روش‌ جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب و غذا در ماه رمضان

بهداشت نیوز نوشت: با حلول ماه مبارک رمضان و انجام برخی فعالیت‌های خاص، احتمال شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذا، به‌ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای، افزایش می‌یابد.

روش‌ جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب و غذا در ماه رمضان

با حلول ماه مبارک رمضان و انجام برخی فعالیت‌های خاص، احتمال شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذا، به‌ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای، افزایش می‌یابد.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر جمعه 11 فروردین گفت: با حلول ماه مبارک رمضان شاهد برخی فعالیت‌های خاص از قبیل توزیع نذورات و غذا و یا برگزاری مجالس افطاری و مراسم احیاء شب‌های قدر در مساجد هستیم؛ به همین دلیل در چنین شرایطی احتمال شیوع بیماری‌های منتقله از آب و غذا، به‌ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای در مکان‌هایی که به‌صورت دسته‌جمعی غذا تهیه و توزیع می‌گردد، افزایش می‌یابد.

مهندس میمنت توبه خاک اظهار کرد: برای جلوگیری از مسمومیت‌های احتمالی، باید مراقبت‌ها و اقداماتی انجام گیرد.

وی افزود: آب آشامیدنی باید مورد تأیید مقامات بهداشتی محل باشد و ترجیحاً از شبکه‌های عمومی استفاده شود؛ و در صورت عدم دسترسی به شبکه یا قطعی آب شبکه، باید از آب‌های بسته‌بندی شده دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت استفاده شود.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر عنوان کرد: سبزیجات و سالاد در مراکز و اماکن عمومی بایستی به روش صحیح سالم‌سازی شود و در صورت استفاده از سالاد و سبزیجات آماده، بایستی سالاد و سبزیجات دارای پروانه ساخت وزارت بهداشت باشد.

توبه خاک با بیان اینکه باید از نمک‌های بسته‌بندی یددار و تصفیه‌شده دارای مجوز بهداشتی و علامت استاندارد استفاده شود افزود: انواع مواد غذایی فاسدشدنی باید در یخچال و در دمای مناسب نگهداری شوند و از مصرف هر گونه رنگ غیرمجاز در تولید زولبیا، بامیه، گوش‌فیل و ... جلوگیری شود.

وی گفت: ظروف چند بار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می‌شود را به‌صورت مستمر شستشو و گندزدایی کنید و در صورت استفاده از ظروف یک‌بارمصرف از ظروف گیاهی (بر پایه نشاسته ذرت) و دارای پروانه ساخت استفاده شود.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: در هنگام توزیع غذا، از راه رفتن افراد توزیع‌کننده غذا بر روی سفره‌ها بایستی جلوگیری شود و خاطرنشان کرد: توزیع آب، شربت و یا شیر در مراسم سحر و یا افطاری با لیوان یکبار مصرف صورت گیرد و از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.

مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: در صورت بروز موارد احتمالی مسمومیت غذایی، موضوع به سامانه رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت با شماره تماس 190 جهت پیگیری اعلام شود.

بیشتر بخوانید:

رژیم‌های «کتوژنیک» برای کدام افراد مناسب نیست؟/ عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟

35236

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان