ناوگروه ۸۶ ارتش پس از ۸ ماه دریانوردی در بندرعباس پهلو گرفت

ماموریت ایرانی در اقیانوس‌ها

شماره روزنامه: ۵۷۳۴ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۳/۱ ...

نخستین روزهای مهرماه سال 1401 بود که دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش از آغاز ماموریت ناوگروه 86 نداجا برای دریانوردی به دور کره زمین خبر داد. خبری که پس از 8 ماه در آخرین روزهای اردیبهشت ماه با پهلو گرفتن ناوگروه در بندرعباس رنگ واقعیت به خود گرفت.

ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش متشکل از ناوشکن تمام‌ایرانی دنا و ناوبندر مکران پس از 8 ماه دریانوردی و طی بیش از 65‌هزار کیلومتر مسیر دریایی که با هدف طی یک دور 360 درجه دور کره زمین بود، روز شنبه 30 اردیبهشت با پایان ماموریت خود در بندرعباس پهلو گرفت. موفقیت این ماموریت خطیر تماما ایرانی بخش دیگری از دیپلماسی دریانوردی ایران را به جهانیان نشان داد. استقبال عمومی گسترده از این رویداد در فضای مجازی، حس غرور ایرانیان را بار دیگر برانگیخت. موفقیت این ماموریت دریایی باعث شد تا ناخدا یکم فرهاد فتاحی فرمانده ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش صبح یکشنبه 31 اردیبهشت‌‌‌ماه به درجه دریادار دومی ارتقا یابد.

مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی ایران نیز موفقیت این رخداد را نشان‌دهنده شکست تحریم‌های آمریکا و انتقال پیام اقتدار، صلح و برادری دانستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمانده کل قوا در پیامی از موفقیت بزرگ ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش در دریانوردی به دور کره زمین، تجلیل کردند. در متن پیام رهبر انقلاب اسلامی آمده است: به دلاورمردان ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دریانوردی بزرگ و موفقیت‌آمیزشان را تبریک می‌گویم. عزیزان! به خانه خوش آمدید؛ موفق باشید.

ادامه ماموریت ارتش در اقیانوس‌‌‌ها

رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز با بیان اینکه ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران باعث سربلندی مردم ایران شدند، گفت: فرماندهان و رزمندگان دلاور نیروی دریایی ارتش بدون خوف به دریانوردی می‌‌‌پردازند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در مراسم استقبال رسمی از ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این ناوگروه کاری بزرگ انجام دادند، اظهار کرد: ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش باعث سربلندی مردم ایران شدند و ‌‌‌کار بزرگ و نشدنی را انجام دادند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح تصریح کرد: مسیر اقتدار دریایی مهم‌ترین عامل قدرت کشور ماست و کشور ما برای اینکه یک قدرت دریایی بزرگ باشیم چیزی کم ندارد، داشتن ساحل طولانی و مناسب، فناوری‌‌‌های روز، ناوگان بومی، مردمی دارای فرهنگ دریایی و نیز داشتن رزمندگان و فرماندهان دلاور که دل به خدا می‌‌‌سپارند و بدون ترس از قدرت‌‌‌های بزرگ دل به دریا می‌‌‌سپارند. سرلشکر باقری با اعلام اینکه مسیر اقتدار کشور از مسیر دریایی بیش از پیش فراهم خواهد شد، تصریح کرد: ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش اقدامی تاریخی انجام داد. این اتفاق، کار کوچکی نبود و حتی کشورهای بزرگ چنین جرات و جسارتی را ندارند اما ارتش ایران در اوج تحریم و تهدید با ناوشکن دنا به‌‌‌همراه ناوبندر مکران به چنین ماموریتی رفت.

شکست تحریم‌‌‌های ‌‌‌آمریکا

همزمان سخنگوی وزارت خارجه نیز با اشاره به دریانوردی ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش به دور دنیا گفت: ایران در این عملیات نشان داد که تحریم‌‌‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا شکست خورده است. ناصر کنعانی در حاشیه مراسم استقبال از ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش اظهار کرد: ‌‌‌ قدرت دریایی از مولفه‌‌‌های مهم قدرت کشورها در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود و کشوری که دارای قدرت دریایی است می‌تواند در حوزه‌‌‌های بین‌المللی و راهبردی حرف‌‌‌های جدی برای گفتن داشته باشد. وی با بیان اینکه این سفر‌‌‌، یک سفر عادی نبود، در این سفر اقتدار دریایی، علمی، صنعتی و فناوری ایران در این حوزه به نمایش گذاشته شد، تاکید کرد‌‌‌: ایران در این عملیات نشان داد که تحریم‌‌‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا شکست خورده است. این اقدام امید را در دل ملت‌‌‌های مستقل دنیا افزایش داد و نشان داد که ایران در پرتو اراده ملی، توانایی عبور از سیاست‌‌‌های تحمیلی نظام سلطه را دارد‌‌‌.

ناوگروه 86 ارتش از کدام مسیر عبور کرد؟

نیروی دریایی ارتش در ادامه دریانوردی‌‌‌های بین‌المللی خود برای اولین‌‌‌بار یک اقدام شجاعانه را در دستور کار قرار داد. دریانوردان ایرانی این بار قطب‌‌‌نما را به سوی قاره آمریکا تنظیم کردند تا با سفر به آنجا بتوانند کره‌‌‌زمین را به طور کامل گردش کنند. نیروی دریایی برای این ماموریت از ناوشکن دنا و ناوبندر مکران استفاده کرد و این شناورها حرکت خود را از مهرماه امسال آغاز کردند و از چند بندر مهم عبور کردند.این ناوگروه پس از اعزام به ماموریت دور کره زمین از مبدأ بندرعباس، در نخستین ایستگاه در بندر بمبئی هند توقف کرد و سپس با عبور از خلیج بنگال و تنگه مالاگا در جاکارتا پایتخت اندونزی پهلوگیری کرده بود. بندر صلاله در عمان آخرین ایستگاه ناوگروه 86 نداجا پیش از رسیدن به ایران بود و دریادلان ایرانی پس از جدا شدن از اسکله صلاله به سمت کشورمان حرکت کردند و نهایتا ظهر چهارشنبه 27 اردیبهشت‌‌‌ماه وارد آب‌‌‌های سرزمینی شدند.

در همین راستا دریادار دوم مصطفی تاج‌‌‌الدینی معاون عملیاتی نیروی دریایی ارتش صبح دیروز در گفت‌‌‌وگوی تلویزیونی با برنامه سلام تهران گفت که ناوگروه 86 در ماموریت کد 360 با اهداف سیاسی، نظامی و اقتصادی به دریا فرستاده شد و ما توانستیم به تمامی اهداف مدنظر خود دست پیدا کنیم. وی در ادامه درباره سفر ناوگروه 86 تاکید کرد‌: ناوگروه 86 حرکت خود را از مهرماه سال گذشته به سمت شرق آغاز کرد و از کنار جزایر میکرونزی و پولینزی به سمت تنگه ماژلان در جنوب قاره آمریکا حرکت کرد و با عبور از این تنگه وارد اقیانوس اطلس جنوبی شد و سپس با حرکت به سمت شمال و عبور از سواحل شیلی، آرژانتین، اروگوئه و برزیل، در بندر ریودوژانیروی برزیل پهلوگیری کرد. این ناوگروه در بندر آفریقای جنوبی و بندر صلاله نیز حضور پیدا کرد و سپس به کشور بازگشت. اعزام ناوگروه‌‌‌های نیروی دریایی به آب‌‌‌های آزاد از سال 1388 با هدف اولیه مقابله با پدیده دزدان دریایی با طی مسافت 3هزار کیلومتری در منطقه خلیج عدن و تنگه باب‌المندب آغاز شد و تاکنون 86 ناوگروه به منظور حراست از منافع کشور به منطقه خلیج عدن و دریای سرخ، اقیانوس‌‌‌های هند، آرام و اطلس اعزام می‌‌‌شوند.

حضور این ناوگروه‌‌‌ها در آب‌‌‌های آزاد و مناطق مختلف به قدری مهم و تاثیرگذار است که توانسته نقش اساسی را در حفظ و حراست منافع ناوگان دریایی همه کشورهای جهان ایفا کند. در یکی از نمونه‌‌‌ها، یک کشتی تجاری متعلق به چین توسط تکاوران دریایی آزاد شد و سفیر وقت چین در ایران از نیروی دریایی ارتش تقدیر کرد. حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تنگه پاناما که به نوعی حیاط خلوت آمریکا محسوب می‌شود، یک پیام بسیار مهم برای آمریکایی‌‌‌ها دارد. پیام این است؛ هیچ کسی قادر به ایجاد سد در برابر توان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیست و این ناوگان با پیام صلح و دوستی در همه آب‌‌‌های جهان دریانوردی می‌کند. دیگر نکته مهم حضور نیروی دریایی ارتش در حیاط خلوت آمریکا پاسخ به تهدیدهایی است که آنها هنگام اعزام نفتکش‌‌‌های ایرانی به ونزوئلا مطرح کرده بودند.  تحلیلگران یکی از ملزومات راهبردی‌‌‌شدن نیروی دریایی ارتش را حضور در مناطق مختلف جهان و برافراشته‌‌‌کردن پرچم جمهوری اسلامی ایران در نقاط مختلف جهان ارزیابی می‌کنند.

یکی از اشکال دیپلماسی، دیپلماسی دریانوردی است که یکی از عناصر قدرت در جهان حضور نیروی دریایی کشورها در آب‌‌‌های جهانی به شمار می‌رود. حقوق بین‌الملل آزادی دریاها را به رسمیت شناخته است. معنای این حرف آن است که هر دولتی می‌تواند برای توسعه اهداف صنعتی، تجاری و حتی نظامی و دفاعی خود بدون دخالت در حریم حاکمیت دولت‌‌‌های دیگر از دریا استفاده کند.ماموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش از دو جهت اهمیت دارد؛ نخست، ماموریت دریانوردی به دور کره‌‌‌زمین برای اولین‌‌‌بار در تاریخ انجام می‌شود. دوم، غرب با تهدیدها و تحریم‌‌‌های خود سعی داشت که در کار آنها مانع ایجاد کند اما موفق به این کار نشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان