دلیل آب بندی چیست ؟
یکی از دغدغه های خریداران خودرو چگونگی آب بندی خودروهای صفر کیلومتر است. شاید آب بندی واژه چندان مناسبی برای این اقدامات نباشد اما در حقیقت منظور از آب بندی، آماده کردن ابتدایی خودرو برای استفاده طولانی مدت از آن است. قطعات مکانیکی خودرو از جمله پیستون، رینگ ها و سایر نقاط از نقطه نظر میکروسکوپی کاملا ریز هستند. این قطعات باید با کارکرد آرام همراه با روغن کاری مناسب هماهنگ و یکپارچه شوند. به دلیل غیر همجنس بودن قطعات یک خودرو مخصوصا خودروهای ما، لازم است این قطعات کاملا با هم هماهنگ شوند.
با توجه به وجود انواع واشر، بلبرینگ، کاسه نمد و پک بودن کل موتور که ضریب انبساط طولی و حجمی گوناگون دارند در اوایل کارکرد موتور بایستی با دور پایین آب بندی کرد.
آب بندی فقط مختص موتور نمی باشد و قطعات گیربکس نیز از حساسیت بالایی برخوردار هستند. با توجه به تماس متال به متال در گیربکس و یاتاقان های موجود در سایر قطعات متحرک، آب بندی لازم و ضروری است.
در خودروهای معتبر خارجی قطعات قبل از نصب کاملاً با هم هماهنگ شده و اصطلاحاً جداگانه آب بندی می شوند و سپس در کنار هم قرار می گیرند. از ابتدا راننده می تواند به راحتی و با سرعت و شرایط دلخواه رانندگی کند ولی اینجا اکثر خودروها با قطعات نو و آب بندی نشده تحویل می شوند.
کارشناسان خودرو می گویند قطعات مختلف مانند پیستون ها، رنگ ها و دیگر قسمت ها باید با کارکرد مناسب و بهینه از طریق روغن کاری مناسب هماهنگ و یکپارچه شود. گاهی به دلیل غیر همجنس بودن قطعات یک خودرو، این قطعات باید هماهنگ شود. بهتر است در هزار کیلومتر نخست رانندگی با این خودرو تا حد امکان فشار کمتری به خودرو وارد شود. بنابراین باید در سربالایی از دنده سنگین و مناسب بهره گرفته شود. شتاب گیری مناسب پیش از رسیدن به سربالایی راهکار مناسبی برای جلوگیری از فشار وارد شدن به خودروست. بهتر است در این مدت از دور موتور کمتر و دنده سبک تر استفاده شود.برای استفاده از پدال گاز هم محدودیت هایی در نظر گرفته شده است و هرگونه تخت گاز رفتن با خودروی ممنوع است. بعضی خریداران بعد از خرید خودروی صفر رینگ ها را تعویض می کنند که چنین اقدامی بدون نظر کارشناسی به شاسی خودرو آسیب می رساند. روغن موتور و فیلتر آن هم باید بعد از هزار کیلومتر اول تعویض شود.
چگونه باید خودروی خود را آببندی کنیم؟
برای این کار باید در 1000 کیلومتر اولی که از اتومبیل استفاده میکنید، تا جایی که ممکن است فشار کمی به آن بیاورید. به آن معنی که سعی کنید تا حدممکن با حداکثر تعداد سرنشین با خودرو به مسافرت نروید و در سر بالاییها از دنده سنگین و مناسب بهره بگیرید تا به موتور فشار نیاید. شتابگیری مناسب تا پیش از رسیدن به سر بالاییها نیز میتواند از فشار آمدن به موتور خودرو جلوگیری کند. در دوران آببندی و حین حرکت باید دقت کنید تا دور موتور از نصف حداکثر مجاز دور موتور بالاتر نرود. حداکثر دور موتور مجاز هر خودرو نیز با رنگ قرمز بر روی عقربه شمارنده دور موتور مشخص شده است. به خاطر داشته باشید دندههای یک و دو تنها برای شروع حرکت و یا ادامه آن با سرعت پایین هستند. اصرار به استفاده از این دو دنده در سرعت های بالاتر میتواند هم به موتور فشار آورده و هم در دوران آببندی، به آن آسیب برساند. پس هر چه میتوانید با دور موتور کمتر و دنده سبک تر برانید . در این مدت باید در استفاده از پدال گاز هم احتیاط کرد و از تخته گاز کردن ماشین خودداری نمود. لایی کشیدن، ترمزهای ناگهانی و دور زدنهای سریع که وزن خودرو را روی یک طرف میاندازد هم از جمله کارهایی هستند که در دوران آببندی باید از آنها پرهیز نمود. سعی شود تا در این دوران از اسپرتنمودن خودرو و یا انداختن رینگ روی لاستیکها اجتناب شود، زیرا خود رینگها که اغلب بدون نظر کارشناسی روی خودرو نصب میشوند، آسیبهای قابل توجهی به شاسی وارد میآورند. بعد از پایان هزار کیلومتر اول، روغن موتور به همراه فیلتر آن حتما باید تعویض شوند تا به این ترتیب برادههای حاصل از تراشکاری سیلندر از درون آن خارج شوند. به خاطر داشته باشید، تنها فاکتور سرعت بالا نمیتواند باعث ایجاد آسیب به خودرو در دوران آببندی شود، بحث مهمتر همان دور موتور است و باید تا جای ممکن از بالا رفتن بیش از اندازه آن جلوگیری نمایید و همواره این موضوع را به یاد داشته باشید که استهلاک اتومبیل به طور مستقیم با فشاری که به موتور آن وارد میآورید رابطه دارد.