ند پرایس سخنان منسوب به بلینکن را تایید نکرد

برجام مرد یا هنوز جان دارد؟

شماره روزنامه: ۵۶۳۹ تاریخ چاپ: ۱۴۰۱/۱۰/۱۵ ...

همچنین بلینکن در گفت‌وگو با کوهن ارزیابی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها درمورد «عدم‌‌‌امکان احیای برجام» را تایید کرده است. درواقع صحبت‌‌‌های بلینکن به ادعاهای اخیر جو بایدن درخصوص برجام بازمی‌گردد که گفته بود برجام مرده است اما به دلایل فراوان فعلا مرگ آن اعلام نمی‌شود. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته همان ادعاها درباره از بین رفتن فرصت احیای برجام را تکرار کرد و گفت: «ایرانی‌‌‌ها فرصت بازگشت آسان به برجام را از بین بردند. آنها این کار را در ماه سپتامبر و زمانی انجام دادند که به توافقی که از نظر همه نهایی شده بود، پشت کردند. از آن زمان تاکنون، برجام در دستور کار ما نیست.» به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر اعلام کرد که کشورش دیگر بر احیای برجام متمرکز نیست. پرایس افزود که واشنگتن در حال حاضر بر وضعیت اعتراض‌‌‌ها در ایران و مشارکت نظامی تهران و مسکو در جنگ علیه اوکراین، متمرکز است.

اما صحبت‌‌‌های پرایس در مقایسه با وزیر خارجه آمریکا از صراحت و قطعیت کمتری در خصوص مرگ برجام و عدم‌احیای آن برخوردار بود. درواقع حتی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز محتوای ادعایی حرف‌‌‌های بلینکن با وزیر خارجه اسرائیل را به‌صورت صریح مورد تایید قرار نداده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز پیش از این اعلام کرده بود که دستیابی به توافق در خصوص احیای برجام، در حال حاضر اولویت واشنگتن نیست. وی با ادعای اینکه آمریکا مسیر دیپلماسی هسته‌‌‌ای را باز نگه می‌دارد، گفت در شرایط فعلی، توافق در دستور کار ما نیست. این در حالی است که صحبت‌‌‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در اولین جلسه کابینه با اخباری که از واشنگتن مخابره می‌شود تناقض داشت؛ نتانیاهو در این رابطه گفت که با وجود حوادث داخلی ایران، هنوز احتمال بازگشت به توافق هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای وجود دارد و ما تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام خواهیم داد.

این تناقض در ادعاهای مقامات تل‌‌‌آویو و واشنگتن و به‌ویژه صحبت‌‌‌های نخست‌‌‌وزیر اسرائیل به این مفهوم است که شاید هنوز واشنگتن روزنه دیپلماتیک برای احیای مذاکرات در آینده را باز نگه داشته است. در غیر‌این صورت نتانیاهو نباید از مقابله با توافق احتمالی در آینده سخن می‌‌‌گفت. یعنی اگر از سوی کاخ سفید و آن‌گونه که بلینکن در گفت‌وگو با همتای اسرائیلی خود بیان کرده، فرصت احیای برجام از بین رفته بود، دیگر جای نگرانی‌‌‌ای برای تل‌‌‌آویو باقی نمی‌‌‌ماند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان