فرمان استقلال مناطق الحاقی صادر شد

۱۰۳هزار کیلومتر اوکراین به نام روسیه

شماره روزنامه: ۵۵۵۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۷/۹ ...

ولادیمیر.پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه-همان‌گونه که قصد داشت- روز جمعه تهدید خود را عملی و اعلام کرد که حدود 103هزار و 600کیلومتر مربع از شرق و جنوب اوکراین به‌عنوان بخشی از روسیه به آن الحاق خواهد شد. این در حالی است که این الحاق توسط غرب محکوم شده است. در مقابل روسیه گفته است هر نوع حمله به این مناطق الحاق‌شده به منزله حمله به خاک روسیه تلقی خواهد شد.

روز جمعه رسانه‌ها گزارش دادند، فرمان‌‌هایی را که ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه در راستای به رسمیت شناختن استقلال دو منطقه زاپوریژیا و خرسونِ اوکراین وعده داده بود، امضا کرد و این گامی در راستای الحاق رسمی این مناطق به روسیه محسوب می‌‌شود. پوتین در متن این احکام تصریح کرد: «دستور به رسمیت شناختن حاکمیت و استقلال مناطق زاپوریژیا و خرسون در جنوب اوکراین به‌عنوان (بخشی از) کشور را صادر می‌‌کنم.» به گزارش الجزیره، این دو منطقه به همراه جمهوری‌‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در مراسمی باشکوه در روز جمعه در کرملین پس از همه‌‌پرسی سازمان‌‌دهی‌شده به روسیه ملحق شدند.

به ادعای روسیه 99درصد از مردم این منطقه به الحاق این دو منطقه به روسیه «آری» گفتند. همچنین پوتین در ماه فوریه «استقلال» دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخته بود. این مراسم - هشت سال پس از اینکه روسیه کریمه را از اوکراین گرفت و تصرف کرد - ساعت 3 بعدازظهر به وقت محلی (12:00به وقت گرینویچ) در سالن ستون‌‌دار جورجیفسکی کاخ بزرگ کرملین برگزار شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با زبانی غیرمعمول به خبرنگاران در شهر نیویورک گفت که الحاق این مناطق به روسیه ناقض منشور سازمان ملل است و «هیچ ارزش قانونی ندارد».همزمان روزنامه نیویورک‌‌تایمز نوشت: مشخص نیست که حتی سرسخت‌‌ترین متحدان روسیه نیز این اقدام پوتین را به رسمیت بشناسند یا نه. همچنین هنوز مشخص نشده است که نیروهای روسی بر این سرزمین‌‌ها کنترل کامل خواهند داشت یا اینکه وی چنین قصدی ندارد.

اما با الحاق بخش‌هایی از اوکراین که هنوز در تصرف نیروهای روسی است، به‌‌نظر می‌‌رسد روسیه قصد دارد بازپس‌‌گیری این مناطق را به سرنوشت روسیه گره بزند و همزمان تمرکز اوکراین را از جنگ به این مناطق سوق دهد. ناظران می‌‌گویند که شاید از این پس جنگ در اوکراین به «جنگ اراده‌ها» با غرب تغییر کند. آندری کولسنیکوف، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌‌المللی در مصاحبه‌‌ تلفنی از مسکو گفت: «او فکر می‌‌کند می‌‌تواند برنده این میدان شود.» به اعتقاد این کارشناس، پوتین تشدید جنگ را طلب می‌‌کند تا آن را به وضعیت جدیدی بکشاند. پوتین همچنین طرح خود را برای سربازگیری تعدیل کرد و در برنامه تلویزیونی که جلسه شورای امنیت ملی این کشور را پوشش می‌‌داد، گفت: «همه اشتباهات باید اصلاح شوند و از وقوع آنها در آینده جلوگیری شود.»

واکنش آمریکا

رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که این کشور هرگز ادعای مسکو بر قلمرو حاکمیتی اوکراین را به رسمیت نشناخته است و در صورت الحاق مناطق جدیدی از اوکراین به خاک روسیه، واشنگتن تحریم‌‌های جدیدی وضع خواهد کرد. جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا در نشستی با حضور نمایندگان کشورهای جزیره‌‌ای اقیانوس آرام، همه‌‌پرسی را که توسط نیروهای طرفدار روسیه در مناطقی از اوکراین برگزار شد، محکوم کرد و مدعی شد: «نتایج این همه‌‌پرسی توسط روسیه دستکاری شده است.» همزمان نیویورک‌‌تایمز گزارش داد که پنتاگون در حال آماده شدن برای بازنگری در نحوه آموزش و تجهیز ارتش اوکراین توسط ایالات متحده و متحدانش است که نشان‌دهنده تعهد بلندمدت دولت بایدن برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه است.

به گفته چندین مقام نظامی و اداری، این سیستم تحت یک فرماندهی جدید مستقر در آلمان قرار می‌‌گیرد که توسط یک ژنرال عالی‌‌رتبه آمریکایی رهبری می‌‌شود. مقامات گفتند که ژنرال کریستوفر جی.کاولی، افسر ارشد آمریکایی در اروپا، اخیرا پیشنهادی را ارائه کرده که در آن تغییرات به وزیر دفاع آمریکا، لوید جی.آستین سوم ارائه شده است. مقامات به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند و به نقل از مقامات ارشد آمریکایی گفتند که آستین و دستیاران ارشدش در حال بررسی این طرح هستند و احتمالا در هفته‌های آینده تصمیم نهایی را خواهند گرفت و افزودند که کاخ سفید و پنتاگون از این رویکرد حمایت می‌‌کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان