهره‌وری باید الزام باشد

رئیس اتاق سمنان اظهار کرد : ضعف زیر سخت ها باید در نواحی و شهرک های صنعتی رفع شود ، لذا با توجه به شرایط بحرانی آب نباید صنایع آب بر در استان متمرکز شوند

جمعه ای خاطر نشان کرد : صنایع آلاینده نباید در استان جانمایی شوند ، سخت گیری نخواهیم کرد اما کار کارشناسی انجام خواهد شد

وی گفت : تعداد 600 کارت بازرگانی در استان فعال می باشد که امورات تجاری را انجام می دهند ، کارت بازرگانی در ایران و دو کشور دیگر اجرایی شده در همه جای دنیای اتاق های بازرگانی جامعیت و متمرکز می باشند به این معنا که تمام صنوف ، خدمات ، بازرگانان ، تولید ، کشاورزان و معدنکاران عضو اتاق بازرگانی می باشند

علی اصغر جمعه ای گفت : مشکل آب در استان اساسی است اما می توانیم با مدیریت پساب را به صنایع اختصاص بدهیم ، شرکت شهرکها و صاحبان صنایع خواهان اجرا و خرید پسآب سمنان هستند

وی گفت : سالهاست آب پساب شرب شهر سمنان در کویر رها می‌شود این باید یک مطالبه از سوی ارباب رسانه باشد

جمعه ای تسریع کرد : زمین های بلامعارض در استان سمنان بسیار است لذا با توجه به نظرات کارشناسی باید صنایع همسان را جذب نمائیم

مواردی همانند احیای برجام ، حذف ارز ترجیحی ، تعادل بخش پرداخت یارانه ، تدوین سیاست تجاری، بخش بندی های استانی ، صدور مجوزهای کسب ، سرمایه گذاری صنایع و معادن در ورزش مورد پرسش و پاسخ اصحاب رسانه قرار گرفت .

48

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان