تری دی پانل چیست و معایب تری دی پانل

استفاده از تری دی پانل یا تری دی وال موجب افزایش عمر مفید ساختمان و دستگاه های تاسیساتی آن میشود.

برخی از ساختمان ساز ها در ساختن ساختمان های صنعتی از قطعاتی به نام ساندویچ تری دی پانل پلی اورتان استفاده می کنند که یکی از ماده های مصرفی در تولید عایق این نوع پانل ها می باشد. نام این پانل ها p.u می باشد. برای تولید این ماده بایستی از گاز فریان استفاده شود. با توجه به تولید پانل های p.u به وسیله سه کارخانه بزرگ همینطور چندین کارگاه کوچک در کل کشور هر ساله چیزی حدود 1,500,000 متر مربع پانل تولید می شود که به دنبال آن تقریباً هزار و ۵۰۰ تن  گاز فریون وارد چرخه ی آلاینده های محیط زیست می شود. 

علاوه بر این در زمان تولید این نوع پانل و همینطور بعد از تولید آن نیز خطرات گاز سیانور ناشی از ماده های ایزوساینات آنها، انسانها و محیط زیست و همینطور جانداران را تهدید می کند. 

تری دی پانل

اگر برای درپوش دیوار و سقف سالن های سوله به جای استفاده ازپانل های p.u از ساندویچ پانل های پلی استایرن استفاده شود علاوه بر اینکه از تولید داخلی حمایت می شود قیمت تری دی وال نیز مقرون به صرفه تر می باشد. با این کار می توان از خروج مقدار قابل ملاحظه ارز نیز جلوگیری کرد. زیرا متریال تولید پانل پی یو کلا وارداتی می باشند.

بنابرین در ساختمان سازی به جای استفاده از آجر و دیگر مصالح از انواع پانل ها عایق ها برای عایق شدن دیوارها و سقف های ساختمان ها استفاده شد علاوه بر این که مصرف سوخت را کاهش میدهد موجب کاهش دود آلاینده‌های بخاری آبگرمکن و شوفاژ ها می شود.

 این موارد موجب می‌شود که آلودگی ناشی از منطقه نیروگاه های گازی نیز کاهش پیدا کند.  همچنین موجب می شود آلودگی صوتی شهرهای بزرگ به منازل شهروندان نفوذ پیدا نکند و آنها در محیط آرام تر زندگی کنند. بنابراین استفاده از تری دی پانل از همه جهات مفید می باشد.  و اما تری دی پانل چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی استفاده از تری دی پانل در صنعت ساختمان سازی هزینه ها را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

پانل های ساندویچی شکل قطعاتی با عرض یک متر و طول ۳ متر در کارخانه ها تولید می شوند و در محل مورد نظر قرار داده می‌شوند و به یکدیگر وصل می گردند.

در واقع تری دی پانل صفحات منفردی است که شامل لایه میانی پلی استایرن می باشد. این صفحات در ساختمان ها به عنوان دیوارهای باربر و جداکننده و سقف و کف ساختمان به شکل دلخواه استفاده می شود.

اجزای تری دی پانل شامل:

یک شبکه خرپایی و فضایی که از میلگرد های ساده به قطر کوچک ورق پلی استایرن و لایه بتن تشکیل شده است. که در واقع لایه بتن برای پوشش آن استفاده می شود. ورقه ی ساخته شده از ماده پلی استایرن به ضخامت های 4 الی 9 سانتی متر در بین دو شبکه جوش شده فولادی قرار گرفته می شود. ورق پلی استایرن موجود در تری دی پانل علاوه بر این که نقش قالب بندی را بر عهده دارد وظیفه عایق حرارتی برودتی صوتی را نیز تا حدودی بر عهده دارد.

نکته ی مهمی که در رابطه با این ورق وجود دارد این است که در دو سمت آن بتن ریز دانه ای به ضخامت ۴ الی ۷ سانتی متر با سیستم بتن پاششی اجرا می شود. تری دی پانل با ضخامت های گوناگون به منظور حمل برش و خمش در سقف ها و همینطور برای تحمل بار و برش عرضی در صفحه پانل، در بخش دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد.

تری دی پانل

ساختمان هایی که به وسیله تری دی پانل احداث می شوند معمولاً رفتار سازه ای به شکل جعبه ای دارند. در این مدل ساختمان ها انتقال نیرو به شکل خطی صورت نمی‌گیرد، بلکه به شکل سطحی می باشند. اما در تری دی وال ساختمان هایی که دیواره های آن با سازه های تیر و ستون تشکیل شده انتقال بار به شکل خطی  یعنی بار در هر طبقه به وسیله تیرها و ستون به ستون و همینطور فوندانسیون انتقال پیدا میکنند. و بیشتر بدانید که تری دی وال چیست و موارد استفاده ان کجاست؟

در ساختمان هایی که از سازه های تیر و ستون استفاده شده در زمان وقوع زلزله با تخریب سازه ها در هر یک از اجزا مثل تیر ها وستون ها تخریب به شکل کلی فرو ریزی ناگهانی شکل میگیرد. ولی در ساختمان هایی که به وسیله تری دی پانل ساخته می شوند اگر در اتصال یک دیوار یا سقف یا همین طور کف آن خرابی ایجاد شود، دیگر اجزا، بار وارد شده را تحمل می‌کنند و از تخریب کلی ساختمان جلوگیری می کنند.

انواع تری دی پانل ها

تری دی پانل ها در انواع متفاوتی تولید می شوند. انواع آن عبارتند از:

  • تری دی پانل دیواری
  • تری دی پانل سقفی

ولی تولیدکننده پانل 3D خود شامل دو نوع یعنی دیوار باربر و غیر باربر می باشد.

پانل های دیواری باربر: پانل های دیواری باربر را برای دیوارهای سوله ها و ساختمان های صنعتی و همینطور ساختمانهای بدون استفاده از سازه های فلزی، دیوارهای محوطه و ... استفاده می کنند.

دیوار غیر باربر: از پانل های دیواری غیر باربر برای دیوارهای داخلی و خارجی همه ساختمان هایی که از سازه اسکلت فلزی یا بتنی برخوردار هستند، استفاده می شود و به دلیل عایق بودن و سبک بودن و هزاران ویژگی دیگر در برج ها نیز بسیار کاربرد دارند.

تری دی پانل های سه بعدی سقفی

پانل های سقفی دارای عرضی بین ۸۰ الی ۱۰۰ سانتی متر می باشد. ضخامت لایه پلی استایرن یا همان یونولیت به کار رفته در آن بین ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر است و سقف به شکل تیرچه و پانل اجرا می شود. ضخامتی که بتن پاشی پانل سقف انجام می شود ۵ الی ۷ سانتی متر است و مابقی جزئیات نیز مطابق با نقشه های محاسباتی مربوطه خواهند بود.

مزایا و معایب تری دی پانل

مزایا و معایب تری دی پانل

آنها بسیار سبک می باشند به همین دلیل وزن کلی ساختمان به دلیل سبکی سقف و دیوار های ساخته شده کاهش پیدا میکند.

سرعت حمل و نقل و همینطور بالا کشیدن پانل ها در ساختمان های مرتفع بسیار کار راحتی می باشد.

در مقابل نیروهای برشی ناشی از زلزله مقاومت بسیار زیادی دارند، زیرا آنها ساز های یکپارچه می باشند.

در مقابل حرارت، برودت، رطوبت و صدا عایق می‌باشد.

در برابر آتش سوزی به دلیل وجود قشر های بتنی طرفین پانل مقاوم می باشند.

ساختمان را در مقابل نفوذ حشرات مقاوم می کند.

قابلیت حمل و نقل و به کارگیری دیوار پانل در ناحیه های صعب العبور برای احداث ساختمان، بسیار راحت تر قابل انجام است.

کاهش وزن آهن و بتن مصرفی

دستیابی به فضای بیشتر به دلیل ضخامت کم تری دی وال ها.

تری دی پانل دارای انعطاف پذیری بالایی می باشد  که همین ویژگی موجب می‌شود که در اجرای طرح های گوناگون و هر مدل نما سازی داخلی و خارجی در سیستم های قوسی و سینوسی آزادی عمل داشته باشید.

استفاده از تری دی پانل موجب می شود که در هزینه های فوندانسیون و شناژ و اسکلت ساختمان های بلند صرفه جویی شود.  

در هزینه های مربوط به تهویه مطبوع ساختمان نیز در گرمای ۵۰ درصد و یا سرمای ۸۰ درصد به خاطر جلوگیری از تبدیل حرارت و برودت صرفه جویی شود. همچنین نتیجه این کار موجب کاهش مصرف انرژی کمتر میشود.

استفاده از تری دی پانل یا تری دی وال موجب افزایش عمر مفید ساختمان و دستگاه های تاسیساتی آن میشود.

به‌کارگیری پانل های سه بعدی موجب می‌شود که آلودگی صوتی به داخل ساختمان نفوذ پیدا نکند و ساکنین ساختمان ها در شهرهای بزرگ آرامش داشته باشند باشند.

با استفاده از این کانال ها می توان سرمایه گذاری در امور ساختمان سازی را در کوتاه‌ترین زمان بازگرداند.

به راحتی می توان لوله های آب و فاضلاب و برق و تلفن از زیر شبکه پانل و نصب چهارچوب درها و کلاف فلزی پنجره ها پیش از بتن پاشی و اجرای تاسیسات ساختمان عبور داد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان