درباره پرتکرارترین کلمه‌هایی که سال گذشته در «دیوار» مورد جستجو واقع شده‌اند

پراید همیشه در صدر!

پراید همیشه در صدر!

اگر از شما بپرسند که پر تکرارترین کلمه ای که در دیوار جستجو شده چه کلمه‌ای است، پاسخ شما چه خواهد بود؟ در دنیای دیوار کلمات زیادی وجود دارد که روزانه مورد جستجو قرار می‌گیرند؛ جستجوی هر کلمه، نیازی از شهروندی را پاسخ می‌دهد. اما از بین تمام کلمات، پراید در سال 1400 پرجستجوترین بوده است. گویی پراید بیشترین نیاز از شهروندان دیواری ایران را پاسخ داده است. البته این پرتکرار بودن به این معنی نیست که عرضه و تقاضای پراید در دیوار برابر است، بلکه به این معناست که مردم علیرغم منتفی‌شدن تولید پراید، همچنان تقاضای زیادی برای خرید این خودرو در سال گذشته داشته‌اند. در واقع تعداد جستجوی کلیدواژه پراید، حدود 9٫5 برابر تعداد پرایدهای آگهی شده بوده است. پراید در سال گذشته  بیش از 2٫5میلیون بار آگهی شده است و در همین سال 24٫6 میلیون بار این کلمه در نوار جستجوی دیوار تکرار شده است.

 چرا وسایل نقلیه محبوب شد؟

حالا اگر بخواهیم کمی‌دقیق تر جستجوهای دیوار را بررسی کنیم باید به پربازدیدترین دسته اصلی دیوار برسیم. بله در این بخش، دسته اصلیِ وسیله نقلیه بارها مورد بازدید و جستجو قرار گرفته است و از زیر مجموعه این دسته، به ترتیب پراید با بیش از 24 میلیون‌بار جستجو، موتور با 11میلیون، پژو پارس با حدود 9میلیون، کلمه «ماشین» با بیش از 7 میلیون، پژو 206 با حدود 7 میلیون، سمند تیبا و نیسان هم با حدود 6 میلیون بار جستجو در نوار جستجوی سایت دیوار، در ردیف بیست واژه پر جستجو در دیوار در سال 1400 بوده‌اند.

سوال اینجاست که چرا تا این حد اقبال و علاقه به دسته وسیله نقلیه و مشخصا پراید وجود داشته است؟ علت را باید در تبدیل‌شدن خودرو به کالایی سرمایه‌ای جست. شاید مهم‌ترین دلیل این باشد که سال گذشته خودرو محل خوبی برای سرمایه‌گذاری بوده است. در واقع خودرو در سال‌های اخیر دیگر از حالت مصرفی خارج شده و تبدیل به یک کالا برای سرمایه‌گذاری شده است و این موضوع در سال 1400 و با شرایطی که خودروسازان در  فروش قرعه‌کشی‌شده و محدود خودروهای داخلی ایجاد کردند، به اوج خود رسید. رشد نسبی بازار خودرو نسبت به دیگر بازارهای موازی باعث شده تا مردم برای خرید هر نوع وسیله نقلیه‌ای علاقه داشته باشند. در این بین پراید به دلیل قیمت کمتر و البته به عنوان عمومی‌ترین خودروی بازار در حال حاضر، خوش‌فروش‌بودن و قیمت پایین‌تر علیرغم توقف تولید، همچنان محبوب ایرانی‌هاست. درباره دیگر واژه‌های پرتکرار در این دسته هم همین قاعده وجود دارد. بالارفتن قیمت وسایل نقلیه در یکسال گذشته باعث شده تا این دسته مورد توجه قرار گیرد. تبدیل پول نقد به یک وسیله نقلیه باعث می‌شود تا ارزش پول افراد به مرور زمان حفظ شود.

خرید و فروش حیوانات و چالش دیوار

بعد از کلمه پراید و بطورکلی دسته خودرو که پرجستجوترین دسته در دیوار در سال 1400 بوده، دسته پرطرفدار بعدی را حیوانات داشته‌اند. البته گفتن این نکته ضروری است که دیوار قوانین سختگیرانه‌ای در حوزه خرید و فروش حیوانات خانگی دارد. با این حال اما کلمات مرتبط با حیوانات بارها مورد جستجو قرار گرفته است. به عنوان مثال کلمه کبوتر 15.7 میلیون بار جستجو شده است. بعد از آن سگ با 14.3 میلیون جستجو در رتبه دوم قرار گرفته است. در واقع کاربران فارغ از اینکه چنین محصولی در دیوار وجود داشته باشد یا نه، این کلمات را جستجو کرده‌اند. پرنده، گاو و قناری نیز در رتبه‌های بعدی این دسته قرار داشته‌اند.

کمپینی برای حمایت از حقوق حیوانات

اما موضع دیوار در رابطه با خرید و فروش حیوانات در طی سال‌ها و به مرور تکامل پیدا کرده است تا جایی که از ابتدای سال 1401 اجازه انتشار آگهی‌هایی با موضوع توله‌کشی را هم نمی‌دهد. سال گذشته نیز مدیران دیوار تلاش کردند تا با فرهنگسازی این موضوع را جا بیاندازند که حیوان کالا نیست و به جای خرید و فروش آن می‌توان سرپرستی آن را برعهده گرفت. در حال حاضر نیز این پلتفرم کمپنی راه‌اندازی کرده است تا خرید و فروش حیوانات خانگی در دیوار ممنوع باشد. البته که باید بپذیریم زندگی ایرانی‌ها در کنار حیوانات اهلی و خانگی در طی سالیان وجود داشته اما دیوار برای حمایت از حقوق حیوانات این موضوع را پذیرفته که خرید و فروش خانگی از طریق این سایت ممنوع باشد. در همین راستا هم قوانین تازه‌ای برای محدود کردن این دسته در سایت دیوار در حال اجرایی شدن است.

با بررسی پرتکرارترین واژه‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که نوار جستجوی سایت دیوار، آینه‌ای است که اتفاقاتی که در جامعه و البته اقتصاد رخ می‌دهد خیلی زود در جستجوهای سایت دیوار خودش را نشان می‌دهد. همانطور که وسیله نقلیه و حیوانات دو موضوع مهم سال گذشته بوده‌اند و در جستجوهای دیوار نیز خودی نشان دادند.

 برای اطلاع از جزییات «گزارش سال 1400 دیوار»، اینجا را ببینید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان