آشنایی با بافت تاریخی خرم آباد

یکی از شهر‌های توریستی و کهن ایران که مهد بسیاری از تمدن‌های باستانی نیز بوده، خرم آباد مرکز استان لرستان است

آشنایی با بافت تاریخی خرم آباد

یکی از شهر‌های توریستی و کهن ایران که مهد بسیاری از تمدن‌های باستانی نیز بوده، خرم آباد مرکز استان لرستان است. شاید با شنیدن نام این شهر، به یاد قلعه تاریخی فلک الافلاک افتاده باشید؛ ولی بهتر است بدانید که آثار تاریخی و طبیعت بی‌نظیر این سرزمین به‌قدری غنی بوده که در کنار فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم آن، جاذبه‌های بسیاری را برای حیرت گردشگران داخلی و خارجی در خود جای‌داده است. آب و هوای مطبوع این شهر باعث شده که به‌خصوص در فصل بهار، مسافران بسیاری با رزرو بلیط خرم آباد به بازدید جاذبه‌های تاریخی و طبیعت زیبای این شهر بروند.

در ادامه این متن همراه ما باشید تا بافت تاریخی و آثار دیدنی این شهر در قلب رشته‌کوه‌های زاگرس آشنا شوید.

جاذبه‌های تاریخی خرم آباد کدام‌اند؟

شهر خرم آباد، با توجه به میزبانی از تمدن‌ها و حکومت‌های بسیار، بی‌شک جاذبه‌های تاریخی فراوانی را در کنار طبیعت بی‌نظیرش دارد. از این رو به یکی از توریستی‌ترین شهر‌های ایران نیز تبدیل شده است. در ادامه این متن به معرفی برخی از این آثار باستانی می‌پردازیم.

قلعه فلک الافلاک

جای تعجب نیست که در صدر لیست خود، به معرفی قلعه شگفت‌انگیز فلک الافلاک بپردازیم. در واقع این قلعه زیبا و تاریخی به‌عنوان نماد شهر خرم آباد شناخته می‌شود. در دوره ساسانی روی تپه‌ای باستانی و در مرکز شهر، این بنا با معماری بسیار زیبا احداث شد. مساحت زمین آن در حدود 5300 متر بوده و در ساخت قلعه از مصالحی مانند سنگ، آجر، خشت، گچ و آهک استفاده شده است.

فلک الافلاک، از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی و بافت تاریخی خرم آباد؛ به قلعه دوازده‌برجی و دژ شاپور خواست نیز شهرت دارد. در این قلعه کهن، موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی این شهر نیز قرار گرفته است. همچنین در اواخر دهه 50 به فهرست آثار ملی ایران نیز اضافه شد. برای بازدید از این مکان باستانی کافی است؛ بلیط خرم آباد را رزرو کرده و به این شهر سفر کنید.

مناره آجری خرم آباد

این بنا به شکل استوانه بوده و روی یک سکوی سنگی با هدف نگهبانی و هدایت کاروان‌ها ساخته شده است. قدمت این مناره به دوره دیلمیان و حدود 900 سال پیش باز می‌گردد. این برج 30 متر ارتفاع و حدود 99 پله دارد؛ البته باستان‌شناسان بر این عقیده هستند که ارتفاع مناره آجری بسیار بیشتر بوده و با گذشت سال‌ها، بر اثر عوامل مختلف طبیعی کاهش‌یافته است. این سازه تاریخی در محله قاضی آباد و در جنوب شهر زیبای خرم آباد قرار دارد.

بقعه باباطاهر خرم آباد

از مکان‌های تاریخی در بافت قدیمی خرم آباد، بقعه‌ای معروف و مشهور به نام باباطاهر، شاعر ایرانی است؛ البته دلیل این ادعا، کتیبه‌ای چوبی بوده که مردم این محل معتقدند سال‌ها پیش درون آرامگاه پیدا شده و با ابیاتی شجره این مقبره را به نام باباطاهر شرح داده است.

از طرفی برخی باستان‌شناسان اعتقاد دارند به دلیل اینکه در استان لرستان افراد عارف را با لقب «بابا» صدا می‌کنند، این مکان مقبره باباطاهر شاعر نیست. به هر حال معماری این بنا به دوره خوارزمشاهیان برمی‌گردد و از یک در ورودی و یک گنبد ساده تشکیل شده است. دیواره‌های مقبره به‌صورت هشت‌ضلعی بوده و قبر عارف در محل سردابه بنا قرار دارد.

مسجد جامع خرم آباد

در اواخر قرن 10 هجری قمری، این بنای کهن، به دستور شاه پرور سلطان، دختر اغوربیک از اتابکان استان لرستان احداث شد؛ اما در دوره‌های مختلف تاریخی بارهاوبارها دستخوش تغییرات و بازسازی قرار گرفته تا به شکل امروز خود درآمده است.

در این مکان تاریخی یک شبستان ستون‌دار قرار دارد که طاق و گنبد آن روی 7 ستون چهارضلعی بنا شده؛ همچنین در ضلع شرقی مسجد نیز یک ایوان به چشم می‌خورد. از دوران صفویه نیز در این مسجد سه سنگ‌نبشته به یادگار مانده که فرامین پادشاهان این دوره را ابلاغ می‌کند. در کنار رزرو بلیط و هتل‌های این شهر از سایت‌های آنلاین، می‌توانید قیمت بلیط یاسوج را نیز بررسی کنید.

پل شاپوری خرم آباد

در بخش جنوبی قلعه تاریخی فلک الافلاک، یک پل تاریخی از دوره ساسانیان به جای مانده که به پل شاپوری (پل شکسته) یا در زبان محلی به طاق پیل اشکسه معروف شده است. طول این پل 321 متر و ارتفاع آن 10 متر است.

پل شکسته، 28 چشمه طاق و 27 پایه پل داشته که در حال حاضر فقط 5 چشمه طاق از پل وجود دارد. از پل شاپوری به عنوان راه واصل غرب با شرق استان لرستان و همچنین شهر‌های خوزستان و تیسفون استفاده می‌شد.

آسیاب گبری خرم آباد

این آسیاب قدیمی از دوره ساسانیان و شهر شاپور خواست به جای مانده است. این بنای کهن در محله حسین‌آباد و در جنوب شهر خرم آباد قرار گرفته و تا دوره قاجار نیز استفاده می‌شد. معماری آسیاب گبری به‌صورت مکعب‌مستطیل و با سنگ‌های تیشه خورده و ساروج انجام شده است.

خرید بلیط خرم‌ آباد

همان‌طور که به آن اشاره کردیم؛ شهر باستانی خرم آباد، با قدمت چند هزار ساله خود، جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد. در این متن شما را با بافت قدیمی این شهر بیشتر آشنا کردیم؛ اما هیچ‌چیز جایگزین تماشای این همه زیبایی از نزدیک نخواهد شد. از این رو بار سفر بسته و با رزرو بلیط و هتل، خود را به خرم آباد رسانده و به تماشای آثار تاریخی و طبیعی این دیار بنشینید.

سایت فلای تودی، بهترین مرجع برای پیداکردن بلیط‌های لحظه آخری پرواز‌های داخلی و خارجی است؛ به عنوان مثال شما می‌توانید انواع بلیط یاسوج را با ایرلاین‌های مختلف مشاهده کرده و با مناسب‌ترین نرخ رزرو کنید. نظر شما در مورد آثار تاریخی خرم آباد چیست؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان