شهردار منطقه ۱۹ در گفت‌وگو با «دنیای‏‌اقتصاد»:

شهرک‌های مسکونی در جنوب تهران ساخته می‌شود

شهردار منطقه ۱۹ در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» از ماموریت دوم برای لکه‌های باز پایین‌شهر خبر داد تعریف ماموریت دوم برای لکه‌های باز پایین‌‌شهر

تورج فرهادی، شهردار منطقه 19 درباره اجرای پروژهای مسکن‌سازی در منطقه 19 گفت: منطقه 19 منطقه خاصی است که در جنوب غرب تهران قرار دارد و عملا درگاه ورودی شهر تهران از سمت فرودگاه به پایتخت است که دارای لکه‌های بزرگ باز شهری است، به گونه‌ای که شهرفرودگاهی و در امتداد آن شهر آفتاب و فضای منطقه 19 به نحوی است که امکان و ظرفیت توسعه بسیاری را به عنوان ایجاد خدمات دروازه‌ای و توسعه با رویکرد حمل‌ونقل‌محور یا همان «تی او دی» دارد.

وی با بیان اینکه کوره‌های آجرپزی قدیمی نیز این امکان را فراهم کرده‌اند که در صورت برنامه‌ریزی مناسب، فضای خدمات‌دهی مناسبی برای توسعه پایتخت ایجاد کنند، گفت: همچنین در امتداد این مسیر ما لکه باز وسیع دیگری تحت عنوان بوستان ولایت را داریم و در خارج از منطقه 19 نیز لکه 160 هکتاری راه آهن را داریم؛ این درحالی است که در ورودی منطقه 19 از سمت بزرگراه خلیج فارس و اتوبان ساوه، شن‌چاله‌های 450 هکتاری را در منطقه 18 داریم. از این رو قطعا با سرمایه‌گذاری مناسب و برنامه‌ریزی دقیق و مشخص، می‌توان با اتصال این مناطق در جنوب تهران، خدمات دروازه‌ای شهر تهران را با رویکرد «تی‌او‌دی» ایجاد کرد. و این یعنی می‌توان یال جنوبی تهران را بسیار قدرتمند و ثروتمند کرد که حوزه تاثیر آن تا کیلومترها خواهد بود و جایگاه جنوب تهران را نسبت به شمال آن بسیار ارتقا می‌دهد.

فرهادی اضافه می‌کند: در این میان منطقه 19 نیز در طرح‌های جامع گذشته، ماموریت پشتیبانی از شهر تهران را به صورت ارائه خدمات داشته که اجرای این ماموریت خدماتی در کنار سکونت ساکنان در این منطقه می‌تواند امنیت آن را باثبات‌تر از گذشته کند و با تلفیق این دو، فضای مناسبی برای ساکنان و کل شهر تهران ایجاد کند. همچنین بازارهای خودخوانده در این محدوده همچون مبل‌فروش‌ها، سیسمونی‌فروش‌ها، بازار فروشندگان خودرو و بازارهایی از این دست نشان‌دهنده ماموریت‌های فرامنطقه‌ای در این محدوده است و مدیریت شهری در صورت هوشمند بودن می‌تواند با توجه به این فعالیت‌ها، این بازارها را به صورت هدفمند و با برنامه شکل‌دهی کند تا در چارچوبی برنامه‌محور، دارای انتظام خاصی هم باشد.

فرهادی با بیان اینکه برای نهضت ملی مسکن نیز با توجه به لکه‌های باز این منطقه، این امکان وجود دارد که در برخی از این لکه‌های بزرگ، نگاهی جدی به تامین مسکن در این منطقه در راستای کمک به نهضت ملی مسکن داشته باشیم، گفت: از این رو تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها با بانک‌ها و سازمان‌ها در این راستا انجام می‌شود تا درسقف جمعیت‌پذیری در این منطقه، این مهم عملیاتی شود. این در حالی است که با طراحی برنامه‌محور می‌توان این سکونتگاه‌ها را در لابه‌لای فضاهای خدماتی بزرگ در این منطقه جانمایی کرد تا امنیت و زندگی را در این منطقه پررنگ‌تر کند و فضاهای بی‌دفاع شهری را پوشش دهد تا خدایی نکرده دچار معضلات جانبی نشویم.

وی افزود: بر همین اساس با دستور دکتر زاکانی شهردار تهران، این لکه‌های باز در منطقه 19 شناسایی شده‌اند و تغییراتی در پهنه‌ها ایجاد شد و در کمیسیون ماده 5 این تغییرات مصوب شد. البته برخی از این تغییرات نیازمند مصوبه شورای عالی شهرسازی است که این موضوع نیز در حال پیگیری است.

 وی با بیان اینکه چندی پیش نیز تفاهم‌نامه‌هایی در حضور شهردار تهران و نماینده مجمع تشخیص مصلحت و همچنین نمایندگان بانک‌های دولتی و خصوصی در تهران انجام شد که می‌توانند ظرفیت خوبی در شهر تهران ایجاد کنند، ادامه داد: این درحالی است که علاوه بر منطقه 19، وجود لکه‌های باز در مناطقی همچون 18 و 20 نیز این ظرفیت سکونت‌پذیری وجود دارد که با بالقوه شدن این ظرفیت‌ها، کمک قابل توجهی به تامین سکونتگاه‌ها در شهر تهران در راستای اجرای نهضت ملی مسکن خواهد شد و امید است محوریت این مهم در منطقه 19 شکل بگیرد.

فرهادی درباره جزئیاتی از تعداد واحدهای مسکونی در دست برنامه‌ریزی و قالب شهری این واحدها گفت: اکنون لکه‌های انتخاب شده در منطقه 19، به دلیل خالی بودن فضاهای پیرامونی آن و عدم شکل‌گیری بافت شهری در این فضاها، به صورت شهرکی ساخته خواهد شد و در آینده این فضاها به صورت یکپارچه به بافت شهری متصل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در تفاهم اولیه قرار است 10هزار واحد مسکونی در منطقه 19 احداث شود، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته نیز از هفته آینده جلساتی با سازندگان این واحدها برای صدور مجوزهای قانونی برگزار می‌شود تا هرچه سریع‌تر اقدامات اولیه از جمله تجهیز کارگاه برای عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌های منعقد شده آغاز شود. البته علاوه بر تعداد 10 هزار واحد مسکونی که در تفاهم‌نامه اولیه احداث می‌شود، در ناحیه 3 منطقه 19 با توجه به وجود لکه بزرگی از مدرسه مروی که به صورت موقوفه‌ای است نیز تفاهم‌نامه‌ای برای احداث 12هزار واحد در این فضا منعقد شده که عملیات اجرایی ساخت 800 واحد از این واحدها آغاز شده و در مرحله فونداسیون قرار دارد.

شهردار منطقه 19 خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که بتوانیم در مجموع 40 هزار واحد مسکونی را در لکه‌های خالی موجود در منطقه 19 احداث کنیم.

فرهادی درباره تعهدات شهرداری برای ساخت این واحدهای مسکونی به جز تامین زمین این واحدها گفت: اگر ما بتوانیم از یکسو صدور مجوزها را تسریع و از سوی دیگر تراکم مناسبی را برای این پروژه‌ها در نظر بگیریم می‌توانیم جذابیت خوبی را برای شرکایمان ایجاد کنیم، چراکه شرکای ما این توقع را ندارند که همه امتیازات را به صورت رایگان دریافت کنند و تلاش ما هم این است که بتوانیم با تامین تراکم مناسب که عمدتا بین 6 تا 9 طبقه در نظر گرفته شده، جذابیت سرمایه‌گذاری را برای این شرکا، بیشتر کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که منطقه 19 با توجه به جمعیت فعلی چه تعداد کمبود مسکن دارد، گفت: اکنون جمعیت ساکن در منطقه 19 حدود 250 هزار نفر است و این در حالی است که ظرفیت این منطقه برای اسکان 350 تا 400 هزار نفر قابلیت افزایش دارد و زیرساخت‌ها و سرانه‌های این منطقه جوابگوی این جمعیت در منطقه 19 خواهد بود. البته گرچه در حال حاضر سرانه‌های منطقه 19، حد منطقی و قابل قبولی دارد ولی توزیع متوازن و مناسبی در این سرانه‌ها دیده نشده و با در نظر گرفتن 2/ 3به عنوان بُعد خانوار، می‌توان 44 تا 45 هزار واحد را  به این منطقه اضافه کرد ولی باید با برنامه‌ای دقیق، به دنبال متوازن کردن توزیع سرانه‌ها نیز باشیم.

شهردار منطقه 19 در ادامه در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه تهران، نیازمند اضافه کردن واحد مسکونی جدید نیست و با وارد کردن خانه‌های خالی به چرخه مسکن در پایتخت مشکل خانه در تهران قابل حل است، گفت: پاسخ به این پرسش نیازمند بررسی دقیق و موشکافانه نگاه کلان به موضوع زمین و املاک است که بیان جزئیات آن در این فرصت شاید چندان امکان‌پذیر نباشد، ولی نکته قابل توجه آن است که شاید تنها مقصر این وضعیت، سازندگان مسکن و سرمایه‌گذاران نباشند، از این رو باید این را قبول کنیم که تجارت ما عمدتا در راستای اقتصاد مولد نیست و تا وقتی این فضای واسطه‌گری و بنگاه‌داری وجود دارد، موضوع مسکن خالی نیز وجود خواهد داشت.

فرهادی در پاسخ به این سوال که مخاطبان خانه‌های درحال تولید منطقه 19 نیز چه کسانی هستند، گفت: اکنون بیشترین تمرکزمان روی تولید این واحدهای مسکونی است و تصمیم‌گیری برای مخاطبان مصرف این واحدها بر عهده قرارگاه مسکن شهرداری تهران است، ولی آنچه مشخص است این واحدها، مسکن استطاعتی هستند که با رعایت چارچوب‌های مناسب در راستای حفظ کرامت ساکنان‌شان احداث می‌شود و اولویت اول ما صاحبخانه شدن این عزیزان است نه تامین مسکن برای اجاره.

27 (1)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان