خواص چای تمشک در تامین ویتامین ها و آنتی اکسیدان های بدن

یکی از گیاهان دارویی مفید برای بارداری و باروری زنان، تمشک می باشد. چای درست شده از تمشک منبع تغذیه ای فوق العاده ای محسوب می شود. در این مطلب با خواص چای تمشک آشنا می شوید.

خواص چای تمشک در تامین ویتامین ها و آنتی اکسیدان های بدن

تمشک سرشار از ویتامین ب می باشد و این ویتامین برای سلامتی بدن ضروری است. چای تهیه شده با برگ تمشک برای باروری زنان و دوران بارداری آن ها خیلی مفید است. این مطلب به خواص چای تمشک می پردازد. با ما همراه باشید.

انواع خواص چای تمشک

چای تمشک از برگ آن تهیه می شود و برای باروری و دوران بارداری خانم ها خیلی مفید است. برگ تمشک که به صورت چای مورد استفاده واقع می شود، منبع تغذیه ای فوق العاده ای محسوب می شود. برگ های تمشک غنی از مس، پتاسیم، منیزیم، آهن، کلسیم، ویتامین ای و ویتامین ب می باشند که به سلامت بدن کمک بسیاری می کنند.

اصلی ترین و مهم ترین خواص گیاه دارویی و خوراکی مفید تمشک به دوران بارداری باز می گردد. این گیاه با کاهش انقباض عضلات موجب تسریع روند زایمان و کاهش دردهای پیش از قاعدگی می شود. به این ترتیب خانم ها برای دوره های دردناک قاعدگی، جلوگیری از سقط جنین، تهوع صبحگاهی مربوط به بارداری و کاهش درد زایمان می توانند از خواص چای تمشک بهره بگیرند.

همچنین چای تمشک برای علائم شایع بارداری مانند گرفتگی پا، کم خوابی و حالت تهوع نیز مفید است. در ادامه بیشتر با خواص چای تمشک آشنا می شوید.

1. تامین ویتامین ب ضروری بدن برای خانم های باردار

برگ تمشک قرمز غنی از مواد مغذی است که می تواند مکمل جداگانه ای محسوب شود. یکی از ویژگی های درخشان برگ تمشک، محتوای بالای ویتامین ب آن است. ویتامین های گروه ب برای سلامتی و تندرستی بدن ضروری می باشند. مهمتر این که ویتامین ب به صورت مستقیم بر عملکرد مغز، انرژی و متابولیسم سلولی بدن تاثیر می گذارد.

همچنین از بینایی، تولید گلبول های قرمز خون، هضم و جذب و عملکرد سیستم عصبی نیز پشتیبانی می کنند. بخصوص در زنان، ویتامین ب در سنین باوری سبب حفظ سلامت آن ها می شود. با توجه به این که بدن خانم ها توسط هورمون ها تنظیم می گردد، اغلب با ساده ترین عواملی از تعادل بیرون می آید.

دو هورمون استروژن و پروژسترون که بر بدن زنان در هر مرحله تاثیر دارند، به ویژه در طول قاعدگی با نوسان همراه می شوند. ویتامین ب برگ تمشک با تغییرات خلقی و تحریک پذیری مقابله کرده و ب 6 به استروژن، پروژسترون، تستوسترون متصل شده و به تنظیم هورمون های استروئیدی کمک می کند و ضمنا خطر ابتلا به سرطان را می کاهد.

2. تسریع روند زایمان

در طب سنتی از خواص چای تمشک این است که برای تسریع روند زایمان در سه ماه دوم یا سوم بارداری استفاده شده و می تواند به رفع حالت تهوع کمک نموده و رحم را جهت آماده شدن برای زایمان تقویت نماید. همچنین در صورتی که طرفدار دمنوش گیاهی هستید توصیه می شود از فواید آرام بخش و گرم کنندگی چای تمشک لذت ببرید.

همچنین این چی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را هم کاهش داده و ممکن است فواید کاهش وزن نیز داشته باشد. این نوشیدنی با طعم متفاوتش، آنتی اکسیدان های ضد پیری متعددی تولید نموده و روند زایمان را کوتاه و تسریع می کند. همانطور که اشاره شد برگ تمشک غنی از آنتی اکسیدان بوده و با ویتامین ها و مواد معدنی مهمی که دارد به حفظ و بهبود سلامت عمومی فرد کمک می کند.

ضمنا یافته ها حاکی از آن است نوشیدن چای برگ تمشک قرمز می تواند انقباضات براکستون هیکس را در خانم باردار افزایش دهد. این انقباضات در سه ماهه دوم روی داده ولی در سه ماهه سوم بیشتر شایع می باشد که نامنظم بوده و دردهای ناخوشایندی را به همراه می آورد.  انقباضات واقعی نبوده و اغلب به آن ها زایمان کاذب اطلاق می شود.

اگر نخستین بارداری شما باشد احتمالا بیشتر این انقباضات را تجربه می کنید. برخی ماماها توصیه دارند چای تمشک را دو هفته پیش از موعد زایمان مصرف کنید. در اولین بارداری سه ماهه اول از نوشیدن چای تمشک اجتناب کرده زیرا خواص تقویت کنندگی رحم سبب شده خطر سقط جنین بیشتر شود.

افزایش سلامت بانوان

در طب سنتی از چای تمشک به عنوان ماده افزایش دهنده سلامت بانوان یاد می شود. خواص دمنوش یا چای برگ تمشک موجب ارتقای سلامت دستگاه تولید مثلی زن و مرد می شود. تانن موجود در تمشک خاصیت قابض کنندگی داشته که موجب تسکین درد، تقویت دیواره رحم و دستگاه تولید مثل می گردد.

برگ این گیاه پر از تانن هایی مثل اسید الاژیک، فلانوئیدها و بعضی اسیدهای فنولیک مثل اسید کلروژنیک می باشد که در قهوه هم وجود دارد. به لطف تانن ها، طعم برگ تمشک قرمز قابض بوده از این رو برخی افراد چای تمشک را به چای سیاه که کمی شیرین شده تشبیه می نمایند. در یک فنجان چای برگ تمشک هیچ کالری مشاهده نمی شود.

همچنین یکی از فواید برجسته چای تمشک تسکین گرفتگی قاعدگی و سندرم قبل از قاعدگی می باشد. ترکیبات موجود در برگ تمشک سبب شده تا عضلات ناحیه لگن تقویت پیدا کرده و دردهای قاعدگی کاهش یابد. در ضمن با مصرف برگ تمشک، مقداری کلسیم جذب بدن شده و کلسیم با تنظیم هورمون ها سبب کاهش تحریک پذیری، گرفتگی و نوسانات خلقی می گردد.

افزایش سلامت پوست

تمشک قرمز سرشار از مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و ویتامین ث است که با جلوگیری از روند پیر شدن سلول ها موجب کاهش چین و چروک پوست، جوان سازی و از بین بردن لکه های صورت می گردد. همانطور که اشاره شد برگ تمشک از ویتامین های ث و ب کمپلکس غنی است.

ویتامین ب عملکردهای مختلفی داشته و اغلب مواقع با هم عمل می کنند. آن ها سبب تبدیل مواد مغذی به انرژی می شده و هورمون های استرس را تنظیم می نمایند. همچنین با افزایش کلسترول خوب سلامت پوست و مو را موجب می شوند. ضمنا ویتامین ث هم به بدن کمک کرده پوست، عروق خونی، استخوان ها و بافت همبند به خوبی شکل گرفته و حفظ شوند.

منبع غنی از ریز مغذی ها

چای برگ تمشک دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است که برای سلامت سیستم ایمنی بدن و فرایندهای سلولی سودمند است. همانطور که پیشتر ذکر شد برگ این گیاه حاوی ویتامین آ، ث، ای، و ویتامین های گروه ب می باشد. این ویتامین ها با پیشگیری از استرس اکسیداتیو و بهبود فرایندهای سلولی نظیر مصرف انرژی به سلامت بدن کمک می کنند.

همچنین برگ گیاه دارای کلسیم، پتاسیم و منیزیم است که این مواد معدنی نیز هضم سالم و استحکام استخوان ها را موجب می شوند. علاوه بر این چای برگ تمشک از آنتی اکسیدان هایی به اسم پلی فنول و تانن سرشار است. این آنتی اکسیدان ها در مقابل رادیکال های آزاد که سبب بروز استرس اکسیداتیو می شوند، مقابله می کنند. استرس اکسیداتیو می تواند مشکلات بسیاری از افزایش خطر بیماری های جدی تا پیری زودرس را موجب شود.

کاهش اسپاسم های قاعدگی

شایان ذکر است برگ های تمشک پر از فراگارین بوده که این ترکیب برای افرادی که دچار مشکل حرکات روده و ادرار هستند، مفید است. به صورت خاص این گیاه برای خانم های باردار جهت کاهش میل مکرر به ادرار مورد استفاده واقع می شود. در مطالعه ای نشان داده شد که مواد موجود در برگ تمشک قرمز از جمله فراگارین سبب سفت شدن ناحیه لگن شده و با این کار موجب کاهش اسپاسم و میل به ادرار می گردد.

پژوهشگران همچنین دریافتند که تمشک ممکن است به کاهش علائم دیگر قاعدگی از جمله تهوع نیز کمک کند. در ضمن برگ تمشک از آهن سرشار بوده که برای دوران قاعدگی مفید است. و خانم هایی که پریودی های سنگینی را تجربه دارند، اکثرا مستعد کم خونی می باشند. افزایش مصرف آهن ریسک کم خونی و عوارض جانبی آن مانند خستگی و تحریک پذیری را کاهش می دهد.

تامین کننده مواد معدنی مورد نیاز بدن

پیشتر اشاره شد که برگ تمشک سرشار از مواد معدنی از جمله کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و… غنی می باشد. بدن به تنهایی نمی تواند کلسیم را تولید کند از این رو اهمیت دارد که آن را سایر منابع خارجی دریافت نماید. حدود 99 درصد کلسیم صرف استخوان ها و دندان ها می شود. این ماده معدنی به لخته شدن خون نیز کمک کرده و به همراه پتاسیم و منیزیم موجب انقباض ماهیچه ها می شود و سلامت اعصاب را نیز تامین می کند.

آهن موجود در برگ تمشک نیز نقش های زیادی دارد از جمله ساخت گلبول های قرمز سالم که اکسیژن رسانی را انجام دهند. تقریبا دو سوم آهن بدن در هموگلوبین وجود دارد که وظیفه انتقال اکسیژن از ریه به سایر نقاط بدن را بر عهده دارد. منیزیم نیز عامل بیشتر از 300 واکنش آنزیمی در بدن می باشد.

این مینرال به تنظیم سنتز پروتئین کمک کرده و عملکرد عصب و عضلات، تولید انرژی و کنترل قند خون را بهبود می بخشد. پتاسیم نقش مهمی در عملکرد ماهیچه های صاف من جمله عضلات صاف دستگاه گوارش دارد. در ضمن به همراه منیزیم و کلسیم موجب هدایت تکانه های عصبی شده که برای تنظیم حرکت ماهیچه های صاف اهمیت دارد.

مینرال بعدی که در برگ تمشک وجود دارد، فسفر است. فسفر فراوانترین ماده معدنی بدن است. 85 درصد فسفر در دندان ها و استخوان ها به کار گرفته می شود. این ماده به همراه کلسیم برای ساخت دندان و استخوان های قوی همکاری دارد. همچنین بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن بوده و برای سنتز DNA و پروتئین های مختلف ضروری است.

کاهش التهاب بدن

برگ تمشک قرمز از پلی فنول (ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی) سرشار می باشد. در پژوهش ها مشخص شده برگ تمشک غلظت بالاتری از این ترکیبات ضد پیری نسبت به خود میوه تمشک است. از این رو چای برگ تمشک سرشار از آنتی اکسیدان بوده که از آسیب سلولی محافظت کرده و هم به کاهش التهاب بدن کمک می کند. این التهابات با بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع 2، بیماری های قلبی،و آلزایمر در ارتباط می باشند.

عوارض چای تمشک

اکنون که با خواص چای تمشک آشنا شدید. در این بخش به عوارض آن نیز اشاره می شود. گفته شده که چای برگ تمشک در صورت مصرف متعادل بی خطر تلقی می شود. بیشتر کارشناسان تغذیه از جمله انجمن بارداری امریکا عقیده دارند مصرف چای تمشک بی خطر است. ولی دقت کنید FDA این چای را به عنوان درمان برای مشکلات سلامتی مورد تایید قرار نداده است.

این اهمیت دارد که پیش از مصرف چای برگ تمشک قرمز با پزشک طب سنتی مشورت نمایید. این دمنوش گیاهی پر از خاصیت می باشد ولی ملین بوده از این رو اگر در عادت دفع مزاج خود تغییری دیدید، تعجب نکنید.  در صورت ابتلا به اسهال مصرف آن را کاهش دهید. در ضمن دمنوش تمشک ممکن است ادرار آور ملایم بوده از این رو ممکن است بیشتر از قبل دفع  ادرار داشته باشید.

مصرف چای تمشک در بارداری

برخی اطبا توصیه دارند که از مصرف هر ماده ای در دوران بارداری که ممکن است با زایمان تداخل یابد، خودداری نمایید. این موضوع به خصوص در مورد عدم شواهد کافی مبنی بر عملکرد ماده مدنظر صدق می کند. بدن طوری طراحی شده که بدون کمک زایمان را انجام می دهد. تلاش برای تغییر مسیر این پروسه طبیعی، را می توان راهی برای تسریع بخشیدن به زایمان تلقی کرد.

برخی تحقیقات نشان می دهد که هیچ تفاوتی در طول مدت زایمان مادرانی که از چای تمشک استفاده کرده اند،با نتیجه زایمان مادرانی که این دمنوش را مصرف نکرده اند، وجود ندارد. چای تمشک مشابه سایر دمنوش گیاهی باید در حد اعتدال مصرف شود. مواد شیمیایی موجود در این دمنوش مانند مواد مخدر در بدن عمل می کنند.

به این ترتیب ممکن است بر نحوه عملکرد بعضی فرایندهای بدن تاثیر بگذارند. تنها عارضه جانبی شناخته شده احتمالی در صورت مصرف چای تمشک، تهوع، مدفوع شل و انقباضات براکستون هیکس است. در صورتی که می خواهید از این دمنوش بهره بگیرید بهتر است آن را از حدود هفته 32 بارداری آغاز نمایید. و با یک فنجان در روز شروع شده و به تدریج به سه فنجان افزایش یابد.

در صورتی که طعم چای تمشک برای شما ناخوشایند است، از کپسول برگ تمشک کمک بگیرید. چنانچه بعد از نوشیدن دمنوش تمشک، با انقباضات قوی براکتسون هیکس روبرو شدید، میزان نوشیدنی خود را کاهش داده یا از مصرف آن خودداری کنید.

میزان مصرف چای تمشک

تاکنون توصیه جهانی برای میزان مصرف چای تمشک ارائه نشده است. در صورت باردار بودن پیش از مصرف این چای با پزشک مشورت داشته باشید. اغلب پزشکان توصیه نموده از مصرف مکمل های گیاهی از جمله چای تمشک قرمز در دوره بارداری خودداری کنند زیرا مکمل ها تحت کنترل نمی باشند.

قابل ذکر است چای تمشک قرمز خواص ملین طبیعی داشته که می تواند ناراحتی گوارشی را موجب شود. مصرف دزهای بالای گیاه به عنوان مکمل یا نوشیدن بیش از اندازه دمنوش تمشک می تواند اسهال و استفراغ ایجاد کند. به این ترتیب به مصرف روانه یک یا دو فنجان چای برگ تمشک اکتفا کنید. همچنین برای آشنایی با خواص چای سیب و خواص چای به روی لینک ها کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان