معاملات دومین روز هفته در بازار سهام نشان می‌دهد

بورس در انتظار گزارش‌های بزرگان

شماره روزنامه: ۵۶۰۷ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۰۹/۷ ...

بر این اساس نماگر اصلی بورس از قله قبلی خود در محدوده یک‌‌میلیون و 420‌هزار واحد تا روز یکشنبه، بیش از 3/ 1درصد افت را تجربه کرده‌است. این افت چند روزه یک حرکت طبیعی برای بازار‌های مالی تلقی شده و نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در حال تصمیم‌گیری برای تغییر چینش پورتفوی خود هستند. مطابق با آنچه که کارشناسان می‌گویند، در حال‌حاضر امکان اصلاح قیمت‌ها بیشتر از احتمال ریزش آنها است.

همین امر سبب‌شده تا بسیاری از فعالان بازار همچنان با دیدی مثبت روند کلی بازار را به‌نظاره بنشینند، با این‌حال چنین احتمالی نیز وجود دارد که در صورت افزایش‌نیافتن پایدار ارزش معاملات خرد و باقی‌ماندن آن در محدوده فعلی، اصلاح بسیار به شکلی فرسایشی تداوم یابد. این‌طور که مفسران می‌گویند به سبب بالابودن انتظارات تورمی درمیان فعالان بازار همچنان این احتمال وجود دارد که بورسی‌ها در هفته‌های پیش‌رو با نیم‌نگاهی به سایر بازارهای دارایی به‌خصوص سکه تقاضای خود را در بازار سهام افزایش دهند؛ با این حال همه‌چیز از سوی این عده به آینده موکول می‌شود که خود به سبب تجربه تلخ رکود در سال‌های گذشته امری کاملا طبیعی است. حال چشم سهامداران به این دوخته شده‌است که شاخص‌کل پس از اصلاح قیمتی، روند صعودی را ادامه می‌دهد یا تغییر جهت خواهد داد.

در روز یکشنبه شاخص‌کل بورس افت ناچیزی را تجربه کرد. در این میان اما شاخص هم‌وزن توانست کمی رشد را به‌همراه داشته باشد. آمار‌ها نشان می‌دهد که شاخص‌کل در روز گذشته کاهش 2023‌واحدی معادل 14/ 0درصد را تجربه کرد، اما شاخص هم‌وزن افزایش 539‌واحدی ‌برابر با 13/ 0درصد را به‌ثبت رساند. این واگرایی میان دو نماگر اصلی بازار سهام حاکی از وضعیت بهتر نماد‌های کوچک‌تر است که روز معاملاتی خوبی را به پایان رساندند، اما بزرگان بازار کمی محتاطانه توسط فعالان بورس معامله می‌شوند. از آنجایی‌که گزارش‌های ماهانه منتهی به آبان ماه منتشر شده، برخی از نماد‌هایی که عملکرد خوبی را در ماه گذشته به‌ثمر رساندند، از استقبال خوبی بهره‌بردند. حال باید منتظر گزارش عملکرد دیگر سهم‌ها ماند و مشاهده کرد که آیا برآیند عملکرد شرکت‌های بورسی و فرابورسی در آبان طبق انتظار تحلیلگران بوده است یا خیر. از آنجایی هم که گزارش عملکرد ماهانه برخی از نماد‌های بزرگ بازار هنوز در سایت کدال بارگذاری نشده‌است، فعالان زیادی منتظر عملکرد این سهم‌ها بوده و دست به معامله نمی‌زنند که دلیل بازدهی بهتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص‌کل از این ناشی می‌شود.

بررسی صنایع گوناگون خبر از این می‌دهد که صنعت خودرو و قطعات امروز با بیشترین استقبال از طرف مردم همراه شده‌است. در این صنعت بیش از نیمی از نماد‌ها در ‌درصد‌های مثبت و نیم دیگر در حوالی صفر تابلو در حال معامله بودند. صنعت دیگری که از ارزش معاملات خوبی برخوردار بود، فرآورده‌های نفتی بود که اکثر نماد‌های این گروه بازدهی نزدیک به صفر‌درصد را دربر داشتند، اما در صنعت غذایی به‌جز قند و شکر همانند خودرو و قطعات اکثر نماد‌ها در رونق به‌سر می‌بردند و در‌ درصد‌های مثبت کار خود را به اتمام رساندند. دو صنعت دیگر که توانستند از ارزش معاملاتی خوبی بهره‌مند شوند، صنعت شیمیایی و صنعت فلزات اساسی بود که در هر دو گروه اکثر نماد‌ها در اطراف صفر تابلو در حال معامله بودند.

 بررسی آمار‌های معاملاتی

یکی از مهم‌ترین آمار‌های معاملاتی ارزش معاملات خرد است. در روز گذشته ارزش معاملات خرد(سهام و حق‌تقدم) نزدیک به 2060‌میلیارد‌تومان بود. با توجه به اینکه میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در آبان ماه در حدود 2180‌میلیارد‌تومان بود، می‌توان گفت که رونق معاملات نسبت به ماه گذشته افت 120‌میلیارد ‌تومانی معادل 5/ 5‌درصد را تجربه کرده‌است. البته این نکته نیز حائزاهمیت بوده که افت ارزش معاملات ناشی از اصلاح بازار است. کارشناسان بر این باورند که با آمدن گزارش ماهانه نماد‌های دیگر، انتظار می‌رود که روند بازار مشخص‌تر شده و به‌تبع آن ارزش معاملات نیز روند صعودی به خود بگیرد.  از دیگر آمار‌های مهم که بررسی آن دید شفاف‌تری نسبت به وضعیت موجود می‌دهد، میزان خالص ورود یا خروج پول افراد حقیقی در بورس تهران است. هرچه میزان خالص ورود پول افراد حقیقی بیشتر باشد، نشان می‌دهد تمایل سرمایه‌گذاران خرد نسبت به خرید سهام بیشتر بوده‌است. از آنجایی‌که روند بازار‌های مالی در بلندمدت را نظر افراد حقیقی نسبت به آن مشخص می‌کند، بنابراین بررسی این آمار از اهمیت خاصی برخوردار است.

 در روز گذشته میزان خالص تغییر مالکیت افراد حقیقی به حقوقی‌برابر با مثبت 100‌میلیارد‌تومان بود. مقایسه این آمار با میانگین روزانه خالص خروج پول حقیقی‌ها در آبان ماه بیانگر این موضوع است که تمایل افراد به خروج سرمایه خود از بازار سرمایه، کمتر شده‌است. این میانگین در ماه گذشته ‌برابر با 198‌میلیارد‌تومان بوده که نشان‌دهنده افت نزدیک به 50‌درصد در این آمار است.

در روز یکشنبه از میان 693‌نماد معامله‌شده، 343‌نماد با‌ درصد مثبت، 318‌نماد با‌ درصد منفی و تنها 4‌درصد نماد‌های در صفر تابلو روز خود را به پایان رساندند. این آمار نشان می‌دهد که در حدود 50‌درصد از نماد‌های معامله‌شده در روز گذشته با‌ درصدی مثبت، 46‌درصد با‌ درصدی منفی و 4‌درصد با‌ درصد صفر در حال معامله‌شدن بودند. در میان نماد‌های بورسی 5‌نماد پر‌تراکنش شامل خودرو، خساپا، خگستر، شپنا و شستا می‌شوند. هرکدام از این نماد‌ها به‌ترتیب ارزش معاملاتی ‌برابر با 133‌میلیارد‌ تومان، 115‌میلیارد ‌تومان، 105‌میلیارد ‌تومان، 75‌میلیارد‌ تومان و 31‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساندند. از بین نماد‌های فرابورسی نیز 5‌نماد دی، کرمان، ددانا، تلیسه و فرابورس از استقبال خوبی مواجه شدند و هرکدام از ارزش معاملاتی ‌برابر با 16‌میلیارد‌تومان، 9‌میلیارد ‌تومان، 3‌میلیارد‌تومان، 13‌میلیارد‌تومان و 20‌میلیارد‌تومان بهره‌مند شدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان